Gepubliceerd op 16 March 2022 om 08h06
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Een motorfiets als bedrijfswagen : Fiscaal voordelig?

Nu onze wegen steeds meer verstopt raken en de pandemie ons ertoe heeft aangezet onze reisgewoonten te heroverwegen, kan de motorfiets een uitstekend alternatief zijn voor de auto. Dus, klaar om de bedrijfsmotor te integreren in uw fleet management? Ja, maar onder welke voorwaarden?

Een motorfiets geeft u de vrijheid om u in de stad te verplaatsen, lange files te vermijden en geen tijd te verspillen met het zoeken naar een parkeerplaats. Als werkgever is het ook de beste manier om de filevorming op uw bedrijfsparking te verminderen. In een tijd waarin alternatieve mobiliteit op ieders lippen ligt, zou dit de ideale oplossing kunnen zijn voor de verplaatsingen van uw werknemers. Toch zijn er nog maar weinig bedrijven die een motorfiets als alternatief voor de bedrijfswagen aanbieden.   

 

Wat als het gewoon een gebrek aan kennis is over het fiscale kader? Met de hulp van de deskundigen bij Partena bekijken we de fiscale behandeling van motorfietsen als bedrijfsvoertuigen.  

 

Voordelen van alle aard  

 

Uit fiscaal en parafiscaal oogpunt wordt een voordeel van alle aard (VAA) berekend op de motorfiets die door de werkgever aan zijn werknemers ter beschikking wordt gesteld. In tegenstelling tot de bedrijfswagen is er echter geen forfaitaire aanslag. Dit voordeel moet op zijn werkelijke waarde worden geschat. Er is dus geen sprake van een voordelige waardering (in vergelijking met contant geld) en van een zekere administratieve complexiteit.  

 

De VAA zal moeten worden opgesplitst naar gebruik:  

 

  • Puur privégebruik  
  • Woon-werkverkeer  
  • Puur zakelijk gebruik  

 

We bemerken dat het aan de werkgever is om de verdeling van de verschillende soorten gebruik vast te stellen.  

 

Er zal geen VAA op zakelijk gebruik zijn. Bijvoorbeeld, als de motorfiets voor 20% voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt, wordt de roerende voorheffing geheven over 80% van de werkelijke waarde van de motorfiets.  

 

Belastingen  

 

Het gebruik van de motorfiets voor woon-werkverkeer zal belastbaar zijn, maar kan onder een belastingvrijstelling van 430 euro per jaar vallen (als de werknemer kiest voor forfaitaire beroepskosten).   

 

Op RSZ-niveau is de terbeschikkingstelling van de motorfiets voor woon-werkverplaatsingen vrijgesteld van socialezekerheidsbijdragen.  

 

Indien een tankkaart ter beschikking wordt gesteld, wordt daarop eveneens een VAA geheven waarvan de werkelijke waarde moet worden bepaald. Wat de motorfiets betreft, zal deze VAA worden opgesplitst volgens het gebruik (zie hierboven). Het bedrag van de 2 VAA’s (motorfiets en tankkaart) in verband met woon-werkverplaatsingen zal worden genomen om te beoordelen of het bedrag van 430 euro al dan niet wordt overschreden.  

 

De RSZ-bijdragen die van de VAA worden afgetrokken en op hun reële waarde worden geschat, zijn gewone RSZ-bijdragen (geen CO2-bijdrage).  

 

Kilometervergoeding  

 

Let wel dat de gebruiker van een bedrijfsmotor in de regel geen kilometervergoeding van zijn werkgever krijgt, zoals dat wel het geval is voor bijvoorbeeld een bedrijfsfiets.  

 

Auto en motorfiets  

 

Anderzijds is het heel goed mogelijk om een bedrijfswagen te combineren met een bedrijfsmotor. Aangezien de motorfiets niet onderworpen is aan een bijzondere fiscale of parafiscale behandeling, kan de werkgever een motorfiets van de zaak toekennen aan een werknemer die reeds een bedrijfswagen heeft.  

 

Bedrijfsmotorfiets en mobiliteitsbudget  

 

Hebt u een mobiliteitsbudget opgesteld en wilt u een motorfiets als alternatieve oplossing onder pijler 2 opnemen? Pas op! Het huidige wettelijke kader staat niet toe dat een werkgever een motorfiets ter beschikking stelt van zijn werknemers in het kader van pijler 2. Anderzijds kunnen werknemers een motorfiets kopen, huren of leasen in het kader van pijler 2 van hun mobiliteitsbudget, op voorwaarde dat de gekozen motorfiets een elektrisch model is.  

 

Veiligheids- en comfortuitrusting  

 

De terbeschikkingstelling van comfortvoorzieningen (douches, toiletten, enz.) voor gebruik door motorrijders is niet geregeld. Maar, indien u dergelijke voorzieningen voor fietsers installeert, kan je profiteren van een gunstige belastingregeling (zie ons artikel op blz. XX van dit magazine).  

 

Ten slotte, als u besluit om uw werknemers veiligheidsuitrusting aan te bieden (helmen, kniebeschermers, jassen, handschoenen, aangepaste schoenen, enz.), zal deze niet onderworpen zijn aan een voordelige fiscale behandeling. Zij zullen derhalve worden onderworpen aan een voordeel van alle aard dat op basis van hun reële waarde wordt bepaald.  

  

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Tax & Legal
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels