Uit de enquête blijkt dat bijna één op drie van de fietsers minstens 5 dagen per week naar het werk fietst. 21% van de deelnemers fietst 4 dagen per week naar het werk. 18% fietst 3 dagen naar het werk, 12% fietst twee dagen en 5% fietst 1 dag per week naar het werk. 6% fietst minder dan één keer per week naar het werk. De overige 6% fietst normaal gezien nooit naar het werk. De campagne motiveerde hen dus om het eens een keertje te proberen.
65% van de deelnemers gaat met de auto naar het werk op de dagen dat ze niet naar het werk fietsen. Uit de bevraging blijkt tenslotte dat 23% van de deelnemers van thuis uit werkt als ze niet naar het werk fietsen.
36% van de deelnemers woont tussen de 10 en 20 km van het werk
De tweede grootste groep zijn de deelnemers die tussen de 5 en 10 km van het werk wonen, goed voor bijna 30%. 18,5% van de deelnemers woont zelfs meer dan 20 km van het werk. “Hier zullen voornamelijk ook de speedbikegebruikers tussen zitten”, zegt Valentina Cani van Cyclis Bike Lease.
Waarom kiezen werknemers voor de fiets als vervoersmiddel?
41% geeft aan dat hun gezondheid de belangrijkste reden is om naar het werk te fietsen. 17% fietst om geld te besparen. 13% van de deelnemers kiest voor de fiets omdat het goed is voor het milieu. Bijna 10% geraakt het snelste op het werk met de fiets. 8% fietst omdat ze het graag doen (hobby). 7% fietst om file- en/of parkeerstress te vermijden.
Elektrisch vs. Niet-elektrisch
63% deed mee met een elektrische fiets en reed dan vooral met een elektrische stadsfiets of een speedbike. De werknemers die niet-elektrisch fietsten, reden vooral met een gewone stadsfiets of een racefiets.
Bijna 50% krijgt een fietsvergoeding
De fietsvergoeding is een goede stimulans om meer werknemers op de fiets te krijgen. Bovendien kan 1 op 4 een fiets leasen via het werk. 21% van de werkgevers zet in op fietsvriendelijke infrastructuur zoals douches, laadpalen, lockers….
44% overweegt om vaker naar het werk te fietsen als gevolg van de campagne
“Dat is een cijfer waar we alleen maar gelukkig van worden, zegt Valentina. Dat wil zeggen dat we ons doel bereikt hebben, namelijk zoveel mogelijk mensen motiveren om (vaker) naar het werk te fietsen.”
97% wil volgend jaar opnieuw deelnemen aan #ikfietsnaarhetwerk
“Wij zijn zeer tevreden met het aantal deelnemers en de vele positieve reacties”, zegt Valentina. “Als je dan ook nog leest dat bijna iedereen volgend jaar opnieuw wil deelnemen, weet je alvast wat je te doen staat. We kijken al uit naar de vijfde editie. ”