Energia baseert zich op twee nieuwe voorstellen: ten eerste de Europese wet die de verkoop van nieuwe wagens met verbrandingsmotoren vanaf 2035 wil verbieden. In deze tekst laat Europa nog steeds de deur open voor voertuigen met verbrandingsmotor die uitsluitend rijden op “CO2-neutrale brandstoffen”, met andere woorden de bekende bio- en e-brandstoffen. België daarentegen geeft de ontwikkeling van deze zogenaamde nieuwe brandstoffen geen kans.
Aan de andere kant zijn de politieke besluitvormers zich steeds meer bewust van de noodzaak om de CO2-uitstoot van een voertuig te meten vanuit het standpunt van een volledige levenscyclusanalyse, en niet alleen te kijken naar wat er uit de uitlaat komt. CO2 stopt niet aan de grens. Tegen eind 2025 zal de Europese Commissie een methodologie ontwikkelen om de CO2-uitstoot van wagens te berekenen op basis van een levenscyclusanalyse.
De sectorfederatie Energia lobbyt al geruime tijd bij de Belgische beleidsmakers voor een gediversifieerde energiemix, met ‘verschillende keuzes op het menu’, waarbij alle innovatieve technologieën voor het koolstofvrij maken van transport evenveel kans moeten krijgen: elektriciteit, waterstof en koolstofarme en hernieuwbare brandstoffen. Deze brandstoffen zijn bedoeld als aanvulling op, en niet als afbreuk aan, de inspanningen op het gebied van elektrificatie in de overgang naar duurzame mobiliteit. Ze vormen een efficiënte, betaalbare en sociaal aanvaardbare brug naar de overgang naar klimaatneutraal vervoer.
België telt ongeveer 6 miljoen voertuigen op de weg. Niet iedereen die een auto nodig heeft, heeft de middelen (financieel, oplaadfaciliteiten, enz.) om over te schakelen op een elektrisch voertuig. Koolstofarme en hernieuwbare brandstoffen kunnen onmiddellijk gebruikt worden en helpen zo de CO2-uitstoot te verminderen, a fortiori van het bestaande wagenpark. “De emissiereductiedoelstellingen zullen dus sneller worden bereikt dan het geval zou zijn bij een reductie die uitsluitend gebaseerd is op de geleidelijke vernieuwing van het wagenpark. Deze brandstoffen kunnen (nu en in de toekomst) worden gebruikt in transportsegmenten die moeilijker te elektrificeren zijn, zoals scheepvaart, luchtvaart en langeafstandsvervoer over de weg, ” aldus de federatie in een persbericht.