Gepubliceerd op 17 June 2024 om 09h42
Door Kevin Kersemans
Gelinkte experten :

Fiat Grande Panda: eerbetoon aan de oer-Panda

Fiat heeft de eerste beelden vrijgegeven van de Grande Panda. Die staat op het STLA Smart-platform van de Stellantis-groep, maar knipoogt met zijn koetswerkdesign naar de oer-Panda uit de jaren 80. De nieuwkomer zal zowel te krijgen zijn met een benzinemotor als volledig elektrisch.

De Grande Panda zal zich in het Fiat-gamma positioneren tussen de bestaande Panda (die wordt omgedoopt tot Pandina) en de 600. Ondanks het voorvoegsel ‘Grande’, blijft de nieuwkomer immers vrij compact: qua lengte blijft hij onder de 4 meter (3,99 meter om precies te zijn), al benadrukt Fiat dat zijn interieur ruim genoeg zou moeten zijn voor vijf inzittenden.

De Grande Panda zal op het STLA Smart-platform van de Stellantis-groep rusten, net als bijvoorbeeld de recente Citroën (ë-)C3. Fiat benadrukt echter zijn Italiaanse karakter, aangezien hij volledig ontworpen werd in het Centro Stile in Turijn. De koplampen, bestaande uit opalen kubussen, zouden bovendien de ramen op de gevels van de Lingotto-fabriek reflecteren.

Eerbetoon aan het origineel

Het koetswerk van de Grande Panda knipoogt trouwens duidelijk naar de oer-Panda uit de jaren 80, en dan meer bepaald naar de iconische 4×4-versie daarvan. In profiel is dat bijvoorbeeld het geval door de letters PANDA die in de flanken zijn gestanst. Ook de C-stijlen en de vorm en de plaatsing van de achterlichtblokken verwijzen naar de Panda van de eerste generatie.

Om het geheel een nog wat zelfverzekerdere uitstraling te geven, krijgt de Grande Panda wielkastranden in zwarte kunststof, dakrails en lichtmetalen velgen van 17 duim met een X-ontwerp, dat trouwens ook weerkeert in de signatuur van zowel de koplampen als de achterlichten.

Elektrisch of (mild)hybride

Specifieke technische informatie heeft Fiat nog niet gelost, maar de constructeur liet al wel weten dat de Grande Panda zowel te krijgen zal zijn met een benzinemotor met (mild)hybride technologie als volledig elektrisch. Als we kijken naar bijvoorbeeld de Citroën C3, betekent dat dus in het geval van de elektrische versie een motor van 113 pk en een batterij van 44 kWh, goed voor een rijbereik van ongeveer 320 km. De versie op benzine zou dan gebruikmaken van een 1.2-driecilinder met 100 pk.

Ook voor prijzen is het nog te vroeg, maar we mogen verwachten dat ook die in de lijn zullen liggen van die van de Citroën C3, wat zou betekenen dat de volledig elektrische versie minder dan 25.000 euro zal kosten (iets meer dan 20.000 euro excl. btw).

Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: News , Invoerders & Constructeurs
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels