Opvallend is het feit dat de huidige fiscale principes van de bedrijfswagen niet worden aangetast. Het is in eerste instantie de bedoeling om de wetgeving rond de vergroening van de bedrijfswagens die eind vorig jaar werd gestemd uit te voeren. Die wetgeving omvat een fiscale kalender die reikt tot 2031. Een bijkomende hervorming was daarom niet nodig.
Tussentijdse bijsturingen zijn wel mogelijk. Een belangrijk punt blijft de fiscale hervorming van de tankkaart. Het feit dat het onbeperkt privé gebruik van de tankkaart het huidig voordeel van alle aard niet aantast is gezien de hoge energieprijzen nog moeilijk te verdedigen. Men wijst er met name op dat werknemers zonder tankkaart vandaag een substantieel koopkrachtverlies lijden voor de uitgaven voor hun woon-werkverkeer. Er is ook sprake van een graduele CO2-heffing voor vervuilende brandstoffen.
Het is de bedoeling dat een aantal maatregelen reeds worden opgenomen in de begrotingsopmaak van oktober 2022.
Michel Willems – Mobilitas