Gepubliceerd op 13 December 2023 om 14h46
Door Jeroen Evens

EnergyVision installeert eerste palen om elektrische wagen altijd aan goedkoopste nettarief op te laden

Belgische energieproducent plaatst ‘prijsbewuste snelladers’ op parkings van tientallen Hubo-filialen in heel België.

|
| © |Maarten Michielssens

Wie zijn elektrische wagen snel wil opladen, kan dat binnenkort aan het gegarandeerd laagste elektriciteitstarief op de markt. De Belgische energieproducent EnergyVision installeert als eerste in ons land ‘prijsbewuste snelladers’. Het verschil tussen de traditioneel duurdere snelladers en goedkopere trage laadpalen valt daarbij volledig weg. EnergyVision investeert het komende jaar 15 miljoen euro in haar nieuwe model en start de uitrol van de snelladers op de parkings van tientallen doe-het-zelfzaken van Hubo in het hele land. Dankzij de groene energie die het met onder meer honderdduizenden eigen zonnepanelen in België produceert, kan Energyvision het laagste elektriciteitstarief garanderen.

De elektrische wagen is aan een flinke opmars bezig in ons land. Eind dit jaar zullen er zo’n 200.000 rondrijden op de Belgische wegen. Vanaf 2024 komen daar naar schatting jaarlijks nog eens 150.000 à 200.000 stekkerauto’s bij. Daarom moet niet alleen het aantal laadpalen exponentieel stijgen, ook de hoge prijzen om een elektrische auto op te laden, schrikken nog vele landgenoten af. Een e-auto vol laden kost vandaag tussen 35 en 90 eurocent per kWh. Voor een volle batterij komt dat neer op zo’n 25 tot 90 euro.

 

“Willen we elektrisch rijden interessant én haalbaar maken voor iedereen, dan moet ook het snel opladen goedkoper worden. In België hoeft er alvast geen prijsverschil te zijn tussen trage en snelle laadpalen. Met onze nieuwe laadinfrastructuur garanderen we consumenten altijd de laagste prijs, gebaseerd op onze groene energie en zonnepanelen.” ​
​Maarten Michielssens, CEO van EnergyVision

 

 

Maarten Michielssens, CEO van EnergyVision

Laagste tarieven in heel België

Wie zijn elektrische auto aan een snellader hangt, betaalt vandaag twee en soms zelfs drie keer meer dan bij een trage oplaadbeurt. Maar ook bij de tragere laadpalen liggen de prijzen per kWh ver uit elkaar. EnergyVision brengt laadpalen op de markt waarbij eigenaars van een elektrische wagen evenveel betalen voor snel- als traagladen. Consumenten zijn met andere woorden altijd zeker dat ze hun auto opladen aan de goedkoopste elektriciteitsprijs op de Belgische markt.

 

Snellaadpalen op parkings van Hubo 

EnergyVision heeft vandaag reeds een 10-tal snellaadpunten tot 350 kW in Brussel, Antwerpen en Gent en start binnenkort de uitrol van ultrasnelle laadinfrastructuur in samenwerking met Hubo. Het energiebedrijf vraagt vergunningen aan voor snelladers op Hubo-locaties over het hele land. De eerste snelladers zullen er staan in de zomer van 2024

EnergyVision bekijkt inmiddels waar het ook op andere plaatsen in België haar snelladers kan plaatsen. De komende 12 maanden alleen al investeert het bedrijf 15 miljoen euro in het project.

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels