Gepubliceerd op 12 February 2024 om 16h51
Door Damien Malvetti

Een coalitie van 15 HR- en mobiliteitsexperts pleit voor een mobiliteitsbudget voor alle werknemers

Het mobiliteitsbudget begint langzaam ingang te vinden bij bedrijven. Vorig jaar boden 852 bedrijven een mobiliteitsbudget aan, tegenover slechts 443 in 2022. Wat werknemers betreft, waagden 9.153 de sprong in 2023, tegenover 3.945 het jaar daarvoor. Beide variabelen zijn dus verdubbeld in slechts één jaar tijd, volgens cijfers van de verschillende mobiliteitsplatforms in het land. Als reactie hierop is een coalitie gevormd van 15 spelers op het gebied van mobiliteit en human resources. Ze roept de autoriteiten op om hun plannen te herzien en de toegang tot het federale mobiliteitsbudget uit te breiden naar alle werknemers, ook diegenen die geen bedrijfswagen hebben.

Het mobiliteitsbudget, dat in 2019 van kracht werd en waarmee werknemers hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor een budget om hun eigen mobiliteit vorm te geven, was niet meteen een groot succes. Het moet gezegd worden dat de complexiteit van het opzetten ervan, gekoppeld aan de Covid-19 pandemie die volgde en iedereen dwong om te telewerken, niet hielp.

Maar de wielen beginnen duidelijk te draaien, want tussen 2022 en 2023 verdrievoudigde het aantal werknemers dat een mobiliteitsbudget aanvroeg, terwijl het aantal bedrijven dat het aanbood bijna verdubbelde.

“We zien dat werkgevers inspelen op een groeiende vraag naar flexibiliteit van hun werknemers en van toekomstige werknemers. Op het gebied van beloning, thuiswerken versus werken op kantoor, maar ook op het gebied van mobiliteit willen werknemers veel meer keuze in hoe ze zich verplaatsen. De auto is niet langer de eerste keuze, vooral niet voor jonge stedelingen,” legt Eefje Dulsster, Manager Bonus en Flexibele Beloning bij Attentia, uit.

 

Administratieve vereenvoudiging

Ondanks de inwerkingtreding van een Koninklijk Besluit begin 2024 dat de uitvoering van en de toegang tot het mobiliteitsbudget moet vereenvoudigen, zijn de spelers in de sector van mening dat er nog ruimte is voor verbetering. “Momenteel kunnen alleen mensen die al recht hebben op een bedrijfswagen kiezen voor het mobiliteitsbudget”, zegt Thierry Devresse, Managing Director van MMBB (My Mobility Budget Butler). “Veel bedrijven vinden dit oneerlijk tegenover werknemers die dit recht niet hebben. Voor hen is de keuze vaak beperkt tot abonnementen voor het openbaar vervoer of een fietsvergoeding. Veel bedrijven wachten daarom tot het mobiliteitsbudget wordt uitgebreid naar alle werknemers en werkneemsters. Het zal ook de administratie vereenvoudigen, omdat het alle bestaande en verwarrende wettelijke kaders rond het woon-werkverkeer kan vervangen. Denk maar aan alle verschillende vergoedingen, terugbetalingen voor openbaar vervoer, enz. die nu verspreid zijn over de paritaire comités.”

“Om een echte overgang naar duurzame mobiliteit te maken, moeten we de alternatieven voor fossiele wagens zo toegankelijk en aantrekkelijk mogelijk maken. Dit is precies wat het mobiliteitsbudget doet. Met de uitbreiding van het federale mobiliteitsbudget heeft de overheid nu de sleutel in handen tot gedragsverandering en duurzaamheid,” voegt Peter Van der Perre, Managing Director van ITS.be, toe.

 

Een coalitie om dingen te veranderen

15 partners uit de mobiliteits- en HR-sector hebben besloten een coalitie te vormen om hun stem te laten horen. Ze willen dat het mobiliteitsbudget voortaan toegankelijk is voor alle werknemers. Het gaat om de hierboven vermelde bedrijven, maar ook om de NMBS, Olympus Mobility, Modalizy, Optimile, Mbrella en Skipr, en spelers uit de automobielsector, zoals de federatie Mobia en Shell.

“Een keuze voor het mobiliteitsbudget is geen keuze tegen de auto”, verzekert Frank van Gool, Managing Director van Mobia. “Het is een keuze voor meer flexibiliteit, waarbij de gebruiker het meest optimale vervoermiddel kiest voor een specifieke reis. De ene keer is dat een elektrische auto, de andere keer een deelauto, het openbaar vervoer of de fiets. Leasemaatschappijen investeren ook al fors in zogenaamde mobility as a service (MAAS) oplossingen.”

“Bij Shell Fleet Solutions zijn we al hard bezig om de zakelijke mobiliteit van onze klanten te elektrificeren, maar we moeten verder gaan om de klimaatdoelstellingen te halen”, zegt Nikki Elewaut, Product Manager. “Alternatieve mobiliteit heeft meer aandacht nodig, maar moet ook eenvoudig te beheren zijn. Daarom bieden we sinds vorig jaar een platform aan om onder andere het federale mobiliteitsbudget te beheren.”

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.

Gelijkaardige artikels