Gepubliceerd op 17 June 2024 om 06h00
Door Nicolas Joannès

Fleet test Mercedes E300e break: Geavanceerde hybridisatie

De nieuwste generatie Mercedes E-klasse break tilt hybridisering naar een hoger niveau. Dankzij zijn efficiënte batterij kan hij verder rijden zonder ook maar een druppel brandstof te verbruiken.

De nieuwe generatie Mercedes E-Klasse is de erfgenaam van een lange lijn die meer dan 75 jaar geleden begon. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij zijn klassieke proporties heeft behouden, hoewel het uiterlijk duidelijk is gemoderniseerd. De grote Duitse auto is even elegant als altijd en valt op door zijn verzonken handgrepen en stermotieven in de achterlichten.

De grotere afmetingen geven de bestuurder 5 mm meer hoogte, maar het meest opvallende kenmerk van het interieur is het nieuwe dashboard, met een enorm centraal scherm dat nu kan worden aangevuld met een derde scherm voor de voorpassagier. De centrale interface is compleet en de kwaliteit van de materialen is een Duits topmerk waardig.

Aangepast volume

Aan de achterzijde heeft deze generatie, dankzij een wielbasis die met 22 mm is verlengd, een verbeterde knieruimte ten opzichte van het vorige model en hij is ook 25 mm breder. De middelste passagier wordt echter gehinderd door een nogal imposante transmissietunnel. De bagageruimte blijft kolossaal en kan worden uitgebreid van 615 tot 1.830 liter, maar de oplaadbare hybrideversie moet het doen met 460 tot 1.675 liter vanwege de batterij.

Terwijl de vorige generatie Mercedes E-Klasse gecertificeerd was voor een bereik van minder dan 50 km in plug-in hybride modus, doet deze nieuwste generatie het veel beter, met een bereik van ongeveer 100 km volgens de WLTP-cyclus. Net als andere recente modellen van het merk met de ster wordt dit comfortabele bereik mogelijk gemaakt door de capaciteit van de accu, die oploopt tot 25,4 kWh.

Snel en ver

Op de weg valt vooral de uitzonderlijke geluidsisolatie op. Temeer omdat je meer elektrisch kunt rijden dan voorheen. In de praktijk tussen de 60 en 100 kilometer, afhankelijk van de omstandigheden, tijdens onze testrit. Dan heb je, tenzij je de accu oplaadt (heel snel tot 55 kW, als optie), een wagen die discreet afwisselt tussen de elektrische en de verbrandingsfase en waarvan het brandstofverbruik niet te hoog oploopt.

Met een gecombineerd vermogen van 313 pk komt de Mercedes E300e nooit adem tekort en accelereert hij van 0 naar 100 km/u in slechts 6,4 seconden. Deze station wagon kan dus zeer dynamisch zijn, en zal nog meer genieten wanneer hij wordt bestuurd in een rustig tempo dat geschikt is voor lange ritten.

Fleetrapport

De Mercedes E300e kan meer dan 100 km afleggen zonder ook maar een druppel brandstof te verbruiken en is dus zeer efficiënt. Er hangt echter wel een stevig prijskaartje aan, met een vanafprijs van € 63.400 exclusief btw, dat snel kan oplopen met de optionele extra’s.

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels