Gepubliceerd op 22 April 2022 om 08h24
Door Damien Malvetti

Elektrische lichte bedrijfsvoertuigen: een aanbod in alle segmenten

In de afgelopen maanden is het aanbod van lichte bedrijfsvoertuigen aanzienlijk gegroeid. Dit is uiteraard grotendeels te danken aan de samenwerking tussen merken en groepen, waardoor eenzelfde model onder verschillende vlaggen verkrijgbaar kan zijn. Alle LCV-segmenten hebben nu een EV-aanbod. link2feet geeft u een overzicht van de markt.

Citroën 

 

Citroën beschikt over een volledig gamma elektrische modellen, waaronder het kleinste bedrijfsvoertuig op de markt, de AMI Cargo, die perfect geschikt is voor leveringen in de stad. 

 

Model  Batterij  Autonomie (WLTP)  Maximaal volume  Maximaal laadvermogen 
AMI Cargo  5,5 kWh  75 km  400 liter  140 kg 
ë-Berlingo Van  50 kWh  275 km  4,4 m3  800 kg 
ë-Jumpy  50 kWh 

75 kWh 

230 km 

330 km 

6,6 m3  1.275 kg 
ë-Jumper  37 kWh 

70 kWh 

117 km 

224 km 

17 m3  1.890 kg 

 

Fiat 

 

De e-Ducato mag dan een visuele tweelingbroer zijn van de Citroën e-Jumper of de Peugeot e-Boxer, maar hij deelt niet dezelfde technologie onder de motorkap. Hierdoor kan hij een grotere autonomie voorschotelen. Fiat heeft ook net een nieuw model aangekondigd, de e-Scudo. 

 

Model  Batterij  Autonomie (WLTP)  Maximaal volume  Maximaal laadvermogen 
e-Scudo  50 kWh 

75 kWh 

230 km 

330 km 

6,6 m3  1.275 kg 
e-Ducato 

 

47 kWh 

79 kWh 

235 km 

370 km 

17 m3  1.950 kg 

 

 

 

Ford 

 

Ford heeft zopas zijn e-Transit gelanceerd, een 100% intern ontwikkeld model met tot 25 varianten. 

 

Model  Batterij  Autonomie (WLTP)  Maximaal volume  Maximaal laadvermogen 
e-Transit  67 kWh  317 km  15 m3  1.967 kg 

 

Maxus

Maxus heeft een reeks van twee elektrische lichte bedrijfsvoertuigen: eDeliver3, verkrijgbaar in twee lengtes, en eDeliver9, verkrijgbaar in verschillende wielbasissen en hoogtes.

Model  Batterij  Autonomie (WLTP)  Maximaal volume  Maximaal laadvermogen 
eDeliver3  50 kWh  371 km  6,3 m3  930 kg 
eDeliver9 52 kWh 

72 kWh 

89 kWh

353 km  12,5 m3  1350 kg 

 

Mercedes Benz Vans 

 

Bij Mercedes-Benz Vans hebben de Vito en de grote Sprinter recht op elektrische versies. Alleen de kleine Citan, het eerste neefje van de Renault Kangoo, heeft er nog geen, maar de lancering ervan is gepland voor het einde van het jaar. 

 

Model  Batterij  Autonomie (WLTP)  Maximaal volume  Maximaal laadvermogen 
eVito  66 kWh  280 km  6,6 m3  890 kg 
eSprinter  35 kWh 

47 kWh 

142 km  11 m3  967 kg 

813 kg 

 

Nissan 

 

Na het verdwijnen van de eNV-200 verving Nissan hem door de Townstar, een tweelingbroer van de Renault Kangoo, die in zijn elektrische versie bijna dezelfde technische gegevens heeft. 

 

Model  Batterij  Autonomie (WLTP)  Maximaal volume  Maximaal laadvermogen 
Townstar  44 kWh  285 km  3,9 m3  800 kg 

 

Opel 

 

Als lid van de Stellantis-familie beschikt Opel, net als Citroën en Peugeot, over een volledig elektrisch gamma lichte bedrijfsvoertuigen. 

 

Model  Batterij  Autonomie (WLTP)  Maximaal volume  Maximaal laadvermogen 
Combo-e Cargo  50 kWh  275 km  4,4 m3  800 kg 
Vivaro-e   50 kWh 

75 kWh 

230 km 

330 km 

6,9 m3  1.275 kg 
Movano-e   37 kWh 

70 kWh 

117 km 

224 km 

17 m3  1.285 kg 

 

Peugeot 

 

Peugeot heeft hetzelfde gamma als zijn neef Citroën, met uitzondering van de AMI Cargo, die niet beschikbaar is in het gamma van het merk Lion. De technologie is identiek, alleen de badge verandert. 

 

Model  Batterij  Autonomie (WLTP)  Maximaal volume  Maximaal laadvermogen 
e-Partner  50 kWh  275 km  4,4 m3  800 kg 
e-Expert  50 kWh 

75 kWh 

230 km 

330 km 

6,6 m3  1.275 kg 
e-Boxer  37 kWh 

70 kWh 

117 km 

224 km 

17 m3  1.890 kg 

 

 

Renault 

 

Renault heeft de gok genomen om zijn kleinste en grootste bedrijfsvoertuig te elektrificeren. De Trafic, in het midden van het gamma, heeft (nog) geen emissievrije versie. 

 

Model  Batterij  Autonomie (WLTP)  Maximaal volume  Maximaal laadvermogen 
Kangoo E-tech Electric  45 kWh  300 km  3,4 m3  800 kg 
Master E-Tech Electric  52 kWh  120 km  22 m3  1.620 kg 

 

 

Volkswagen Commercial Vehicles 

 

Volkswagen was een van de eersten die zijn Crafter in een volledig elektrische versie aanbood, en het is nog steeds het enige geëlektrificeerde model in het bestelwagengamma, hoewel een toekomstige ID. BUZZ Cargo is aangekondigd. 

 

Model  Batterij  Autonomie (WLTP)  Maximaal volume  Maximaal laadvermogen 
e-Crafter  35,8 kWh  115 km  10,7 m3  1.700 kg 

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels