Gepubliceerd op 7 November 2024 om 09h46
Door Maxime Pasture
Gelinkte experten :

Fleet test Alpine A290: magisch recept

Een test van een Alpine op link2fleet.be? Ja, want de A290 is het eerste elektrische model van het Franse merk, waardoor hij in de carpolicies zou moeten kunnen worden opgenomen. Het is een opgepepte versie van de Renault R5 die we al eerder hebben getest. Verdient hij echt de naam Alpine? We zochten het uit…

Eind jaren 70 had Alpine ons al de Renault 5 Alpine gegeven. Met de renaissance van de R5 en de door Europa afgedwongen elektrificatie heeft Alpine dan ook de kans gegrepen om dat staaltje over te doen. Deze keer heet het model niet langer R5 Alpine, maar A290. De ‘2’ staat voor zijn kleine formaat (3.997 mm lang), de grootte van het B-segment, en de ’90’ voor ‘lifestyle’ auto’s. Waarom ‘lifestyle’? Omdat het merk met dit model een nieuw publiek wil bereiken, een publiek dat misschien minder gericht is op sportiviteit. En aangezien deze Alpine 100% elektrisch is, verkrijgbaar vanaf € 31.983 excl. btw, zal dat nieuwe publiek ook fleetklanten omvatten. Goed nieuws voor het merk, dat zich openstelt voor een nieuwe klantenkring, maar ook voor u als u een autosportfan bent.

Lichtjes ‘opgeleukt’ uiterlijk

De A290 is gemakkelijk herkenbaar, vooral dankzij de X-vormige lichtsignatuur aan de voorkant, die doet denken aan het sportieve DNA van het merk, dat naam heeft gemaakt in de rallysport. De sporen zijn 6 cm breder dan die van de R5. Hij is ook 8 cm langer dan de Renault. De spatborden zijn verbreed. Ook kenmerkend zijn de speciale 19-cuimwielen en een aantal kleine aerodynamische toevoegingen (zijskirts, een diffusor achteraan en een kleine spoiler in het midden van de achterklep).

Premiumsfeer

Het interieur vormt een aangename verrassing. Het leder (voor de topversies GT Premium en GTS) en de materialen zijn een auto van dit niveau waardig. Het is beter dan in de iconische kleine ‘basis’ Alpine A110 berlinette. Alleen jammer dat de achterste deurpanelen niet dezelfde behandeling hebben gekregen. Voor de achterpassagiers is het is namelijk niets dan harde zwarte kunststof! Maar dat is eigenlijk het enige punt van kritiek op dit interieur, waarin over alles goed is nagedacht. Al moeten we dat nog bevestigen bij de instapversies GT en GT Performance, die een stoelbekleding in stof en textiel krijgen.

Dé auto voor fans van videogames

De bij Renault vertrouwde lay-out met twee schermen is modern en over het algemeen redelijk intuïtief. Om zich te onderscheiden van de R5 heeft Alpine veel werk gemaakt van de iconografie, vooral op het dashboard. In het multimediasysteem zijn er zelfs spelmodi met rij-uitdagingen, coaching en veel andere gadgets die geïnspireerd zijn op videogames, op een manier die het merk volledig voor zijn rekening heeft genomen.

Op het stuurwiel zie je trouwens al snel een rode ‘OV’-knop voor ‘Overtake’. Als je die knop indrukt, wordt 10 seconden lang al het vermogen vrijgegeven. Een beetje zoals in de Formule 1 of… in sommige videogames. Er is ook een erg kwalitatief ogende knop waarmee je 4 regeneratiestanden voor de remenergie kunt instellen, waaronder een ‘freewheel’-stand. Binnenin is Alpine er dus echt in geslaagd om een heel speciale wereld te creëren.

Twee motorversies

De A290 is verkrijgbaar met 2 motoren: 180 pk voor de uitrustingsniveaus GT en GT Premium (dat is 30 pk meer dan de topversie van de Renault 5 E-Tech) of 220 pk voor de GT Performance en GTS. In beide gevallen is de accucapaciteit gelijk aan die van de topversie van de R5 E-Tech: 52 kWh. Op papier geeft dat een actieradius van 380 km met 180 pk en 364 km met 220 pk.

We konden een testrit maken met de 220 pk sterke GTS-versie op de weg en op het circuit. Tijdens de eerste kilometers op de weg hebben we ondanks de goede demping en het uitstekende weggedrag, met name in snelle bochten, geen ‘wow’-effect ervaren op het gebied van acceleratie of zelfs afstelling van het stur. Maar er is een ‘maar’, en daar komen we zo op terug.

Optrekken van 0 naar 100 km/u vergt 6,4 seconden. Reken op 1 seconde meer met de 180 pk-motor. Dat zijn respectabele tijden, maar niet genoeg om je in je stoel te duwen. De kunstmatige geluiden die zijn ontwikkeld in samenwerking met audiofabrikant Devialet zijn daarentegen wel indrukwekkend. Zo kun je indien gewenst (je kunt deze geluiden uitschakelen) de indruk krijgen dat je een ruimteschip bestuurt. En bij het hernemen of het inhalen is deze A290 geen lanterfanter, mede dankzij een gewicht van minder dan 1,5 ton.

Verborgen aard

Nu komen we bij onze ‘Maar’. Want waar de magie van de Alpine echt werkt, is in zijn ‘natuurlijke habitat’: op smalle, bochtige bergweggetjes of zelfs op het circuit, ook al is deze A290 volgens zijn ingenieurs niet ontwikkeld voor het circuit. Zijn topsnelheid bedragt inderdaad slechts 170 km/u (160 km/u met de ‘kleine’ motor), maar om te beginnen ‘zet’ zijn achteras zich in de bocht wanneer je hard remt of je voet van het gaspedaal haalt. Dit soort speels – en opwindend – gedrag wordt zeldzaam op de markt! Ten tweede zijn de remmen en het gevoel in het rempedaal een echte sportwagen waardig. En wanneer je weer gas geeft, is de trekkracht dankzij het geleidelijke karakter van de motorafstelling een van de meest efficiënte in het segment. Kortom, het is wanneer je hem echt onder druk zet dat hij zijn ware karakter toont. En dat potentieel is enorm! Genoeg om ons te doen geloven dat er nog krachtigere versies moeten komen tijdens zijn carrière, die nog maar net begonnen is. De eerste exemplaren staan in december bij de dealers.

Fleetbalans

Alpine spijkers met koppen geslagen met de A290, een lifestyle auto die het sportieve DNA en erfgoed van het merk respecteert. Met andere woorden, het is een auto met het karakter van een kleine GTI, met een weggedrag dat autoliefhebbers zal bevallen, terwijl het geen radicalere sportauto is zoals de A110 berlinette. Kortom, een auto die waarschijnlijk een zo breed mogelijk publiek zal aanspreken. En ja, dankzij de afstelling van het chassis en de kwaliteit van de materialen verdient hij zijn Alpine-badge.

Bestuurders zullen een minimum VAA van €70,67/maand moeten betalen. Voor de bedrijven daarentegen ligt de TCO2 van onze topversie GTS (48 maanden/80.000 km) rond de € 1.000/maand excl. btw, met een gemiddelde maandelijkse huur van € 733 excl. btw. Maar de instapversie GT verlaagt de rekening naar € 855 per maand exclusief btw, dankzij een gemiddelde maandelijkse huur van € 639 per maand exclusief btw. Dat is nog altijd duurder dan een vergelijkbare Mini Cooper SE, omdat Mini al een gevestigde naam is op de fleetmarkt.

Technische fiche

Alpine A290 GTS (160 kW/220 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE
 
Motor elektrisch
Vermogen 160 kW/220 pk
Maximumkoppel 300 Nm
Leeggewicht 1479 kg
Koffervolume
326 l
Rijbereik 364 km
Gemiddeld verbruik
15,5 kWh/100 km
Uitstoot van CO2 0 g/km
Topsnelheid 170 km/u
Batterijcapaciteit 52 kWh

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw € 36.942,15
Basisprijs incl. btw € 44.700
Fiscaal vermogen /
BIV (Brussel / Wallonië, Leasing) € 74,29 / 61,50
BIV (Vlaanderen) € 0
Rijtaks (Brussel, Wallonië, Leasing) € 100,98
Rijtaks (Vlaanderen) € 0
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid (over 4 jaar) 96,25 %
Bruto VAA gebruiker € 133,33/maand
Verworpen uitgaven € 13,33
Taks uitstoot CO2 € 43,14

 

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels