Als dit logo je bekend voorkomt, is dat heel normaal. Zeekr gebruikt hetzelfde logo als Lynk & Co. En waarom is dat? Heel eenvoudig, omdat de Zeekr-modellen in het begin zouden worden uitgebracht onder het Lynk & Co-label, dat een premium 100% elektrische serie vertegenwoordigt. Een nadere blik op de 001 onthult dat het ontwerp sterk is geïnspireerd op de Lynk & Co 01. Geely zag een groot potentieel in dit model en besloot uiteindelijk om een eigen merk te creëren om dit premiumgamma aan te bieden, dat niet beschikbaar is voor verhuur zoals de Lynk & Co-modellen. En om het voor klanten gemakkelijker te maken om hun weg te vinden, gebruikt Lynk & Co nu zijn naam voluit in plaats van het logo.
Starten met maar liefst twee modellen
Laten we het eens hebben over het gamma. Zeekr heeft al twee modellen: een grote berline genaamd de 001 en een kleine SUV die simpelweg de X heet, beide gebaseerd op het SEA-platform dat ook in de Volvo EX30 en de Smart #1 zit. Maar de ontwerpers van Zeekr hebben ongelooflijk werk geleverd door deze twee auto’s een volledig exclusieve look en vorm te geven. De voorkant van de Zeekr X wordt gekenmerkt door… eigenaardig gevormde lichten die afsteken tegen de carrosserie, terwijl de lichten aan de achterkant een LED Zeekr logo omringen. Het is een compacte SUV ontworpen voor de stedelijke omgeving, met een lengte van 4,432 m en een breedte van 1,835 m voor een wielbasis van 2,759 m.
De binnenruimte is heel – heel – overzichtelijk, want er zijn geen fysieke bedieningselementen! Alles gaat via het grote 14,6-inch centrale scherm, waar je even aan moet wennen omdat er zoveel menu’s zijn en de indeling niet altijd logisch is. Het wordt aangevuld met een 8,8 inch digitaal instrumentenpaneel en een 24,3 inch head-up display.
Het algemene ontwerp is nogal futuristisch en het ontbreekt een beetje aan opbergruimte. Er is bijvoorbeeld geen dashboardkastje. Maar de kwaliteit van de materialen, de afwerking en de montage zijn uitstekend. Het dashboard wordt doorsneden door een balk met LED’s, terwijl de deuren zijn versierd met een fresco dat bestaat uit een groot aantal kleine gaatjes, die ook verlicht zijn. Een werkelijk prachtig effect!
Merk echter op dat in onze testwagen het smetteloos witte leder in het interieur al tekenen van slijtage vertoonde na slechts… 1600 km.
Het zitcomfort laat te wensen over. Vooral achterin zijn de stoelen erg hard, terwijl de voorstoelen zo imposant zijn dat de achterpassagiers geen zicht op de weg hebben.
De binnenruimte is royaal, om niet te zeggen riant. Daar staat tegenover dat de bagageruimte het moet doen met slechts 362 liter.
Kies voor de Long Range
De Zeekr X is een staaltje spitstechnologie. Hij heeft bijvoorbeeld een klein rond display dat in de B-stijl is ingebouwd, waardoor het gemakkelijk is om het oplaadniveau van de accu te zien of om voorbijgangers gerust te stellen dat de airconditioning aanstaat als de auto geparkeerd staat en er bijvoorbeeld een dier in de auto zit.
Hij heeft 19 rijassistentie- en veiligheidssystemen. Helaas konden we ze niet allemaal testen, omdat onze testmodellen pre-productiemodellen waren.
Onder de carrosserie zit een lithium-ionbatterij van 69 kWh en een motor van 200 kW (272 pk), die samen zorgen voor een actieradius van 440 km op de Long Range-versie. Een krachtigere 315 kW (428 pk) versie met dezelfde batterij maar twee motoren brengt de reikwijdte terug tot 400 km.
In de praktijk biedt de Long Range-versie een zeer aangename rit en voldoende vermogen voor dagelijks gebruik. Het onderstel is echter een beetje stug.
Opladen op een AC-terminal gebeurt met 22 kW. Op een DC-snellaadterminal accepteert de wagen 150 kW, genoeg om van 10% tot 80% ta laden in 30 minuten.
De prijs van de Zeekr X is 44.990 euro voor de Long Range RWD versie en 49.490 euro voor de Privilege AWD versie met dubbele motor.
En de 001 ?
De Zeekr 001 is veel ruimer geproportioneerd dan de X. Hoewel hij ook gebaseerd is op het SEA-platform, is zijn formaat dat van een jachtvilla, die plaats biedt aan het hele gezin. Het interieur is iets minder futuristisch dan dat van de X, maar het afwerkingsniveau is nog beter.
Hij is verkrijgbaar in twee versies, met 272 of 544 pk en een actieradius van 580 tot 620 km dankzij de accu van 100 kW. We hebben nog maar een paar kilometer met de 001 kunnen rijden, maar deze eerste indruk is veelbelovend! De prijzen beginnen bij € 59.000.
Het is ook vermeldenswaardig dat er een FR-versie met 4 motoren en een vermogen van 1.265 pk op de tekentafel ligt. De tijd van 0 tot 100 km/u bedraagt slechts 2,1 seconden. Genoeg om de Tesla Model X Plaid het zwijgen op te leggen.
In België? Nog niet!
Zeekr-modellen zijn al te bestellen in landen als Zweden en Nederland, en de eerste voertuigen voor Europa arriveren momenteel in de haven van Zeebrugge. Uitbreiding naar andere landen is gepland voor de komende maanden, met Brussel hoog op de lijst van steden waar een Service Centre zal worden geopend. De exacte datum is echter nog niet bekend.
In elk geval wil Zeekr zijn klanten een one-stop-shop oplossing bieden, inclusief opladen, connectiviteit en financiering. Er zijn overeenkomsten getekend met Arval voor de distributie van leasing. Hoewel de leasetarieven voor België nog niet bekend zijn, weten we wel dat deze in Nederland €539 bedragen voor operationele leasing voor de X en €699 voor de 001. Een private lease is beschikbaar voor €599 voor de X.
Zeekr biedt 8 jaar / 200.000 km garantie op de batterij en 5 jaar / 100.000 km garantie op de wagen, die verdubbeld kan worden als de wagen onderhouden wordt in het Zeekr-netwerk.
Het merk heeft nog geen cijfers vrijgegeven over de verkoop van haar modellen in de eerste Europese landen die worden bediend, maar het is al trots om aan te kondigen dat Zeekr in slechts een paar maanden 150.00 voertuigen heeft verkocht in China.