Vijf vragen, vijf vastellingen
- Is uw mobiliteitsgedrag veranderd ten opzichte van de periode voor COVID?
Vaststelling: de Coronacrisis lijkt de gewoontes inzake vervoersmiddelen van de Belgen niet fundamenteel te hebben veranderd. Niettemin lijken degenen die hun mobiliteitsgedrag hebben veranderd meer belang te hechten aan alternatieve mobiliteit: (elektrische) fietsen, wandelen, openbaar vervoer.
Autodelen is het transportmiddel dat het meest aan populariteit heeft ingeboet sinds de coronacrisis
2. Quelles raisons ont motivé votre changement de comportement éventuel en termes de mobilité?
- Professionele redenen : 31%
- Persoonlijke redenen: 25%, waarvan (meerdere antwoorden mogelijk):
- Geen verandering: 44%
Vaststelling: de kosten van het transportmiddel en bezorgdheden voor het klimaat zijn duidelijk de twee belangrijkste redenen voor de gedragsverandering.
3. Wat zijn uw voornemens op het vlak van mobiliteit voor de 12 volgende maanden?
- Aankoop van een wagen met verbrandingsmotor: 27%
- Aankoop van een elektrische wagen : 29%
- Aankoop van een elektrische fiets: 20%
- Aankoop van een nieuwe wagen: 29%
- Aankoop van een tweedehandswagen : 26%
Vaststelling: zij die van plan zijn in de komende 12 maanden een voertuig te kopen, geven iets meer de voorkeur aan elektrische voertuigen.
4. Wat zijn de belemmeringen bij de aankoop van een elektrische wagen?
- Kosten: 57%
- Niet genoeg laadpunten : 34%
- Andere: 9%
Vaststelling: de aankoop van een elektrische wagen wordt vooral tegengewerkt door de hoge aankoopprijs, gevolgd door het feit dat er (nog) niet genoeg laadinfrastructuur aanwezig is.
5. Bent u het eens met de volgende stellingen?
- “Covid heeft mijn manier van denken over mobiliteit veranderd” :
36% ja, 64% nee - “Nieuwe werkmethoden (vb. telewerk) moeten ondersteund worden door nieuwe mobiliteitsalternatieven” :
74% ja, 26% nee - “Inflatie en brandstofprijzen hebben mij gedwongen mijn mobiliteitsgedrag aan te passen”: 49% ja, 51% nee
Deze eerste cijfers bevestigen de tendensen van de eerste Belgische Mobiliteitsbarometer van Europ Assistance België, die in maart 2022 werden gepubliceerd. Ze zullen worden aangevuld met de gedetailleerde resultaten van de tweede mobiliteitsbarometer van Europ Assistance Belgium, die in maart van dit jaar zullen worden gepubliceerd.