Abarth
500e
Het is niet per se een nieuwe wagen, maar een ultra-sportieve variant van de Fiat 500e. Zijn elektrische motor stijgt van 87 naar 113 kW en hij kan in slechts 7 seconden van 0 naar 100 km/u optrekken. De oplage is echter beperkt tot 1949 eenheden.
Formaat | Stedelijk |
Vermogen | 155 pk |
Batterij | 42 kWh |
Autonomie | 250 km |
Start verkoop | Voorjaar 2023 |
Geschatte basisprijs | 43.000 euro |
Aiways
U6
Ze was aangekondigd voor 2022, maar de Aiways U6 gaat uiteindelijk in 2023 in verkoop. Inmiddels heeft het merk de productiewagen onthuld, die heel dicht bij de concept car staat.
Formaat | SUV |
Vermogen | 215 pk |
Batterij | 63 kWh |
Autonomie | 400 km |
Start verkoop | Zomer 2023 |
Geschatte basisprijs | 47.000 euro |
Alfa Romeo
Brennero
De Alfa Romeo Brennero, een neef van de Jeep Avenger, wordt het eerste elektrische model van het Italiaanse merk. Er is nog niet veel over bekend, behalve dat hij naar verwachting dezelfde aandrijflijn zal delen als de Peugeot e-2008.
Formaat | SUV |
Vermogen | 156 pk |
Batterij | 50 kWh |
Autonomie | Niet gekend |
Start verkoop | Begin 2024 |
Geschatte basisprijs | Niet gekend |
Audi
Q6 e-tron
Audi ontwikkelt zijn EV-gamma verder met de Q6 e-tron, die logischerwijs tussen de Q4 en de Q8 (zie hieronder) in het e-tron-gamma wordt gepositioneerd. Dit model, dat ook beschikbaar zal zijn in een Sportback-versie, en met verschillende motoren zou worden aangeboden, zal naar verwachting pas helemaal eind 2023, of zelfs begin 2024, op de markt komen.
Formaat | SUV / Sportback |
Vermogen | Niet gekend |
Batterij | Niet gekend |
Autonomie | + 500 km |
Start verkoop | Eind 2023 – begin 2024 |
Geschatte basisprijs | Niet gekend |
Q8 e-tron
Het elektrische vlaggenschip van Audi werd -naar aanleiding van zijn verjaardag- omgedoopt tot Q8 e-tron – in plaats van e-tron – en heeft een nieuwe voorkant en betere accuprestaties voor een groter bereik. Hij is nog steeds leverbaar als SUV en Sportback, maar ook als de sportieve SQ8.
Q8 50 e-tron | Q8 55 e-tron | SQ8 e-tron | |
Formaat | SUV / Sportback | ||
Vermogen | 430 pk | 407 pk | 500 pk |
Batterij | 95 kWh | 115 kWh | 115 kWh |
Autonomie | 491 km / 505 km | 582 km / 600 km | 494 km / 513 km |
Start verkoop | Beschikbaar | ||
Geschatte basisprijs | 76.500 euro |
BMW
i5
Na de 7 Serie in 2022 onthult BMW in 2023 de nieuwe generatie van zijn 5 Serie. En net als zijn grote zus zal deze nu een volledig elektrische versie in zijn catalogus hebben onder de naam i5. Er zou ook een break-versie (Touring) komen.
Formaat | Berline / break |
Vermogen | Niet gekend |
Batterij | Niet gekend |
Autonomie | + 500 km |
Start verkoop | Eind 2023 – begin 2024 |
Geschatte basisprijs | Niet gekend |
BYD
Dolphin
BYD wil zijn gamma snel uitbreiden. Daartoe lanceert het Chinese merk in 2023 twee nieuwe modellen in Europa. De Dolphin wordt een kleine 5-deurs stadswagen, vergelijkbaar met een Dacia Spring.
Seal
De Seal wordt naar verwachting een iets kleinere berline dan de Han en daarmee vergelijkbaar met een Tesla Model 3. Initieel bedoeld voor de Chinese markt, maar het model zou later dit jaar ook in Europa moeten aankomen We weten echter nog niets over de specifieke kenmerken.
Citroën
e-C3
Citroën vernieuwt dit jaar zijn C3 stadswagen en voegt daar uiteraard een volledig elektrische versie aan toe. Een neefje van de Peugeot e-208 en Opel Corsa-e, waarvan hij ook de technologie zal erven.
Formaat | Stedelijk |
Vermogen | 136 pk |
Batterij | 50 kWh |
Autonomie | 330 km |
Start verkoop | Begin 2023 |
Geschatte basisprijs | Niet gekend |
e-C3 Aircross
Enkele maanden na de C3 is het de Aircross-versie die vernieuwd zou worden. En ook hier wordt gesproken van een volledig elektrische versie op basis van dezelfde motor, maar er is nog niets zeker…
DS
DS 3
Vergeet het woord Crossback, voor zijn mid-career facelift wordt de DS 3 Crossback gewoon DS 3. De elektrische versie wint aan vermogen en actieradius.
Formaat | SUV |
Vermogen | 156 pk |
Batterij | 50,8 kWh |
Autonomie | 402 km |
Start verkoop | Midden 2023 |
Geschatte basisprijs | Niet gekend |
DS 8
Het Franse merk zou een nieuwe berline in de pijplijn hebben, die het onder de naam DS 9 in zijn gamma zal plaatsen, en die een volledig elektrische versie zou kunnen bieden. Hij zou gebaseerd moeten zijn op de ASL concept car die DS in 2020 presenteerde.
Fiat
600
De Fiat 600 wordt de eerste elektrische SUV van het Italiaanse merk. Het wordt ook een kloon van de Jeep Avenger en de Alfa Romeo Brennero.
Formaat | SUV |
Vermogen | 136 pk |
Batterij | 50 kWh |
Autonomie | 400 km |
Start verkoop | Eind 2023 |
Geschatte basisprijs | NC |
Panda
Ja, Fiats toekomstige Panda zal ook elektrisch zijn. Op basis van het Centoventi-concept dat het merk in 2019 presenteerde, zal deze Panda anno 2023 naar verwachting tot 300 km actieradius bieden.
Formaat | Stedelijk |
Vermogen | 82 pk |
Batterij | 40 kWh |
Autonomie | 300 km |
Start verkoop | Eind 2023 |
Geschatte basisprijs | Niet gekend |
Ford
SUV
Ford had de komst van een tweede elektrisch model in zijn gamma aangekondigd, en die zou in 2023 moeten arriveren. Het model heeft nog geen naam heeft, maar we weten in ieder geval dat het een SUV wordt en dat het zou moeten profiteren van de samenwerking tussen Ford en VW om mogelijks het platform van de VW ID.4 over te nemen.
Formaat | SUV |
Vermogen | Niet gekend |
Batterij | Niet gekend |
Autonomie | 500 km |
Start verkoop | Eind 2023 |
Geschatte basisprijs | Niet gekend |
Hyundai
Kona
Terwijl de Ioniq 6 net in het gamma is opgenomen, begint Hyundai het jaar met de presentatie van de nieuwe, zeer futuristische generatie van zijn Kona. Hij is groter dan zijn voorganger en komt in het hogere segment terecht.
Jeep
Avenger
De Avenger is het eerste elektrische voertuig in de Jeep line-up en is gebaseerd op het Stellantis e-CMP platform, dat gedeeld wordt met de Opel Mokka, Peugeot 2008 en DS 3 E-Tense. Het is ook de eerste Jeep die niet beschikbaar zal zijn met vierwielaandrijving.
Formaat | SUV |
Vermogen | 156 pk |
Batterij | 54 kWh |
Autonomie | 400 km |
Start verkoop | Begin 2023 |
Geschatte basisprijs | Niet gekend |
Kia
EV9
Verwacht wordt dat Kia dit jaar haar tweede volledig elektrische automodel zal lanceren: de EV9. Het wordt een grote familie-SUV met een actieradius van meer dan 500 km.
Lancia
Ypsilon
Het Italiaanse luxemerk Lancia maakt in 2023 zijn grote terugkeer op de Europese markten. En die zal elektrisch zijn, uiteraard. Het eerste nieuwe Lancia-model wordt een Ypsilon met een 100% elektrische versie, die begin 2024 wordt verwacht. Hij zal zijn aandrijflijn waarschijnlijk delen met de Opel Corsa-e of de Peugeot e-208.
Lexus
RZ 450e
Hij werd verwacht in 2022, maar de Lexus RZ komt uiteindelijk iets later. Deze neef van de Toyota bZ4X zal begin 2023 worden voorgesteld om in de loop van het jaar op de markt te worden gebracht.
Formaat | SUV |
Vermogen | 313 pk |
Batterij | 71,4 kWh |
Autonomie | 360 km |
Start verkoop | Eind 2023 |
Geschatte basisprijs | Niet gekend |
Lotus
Eletre
Ja, de luxe sportmerken gaan ook elektrisch. Lotus is geen uitzondering op de regel met de Eletre, een grote familie-SUV met veelbelovende mogelijkheden, die 3 versies aanbiedt: Eletre, Eletre S en Eletre R.
Formaat | SUV |
Vermogen | 603 tot 905 pk |
Batterij | 112 kWh |
Autonomie | Tussen 490 en 600 km |
Start verkoop | Midden 2023 |
Geschatte basisprijs | 97.690 euro |
Maserati
Granturismo Folgore
Maserati zal ook een elektrische versie van zijn Granturismo coupé aanbieden en bereidt een elektrische SUV voor met de naam Grecale Folgore. De coupé zal naar verwachting dit jaar debuteren en zal worden aangedreven door drie krachtige motoren.
Formaat | Coupé |
Vermogen | 760 pk |
Batterij | 92,5 kWh |
Autonomie | Niet gekend |
Start verkoop | In de loop van 2023 |
Geschatte basisprijs | Niet gekend |
Maxus
Mifa 9
Maxus, tot nu toe gespecialiseerd in bedrijfswagens, presenteerde op de Hannover Show zijn Mifa 9, een eenmotorig voertuig dat de luxe- en comfortkaart speelt voor personenvervoer. Het wordt de eerste elektrische minibus op de Europese markt. Hij heeft al 5 sterren behaald in de EuroNcap-tests.
Formaat | Monovolume |
Vermogen | 245 pk |
Batterij | 90 kWh |
Autonomie | 440 km |
Start verkoop | In de loop van 2023 |
Geschatte basisprijs | Niet gekend |
Mercedes
EQE SUV
Het batterij-aangedreven alter ego van de GLE, de EQE SUV, zal in de eerste helft van 2023 in het gamma van Mercedes verschijnen. Er zullen verschillende versies beschikbaar zijn, met zeer uiteenlopende capaciteiten.
Formaat | SUV |
Vermogen | 292 – 476 pk |
Batterij | 89 kWh |
Autonomie | Tussen 462 en 627 km |
Start verkoop | Eerste helft van 2023 |
Geschatte basisprijs | 90.500 euro |
EQS SUV
2023 wordt definitief het jaar van de SUV-elektrificatie bij Mercedes, dat ook zijn grote EQS SUV zal presenteren. Een ultra-luxe versie zou even later ook onder de naam Mercedes-Maybach gelanceerd kunnen worden.
Formaat | SUV |
Vermogen | 360 pk |
Batterij | 107,8 kWh |
Autonomie | 507 km |
Start verkoop | Begin 2023 |
Geschatte basisprijs | 138.000 euro |
MG
MG4 Long Range
Na de vrij succesvolle lancering van de MG4 eind 2022 bereidt het Chinese merk zich voor op de presentatie van een Long Range-versie in de tweede helft van 2023. De auto zal visueel volledig identiek zijn, alleen de motor zal anders zijn.
Formaat | SUV |
Vermogen | 400 pk |
Batterij | 77 kWh |
Autonomie | 500 km |
Start verkoop | Begin 2023 |
Geschatte basisprijs | Niet gekend |
Mini
Aceman
Mini stelde Aceman voor, een kleine elektrische SUV. Het wordt inderdaad een productiewagen, want er zijn al testmodellen op de weg gezien. Er zijn echter geen aanwijzingen dat de naam Aceman zal worden gebruikt voor het model dat op de markt beschikbaar zal zijn
Formaat | SUV |
Vermogen | 180 – 230 pk |
Batterij | 40 kWh |
Autonomie | 300-400 km |
Start verkoop | Begin 2024 |
Geschatte basisprijs | Niet gekend |
Cooper
De 3-deurs Mini Cooper wordt dit jaar vernieuwd voor zijn vierde generatie. Geen revolutie in het ontwerp, maar hij zal (ook) verkrijgbaar zijn in een volledig elektrische versie.
Formaat | Stedelijk |
Vermogen | Niet gekend |
Batterij | 50 kWh |
Autonomie | 300 km |
Start verkoop | Midden 2023 |
Geschatte basisprijs | Niet gekend |
Nio
ET7
Het Chinese merk Nio komt in 2023 naar alle waarschijnlijkheid met zijn concept van elektrische huurwagens. Het eerste model van het offensief: de ET7, een luxe berline die bijna even groot is als een Mercedes S-klasse.
Formaat | Berline |
Vermogen | 652 pk |
Batterij | 75 – 100 kWh |
Autonomie | 445 – 580 km |
Start verkoop | Midden 2023 |
Geschatte basisprijs | 1.200 euro/maand (huur) |
Nissan
Leaf
Naast de Ariya die net aan zijn carrière is begonnen, zal Nissan 2023 aangrijpen om een upgrade van zijn Leaf aan te bieden. De nieuwe generatie krijgt een licht gewijzigde voorkant en enkele stylingelementen die de aerodynamica verbeteren.
Opel
Astra-e
Het elektrische offensief van Opel wordt voortgezet met de aanpassing van modellen in het huidige gamma tot ‘zero emission’-versies. In 2023 zal de Astra met deze aandrijflijn worden uitgerust, zowel in de berline- als in de stationwagon-versie.
Formaat | Berline / Break |
Vermogen | 156 pk. |
Batterij | 54 kWh |
Autonomie | 416 km |
Start verkoop | Begin 2023 |
Geschatte basisprijs | Niet gekend |
Peugeot
e-208
Nu hij halverwege zijn carrière is, zal de kleine 208 een upgrade ondergaan die vooral technisch van aard zal zijn. Zijn volledig elektrische versie, de e-208, krijgt 20 pk meer en zijn batterijcapaciteit wordt licht verhoogd om een groter bereik te bieden.
Formaat | Stedelijk |
Vermogen | 156 pk. |
Batterij | 50 kWh |
Autonomie | 400 km |
Start verkoop | Tweede kwartaal 2023 |
Geschatte basisprijs | Niet gekend |
e-308
Als neef van de Opel Astra is het niet meer dan logisch dat de nieuwe Peugeot 308 in 2023 ook een elektrische versie krijgt, gebruikmakend van dezelfde technologie van de eerstgenoemde (of omgekeerd, als u wil).
Formaat | Berline / Break |
Vermogen | 156 pk |
Batterij | 54 kWh |
Autonomie | 416 km |
Start verkoop | Begin 2023 |
Geschatte basisprijs | Niet gekend |
Polestar
Polestar 3
Het gamma van Polestar zal naar boven worden uitgebreid met de introductie van de Polestar 3, een grote SUV vergelijkbaar met de Volvo EX90.
Formaat | SUV |
Vermogen | 517 pk |
Batterij | 111 kWh |
Autonomie | 610 km |
Start verkoop | Begin 2023 |
Geschatte basisprijs | 75.000 euro |
Porsche
Macan EV
Porsche zal in 2023 een elektrische versie van zijn Macan SUV lanceren. Hoewel hij visueel verschilt van de Macan met thermische aandrijving, zal hij hem niet vervangen in de catalogus, want de twee zullen nog enige tijd naast elkaar bestaan.
Formaat | SUV |
Vermogen | 615 pk |
Batterij | 100 kWh |
Autonomie | 500 km |
Start verkoop | In de loop van 2023 |
Geschatte basisprijs | Niet gekend |
Renault
Renault 5 E-Tech elektrisch
Veel merken hebben al geprobeerd een mythisch model nieuw leven in te blazen. En bij Renault is de R5 nog steeds het vlaggenschip van zijn rijke historie. Het merk zal daarom proberen geschiedenis te schrijven door een elektrische revival aan te bieden. Er is echter nog geen technische informatie bekendgemaakt.
Renault Scenic E-Tech Electric
Als de Scenic uit de Renault-catalogus is verdwenen, is het enkel maar om sterker terug te komen als een elektrische versie. Met een volledig herzien uiterlijk zal hij de technische kenmerken van de Mégane E-Tech overnemen.
Formaat | Familiewagen |
Vermogen | 150 – 220 pk |
Batterij | 60 – 90 kWh |
Autonomie | 400 km |
Start verkoop | Begin 2024 |
Geschatte basisprijs | 40.000 euro |
Rolls-Royce
Spectre
Een ultra-luxe elektrische super coupé. Zo omschrijft de toekomstige Rolls-Royce Spectre Electric zichzelf. Er is tot nu toe weinig informatie vrijgegeven, maar er wordt gesproken over een actieradius van 520 km en een vermogen van 585 pk.
Formaat | Coupé |
Vermogen | 585 pk |
Batterij | Niet gekend |
Autonomie | 520 km |
Start verkoop | In de loop van 2023 |
Geschatte basisprijs | Niet gekend |
Seres
Seres 5
Seres, een nieuw Chinees merk geïmporteerd door OneAutomotive, zal dit jaar de 100% elektrische Seres 5 SUV aan zijn catalogus toevoegen. De Seres 5, die als premium wordt beschouwd, kondigt tot 312 km autonomie aan en een versnelling van 0 tot 100 km/u in slechts 3,5 seconden.
Formaat | SUV |
Vermogen | 347 pk |
Batterij | 88 kWh |
Autonomie | 312 km |
Start verkoop | In de loop van 2023 |
Geschatte basisprijs | Niet gekend |
Skoda
Enyaq RS iV
Het is niet echt nieuws, maar Skoda voegt binnenkort een RS-versie toe aan zijn Enyaq-catalogus. Hij zal dezelfde technische kenmerken hebben als de VW ID.4 GTX.
Formaat | SUV |
Vermogen | 299 pk |
Batterij | 77 kWh |
Autonomie | 493 km |
Start verkoop | In de loop van 2023 |
Geschatte basisprijs | Niet gekend |
Smart
#1
Dit jaar wordt ook het jaar van de wedergeboorte van Smart, ingeluid door de lancering van zijn eerste volledig elektrische wagen. Smart is nu gedeeltelijk eigendom van Mercedes en de Geely Group. De #1 is een kleine SUV met een strak, modern design en een zeer technologische uitstraling.
Formaat | SUV |
Vermogen | 272 pk |
Batterij | 66 kWh |
Autonomie | 440 km |
Start verkoop | Zomer 2023 |
Geschatte basisprijs | 40.000 euro |
SsangYong
Torres
Na de Korando heeft SsangYong zijn tweede elektrische model onthuld. Deze keer is het een model dat speciaal is ontwikkeld om uitsluitend elektrisch te zijn. De Torres wordt gepositioneerd tussen de Korando en de Rexton.
Tesla
Tesla 3
De Tesla Model 3 begint rimpels te krijgen, vooral ten opzichte van de jonge concurrentie die er massaal aankomt. Het model zal daarom binnenkort profiteren van een kleine opfrissing, althans wat betreft het ontwerp. Er is niets gecommuniceerd over de technische kant.
Volkswagen
ID.3
De Volkswagen ID.3, die nog nieuw is op de markt, zal in het voorjaar van 2023 een kleine upgrade ondergaan. Dit zou voornamelijk een software-upgrade moeten zijn, terwijl de motortechnologie ongewijzigd blijft.
ID.Aero
De ID.Aero zal een grote berline als de Passat niet vervangen, maar het zal wel een elektrische variant aanbieden in een segment waar de Tesla Model 3 en Polestar 2 al actief zijn. Hij zal zijn carrière aanvankelijk in China beginnen en iets later, in 2023 of zelfs 2024, naar Europa overkomen.
Formaat | Berline |
Vermogen | Niet gekend |
Batterij | 77 kWh |
Autonomie | 630 km |
Start verkoop | Eind 2023 / begin 2024 |
Geschatte basisprijs | Niet gekend |
Volvo
EX90
De EX90 is niet bedoeld om de grotere XC90 SUV te vervangen, hoewel het formaat min of meer hetzelfde is. Hij zal worden aangeboden in twee varianten met vermogens die variëren van 408 tot 517 pk.
Formaat | SUV |
Vermogen | 408 pk / 517 pk |
Batterij | 107 kWh |
Autonomie | 600 km |
Start verkoop | Midden 2023 |
Geschatte basisprijs | 106.300 euro |