Bij DHL Express is milieubewustzijn niets nieuws. Het koeriersbedrijf was 10 jaar geleden al een pionier toen het lichte bedrijfsvoertuigen met CNG in zijn wagenpark opnam. En in 2015 werd het eerste 100% elektrische voertuig geïntroduceerd. Als gevolg daarvan is een groot deel van het wagenpark nu 100% elektrisch.
Diesel domineert vandaag nog steeds het wagenpark van bedrijfswagens (66%), terwijl plug-in hybrides goed zijn voor 26% en volledig elektrische voertuigen voor 8%. Maar projecties voor 2026 wijzen op een volledige ommekeer in de situatie, waarbij EV’s goed zijn voor 58%, PHEV’s voor 39% en diesel slechts 3% van een wagenpark dat nog steeds bijna 600 voertuigen telt.
Bij DHL kunnen werknemers met een bedrijfswagen kiezen voor een model uit een lijst met voertuigen of een TCO-budget, afhankelijk van hun status binnen het bedrijf.
Bestuurders van bedrijfswagens krijgen waar mogelijk een oplaadpunt thuis en een pasje voor openbaar opladen, maar lichte bedrijfswagens kunnen alleen op de bedrijfslocatie worden opgeladen, waardoor de kosten voor het opladen van deze voertuigen volledig onder controle blijven.
Klik hier voor onze volledige casestudy over DHL Express.
Steven Van den Bosch kreeg zijn trofee overhandigd door Geert Markey (VAB)