Gepubliceerd op 3 July 2024 om 16h06
Door Maxime Pasture
Gelinkte experten :

Elektrische auto’s: er wordt vooruitgang geboekt, maar verhuurders moeten voorzichtig zijn

Wat elektrische auto’s betreft, is België een van de weinige landen in Europa waar de verkoop toeneemt. EV Belgium ijvert er dan ook voor om EV’s vanaf 2030 verplicht te maken in België. Traxio van zijn kant wijst op een grote uitdaging, vooral voor verhuurders: de komende daling van restwaardes…

De eerste helft van 2024 zit erop. En dat brengt interessante cijfers met zich mee. Volgens mobiliteitsfederatie Traxio laten elektrische auto’s in België een groei van 52% noteren, de markt van nieuwe en die van tweedehandse voertuigen samengenomen.

De groei van het aantal inschrijvingen van nieuwe elektrische auto’s wordt voornamelijk gedreven door bedrijfswagen- en leasingvloten, goed voor 85,5% van de inschrijvingen van EV’s in de eerste helft van 2024. Op de tweedehandsmarkt daarentegen is de verdeling tussen inschrijvingen door bedrijven en particulieren bijna gelijk: 51% tegenover 49%.

Enkel EV’s vanaf… 2030?

Die bemoedigende cijfers voor ‘zero emissie’-mobiliteit, naast de ontwikkeling van het oplaadnetwerk – 72.000 oplaadpunten in België tegen eind juni 2024 volgens EV Belgium – zetten die federatie voor zero-emissie mobiliteit aan tot een ambitieus beleid: “EV Belgium roept de verschillende politieke niveaus op om duidelijke keuzes te maken en enkel zero-emissie personenwagens en bestelwagens toe te laten vanaf 2030”.

De Vlaamse EV-premie helpt...

Het zal niet verbazen dat Vlaanderen veruit het gewest is dat de meeste elektrische wagens inschrijft. Dat is vooral te danken aan de Vlaamse EV-premie, die voorbehouden is voor particulieren, zelfstandigen (zonder vennootschap), vzw’s en stichtingen die niet onderworpen zijn aan de vennootschapsbelasting, en aanbieders van deelauto’s.

...maar zou ook een negatieve invloed kunnen hebben

Houd er rekening mee dat, tenzij de situatie verandert, deze bonus eind 2024 wordt stopgezet. Zoals Traxio uitlegt, “zou de afschaffing van deze korting een negatieve impact kunnen hebben op de verkoop aan particulieren, die enkele jaren voelbaar zou kunnen zijn. Bovendien zal het aanbod van EV’s op de tweedehandsmarkt geleidelijk de vraag gaan overstijgen, wat zal leiden tot een daling van de restwaarde. Deze situatie zal nog verergerd worden door de introductie van goedkopere (elektrische) modellen.”

De federatie van de autosector zegt verder: “Er komt geleidelijk een overschot aan gebruikte elektrische auto’s op de markt, met een omzet bij dealers die veel lager ligt dan die van auto’s met verbrandingsmotor – inclusief diesels. Dit leidt tot lagere restwaardes voor EV’s dan oorspronkelijk verwacht – een fenomeen dat nog wordt versterkt door prijsverlagingen en de komst van goedkopere modellen. Zo zou de restwaarde van een Tesla Model 3 na 4 jaar 30% lager liggen”.

Conclusie: “Snelle technologische veranderingen en de komst van goedkopere modellen op de markt betekenen dat we prijsdalingen op de tweedehandsmarkt kunnen verwachten, wat een uitdaging vormt voor leasemaatschappijen. Het is goed om dat te weten, want “vooruitzien is zowel de toekomst voorspellen als je erop voorbereiden; vooruitzien is al actie ondernemen”.

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: News , Expertise & Federaties , Vlootbeheer
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels