Werkgevers geven ook steeds meer uit aan een bedrijfswagen. Het mediaan bedrag van de catalogusprijs van de nieuwe bedrijfsvoertuigen is het laatste jaar opnieuw gestegen met 8,7% tot 43.800 € in 2024 (t.o.v. 40.280 € in 2023).
Veerle Michiels, mobiliteitsexpert bij SD Worx: “De daling ligt in de lijn der verwachtingen. Wagens die nog CO₂ uitstoten en aangeschaft zijn vanaf 1 juli 2023 worden financieel minder aantrekkelijk voor werkgevers, door een geleidelijke daling qua kostenaftrek en vooral door een verhoging van de solidariteitsbijdrage inzake RSZ.”
De specialist gaat verder: “Vanaf 2025 worden nieuwe plug-in hybrides potentieel duurder voor werknemer én werkgever, onder impuls van Europa. De Green deal voorziet in een correctiefactor op de theoretische uitstoot, omdat de wagen nog over een fossiele motor beschikt. Europa gaat ervan uit dat de werkelijke CO₂-uitstoot hierdoor in werkelijkheid een pak hoger ligt. Het gaat om alle plug-in hybrides die vanaf 1 januari 2025 nieuw van de band rollen (of ingevoerd worden vanuit het buitenland) en dan gehomologeerd worden. Gebruikers die wel maximaal op de elektrische batterij rijden worden hierdoor potentieel gestraft. In België kennen we al een soortgelijke correctie voor zogenaamde fake plug-in hybrides. Dit zijn wagens met beperkte energiecapaciteit van de batterij (< 0,5 kWh per 100 kg wagengewicht) of een CO₂uitstoot van meer dan 50 gram per kilometer.”
Vanaf 2027 wordt dit nog strenger. Van dan af zou er in de feiten geen verschil meer zijn qua uitstoot tussen de plug-in hybride wagen en dezelfde wagen op 100% fossiele brandstof.
Een voorbeeld van de BMW 5 hybride: Deze is deels op benzine en heeft een uitstoot van 17 gr/km.
Met de Europese correctiefactor zou er dus x 2,5 moeten gebeuren, wat de uitstoot brengt op 42,5.
Voor een wagen met cataloguswaarde van +/- 60.000 EUR kom je dan in het eerste jaar van inschrijving aan een belastbaar VAA van 2.057 EUR per jaar of +/- 171 EUR op maandbasis. De netto maandlast bedraagt ongeveer de helft.
Opgelet: indien deze wagen meer dan 20 g/km zou uitstoten, kom je (na correctie) uit op meer dan 50 gr/km. In dit voorbeeld zou diezelfde wagen een belastbaar VAA krijgen van 5.930 EUR op jaarbasis of 494 EUR per maand bruto of ongeveer 250 EUR per maand netto.