Gepubliceerd op 23 October 2024 om 06h00
Door Nicolas Joannès

Fleet test Audi A5: De concurrentie is gewaarschuwd!

De nieuwe generatie van de Audi A4 krijgt een nieuwe naam volgens de nieuwe naamgevingsstrategie van Audi. De A5 is volledig opnieuw ontworpen en heeft nu een plug-in hybride aandrijflijn en een aantrekkelijk prijskaartje. De concurrentie is gewaarschuwd!

© Audi A5 Sedan

Bij Audi zijn de even nummers voortaan voorbehouden aan 100% elektrische modellen: Q4, Q6, Q8 en A6. De oneven nummers zijn dus bestemd voor modellen met verbrandingsmotoren en de auto die al dertig jaar Audi A4 heet, is nu A5.

Dynamisch

De nieuwe Audi A5 verandert niet alleen van naam, maar heeft ook een geheel nieuw, dynamischer design met een uitgerekt silhouet en lagere proporties. In tegenstelling tot sommige andere modellen is hij gemakkelijk te onderscheiden van zijn voorganger. Dat geldt voor de voorkant, maar vooral voor de achterkant, waar het klassieke silhouet van de vorige berline is geëvolueerd, met een steil aflopende achterruit die eindigt in een kleine bagageruimte. Bovendien maakt de klassieke hatchback van de Audi A4 hier plaats voor een grote gemotoriseerde achterklep met een brede opening naar een bagageruimte van 445 liter. In België is het echter de stationwagon die de meeste punten zal scoren. En dat is des te meer te danken aan het zorgvuldige design en het feit dat er iets meer bagage in past: 476 liter.

© Audi A5 Sedan

Vier schermen!

Ook binnenin heeft de nieuwe A5 grote veranderingen ondergaan en is het gebogen dubbele scherm van de A6 en Q6 overgenomen, bestaande uit een 11,9-inch digitaal instrumentenpaneel en een 14,5-inch centraal display. Maar dat is niet alles: de head-up display is ook vergroot en er is een vierde scherm voor de passagiersstoel geplaatst. Het wordt gebruikt om video’s af te spelen en wordt onzichtbaar voor de bestuurder zodra de auto start. Tot zover de veiligheid! Het interieur is erg modern met zijn schermen en aanpasbare sfeerverlichting, maar heeft niettemin te lijden onder de afwerkingskwaliteit van bepaalde elementen, ook al lijken de meeste gebruikte materialen van hoge kwaliteit te zijn. Aan de achterzijde is de wielbasis met acht centimeter verlengd en de wagen beschikt over een immens panoramisch glazen dak waarvan de doorzichtigheid per segment regelbaar is.

Van 150 naar 367 pk

Terwijl een volledig elektrische motor voorbehouden blijft aan een mogelijke toekomstige A4, biedt de nieuwe A5 een breed scala aan verbrandingsmotoren. Het aanbod begint met een 2,0-liter motor met 150 pk, verkrijgbaar in een variant met 204 pk. Deze is vrij krachtig en gewillig, loopt vrij soepel en de nieuwe progressieve besturing is heel communicatief. Het is jammer dat de versnellingsbak (alleen automaat) niet sneller is bij het terugschakelen.

Diesel maar vooral PHEV

Meer anekdotisch voor de fleetmarkt wordt de A5 ook aangeboden met een zeer efficiënte dieselmotor in combinatie met 48V hybridisatie, waardoor de wagen tijdens bepaalde rijfasen uitsluitend op elektriciteit kan rijden. Dit is ook het geval met de 367 pk sterke S5-versie.

Maar waar de fleetsector echt op zit te wachten, is de komst van een PHEV-variant, waar het de vorige A4 aan ontbrak in vergelijking met de BMW 3 Serie en Mercedes C Klasse. Deze versies, die momenteel worden gehomologeerd, moeten een autonomie van meer dan 100 km bieden en er worden twee vermogensniveaus van verwacht: 300 en 367 pk.

Fleetrapport

De Audi A5 is volledig gemoderniseerd en dynamischer, zowel visueel als achter het stuur, en breidt zijn motorenaanbod uit met toekomstige PHEV-motoren. In afwachting van hun komst is de benzineversie goedkoper dan zijn Duitse rivalen, met een aankoopprijs vanaf € 40.950 inclusief btw (€ 33.842 exclusief btw) en aantrekkelijke maandelijkse leasetermijnen.

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels