Gepubliceerd op 4 February 2022 om 16h26
Door Damien Malvetti

Fiscaliteit: 2026 bereid je vanaf vandaag voor!

Je kan er niet meer omheen: de overheid wil dat het fleetwagenpark tegen 2026 elektrisch wordt. Maar die nieuwe wet zal al een impact hebben op auto’s die vanaf 1 juli 2023 besteld worden. Het is dus nu dat bedrijven en zelfstandigen hun energietransitie moeten voorbereiden. En bij Hyundai hebben we al oplossingen die aangepast zijn aan hun noden.

|
| © |

De wet rond de vergroening van het fleetwagenpark werd midden november gestemd en heeft tot doel dat auto’s die rijden op fossiele brandstoffen (met inbegrip van hybrides, PHEV en CNG) niet langer fiscaal aftrekbaar zijn in de toekomst. Vanaf 1 juli 2023 zal de aftrekbaarheid van nieuw bestelde voertuigen – met de besteldatum als bewijs – jaar na jaar dalen. Zo zal een voertuig met verbrandingsmotor dat besteld wordt tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025 genieten van een fiscale aftrekbaarheid van 75%. Dat percentage daalt geleidelijk naar 50% vanaf 1 januari 2026 en vervolgens naar 25% het daaropvolgende jaar om te eindigen op 0% vanaf 1 januari 2028.

Deze wetgeving is dus enkel van toepassing op nieuwe bestellingen geplaatst vanaf 1 juli 2023. Voor alle bestellingen voor deze datum of voor voertuigen die al in het verkeer zijn, verandert er niets!

Als je dus nog voertuigen met verbrandingsmotor wil bestellen en genieten van een voordelige fiscaliteit, wacht dan niet te lang!

 

EV: het winnende alternatief

Het doel van deze wet is uiteraard om de ecologische voetafdruk van het fleetwagenpark te verkleinen en dus de voorkeur te geven aan de aankoop van koolstofneutrale modellen – ofwel elektrisch ofwel op waterstof – door zelfstandigen en bedrijven. Om daartoe te komen, zullen deze koolstofneutrale voertuigen kunnen blijven genieten van een fiscale aftrekbaarheid van 100% tot 1 januari 2027. Pas vanaf dan zal hun fiscale aftrekbaarheid als volgt beginnen te dalen:

 

Jaar Aftrekbaarheidspercentage
2026 100%
2027 95%
2028 90%
2029 82,5%
2030 75%
2031 67,5%

 

Als je wil genieten van een volledige fiscale aftrekbaarheid voor je volgende voertuigen, moet je dus kiezen voor elektrische modellen. En bij Hyundai hebben we al een aanbod dat perfect aangepast is aan de noden van elk gebruikersprofiel.

 

IONIQ 5

De IONIQ 5 is het eerste model dat door Hyundai ontwikkeld werd op zijn nieuwe E-GMP platform dat gemaakt is voor de 100% elektrische voertuigen. Het biedt heel wat mogelijkheden op het vlak van design, zonder compromissen te sluiten wat de bruikbaarheid betreft. Een rijbereik tot 481 km, ultrasnel laden en een fiscale aftrekbaarheid van 100%.

Ontdek de IONIQ 5

 

KONA EV

De compacte SUV KONA EV kreeg onlangs een kleine update halverwege zijn carrière en biedt voortaan een indrukwekkend rijbereik van 484 km en een fiscale aftrekbaarheid die dus ook op 100% blijft tot en met 2026.

Ontdek de KONA EV

 

SANTA FE PHEV

Als je kiest voor een hybride, is de Santa Fe je perfecte bondgenoot! Dankzij zijn 60 km volledig elektrische rijbereik kan hij je dagelijkse verplaatsingen garanderen met nuluitstoot. Bestel hem voor 1 juli 2023 en je kan altijd genieten van 100% fiscale aftrekbaarheid.

Ontdek de SANTA FE PHEV

 

 

De aangekondigde massale komst van elektrische auto’s op de markt zal de vraag naar laadpalen doen stijgen. De overheid heeft dus incentives voorzien voor bedrijven die op dat vlak investeringen doen. Zo zullen de kosten van de installatie fiscaal aftrekbaar zijn en de duurtijd van de afschrijving wordt ingekort als de onderneming zijn laadpalen buiten de kantooruren ter beschikking stelt van het publiek. De fiscale aftrekbaarheid evolueert ook hier na verloop van tijd:

Periode Aftrekbaarheidspercentage
1/09/2021 – 31/12/2022 200%
1/01/2023 – 31/08/2024 150%

 

 

 

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Geen onderdeel van een categorie

Gelijkaardige artikels