Gepubliceerd op 10 January 2023 om 08h46
Door Damien Malvetti

Enquête Europ Assistance: de belgen en hun mobiliteit

Mobiliteit is, net zoals de reisbijstand, een essentiële bezorgdheid voor Europ Assistance. In maart 2022 lanceerde Europ Assistance haar eerste Belgische mobiliteitsbarometer*.

Intussen is de Europ Assistance Groep een uitgebreid onderzoek aan het uitvoeren over dit thema in 5 Europese landen, waaronder België. Enkele dagen voor de 100e editie van het Autosalon in Brussel onthult de verzekeringsmaatschappij de antwoorden op 5 vragen uit deze enquête. De onderstaande informatie gaat over resultaten van de vragen die werden gesteld aan Belgische consumenten om de impact te meten van de Coronacrisis op hun huidige en toekomstige mobiliteit.

||
|| © ||

Vijf vragen, vijf vastellingen

  1. Is uw mobiliteitsgedrag veranderd ten opzichte van de periode voor COVID? 
 
 

Vaststelling: de Coronacrisis lijkt de gewoontes inzake vervoersmiddelen van de Belgen niet fundamenteel te hebben veranderd. Niettemin lijken degenen die hun mobiliteitsgedrag hebben veranderd meer belang te hechten aan alternatieve mobiliteit: (elektrische) fietsen, wandelen, openbaar vervoer.

Autodelen is het transportmiddel dat het meest aan populariteit heeft ingeboet sinds de coronacrisis

2. Quelles raisons ont motivé votre changement de comportement éventuel en termes de mobilité? 

  • Professionele redenen : 31%
  • Persoonlijke redenen: 25%, waarvan (meerdere antwoorden mogelijk):
 
 
  • Geen verandering: 44%

Vaststelling: de kosten van het transportmiddel en bezorgdheden voor het klimaat zijn duidelijk de twee belangrijkste redenen voor de gedragsverandering.

3. Wat zijn uw voornemens op het vlak van mobiliteit voor de 12 volgende maanden? 

  • Aankoop van een wagen met verbrandingsmotor: 27%
  • Aankoop van een elektrische wagen : 29%
  • Aankoop van een elektrische fiets: 20%
  • Aankoop van een nieuwe wagen: 29%
  • Aankoop van een tweedehandswagen : 26%

Vaststelling: zij die ​ van plan zijn in de komende 12 maanden een voertuig te kopen, geven iets meer de voorkeur aan elektrische voertuigen.

4. Wat zijn de belemmeringen bij de aankoop van een elektrische wagen? 

  • Kosten: 57%
  • Niet genoeg laadpunten : 34%
  • Andere: 9%

Vaststelling: de aankoop van een elektrische wagen wordt vooral tegengewerkt door de hoge aankoopprijs, gevolgd door het feit dat er (nog) niet genoeg laadinfrastructuur aanwezig is.

5. Bent u het eens met de volgende stellingen? 

  • Covid heeft mijn manier van denken over mobiliteit veranderd” : ​
    ​36% ja, 64% nee
  • Nieuwe werkmethoden (vb. telewerk) moeten ondersteund worden door nieuwe mobiliteitsalternatieven” : ​
    ​74% ja, 26% nee
  • “Inflatie en brandstofprijzen hebben mij gedwongen mijn mobiliteitsgedrag aan te passen”: 49% ja, 51% nee

Deze eerste cijfers bevestigen de tendensen van de eerste Belgische Mobiliteitsbarometer van Europ Assistance België, die in maart 2022 werden gepubliceerd. Ze zullen worden aangevuld met de gedetailleerde resultaten van de tweede mobiliteitsbarometer van Europ Assistance Belgium, die in maart van dit jaar zullen worden gepubliceerd.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels