Sinds enkele maanden promoot BMW zijn 100% elektrische 5 Serie, de eerste in zijn geschiedenis, in advertenties gericht op de fleetsector. Dit laat zien hoe lang het Beierse merk op dit model heeft gewacht. En om er zeker van te zijn een zo breed mogelijk publiek aan te spreken – en dus een grote hit te worden als bedrijfswagen – nam BMW minder risico’s met het design dan met de 7 Serie, die ‘flitsender’ en opvallender was, vooral met zijn enorme grille. Op dit vlak evolueert deze 5 Serie verstandig. Aan de achterkant onderscheidt hij zich van de vorige generatie met zijn slankere koplampen.
Ruimte genoeg
Aan boord is het een kopie van het beste dat BMW momenteel te bieden heeft, met name in de i7. De passagiersruimte achterin is opmerkelijk. Dat is niet verwonderlijk, aangezien deze nieuwe 5 Serie meer dan 5 meter lang is (5.060 mm)! Maar wat we achterin nog meer waarderen, is de mogelijkheid om onze voeten onder de voorstoelen te steken, iets wat zeer zeldzaam is in de wereld van elektrische voertuigen. Kortom, de achtste generatie BMW 5 Reeks zorgt voor al zijn passagiers.
Innovatief in meerdere opzichten
BMW heeft zich ook gericht op innovaties, en dat zijn er 3. Om te beginnen heeft het merk de semi-autonome rijervaring een stapje hoger gebracht. Maar we hoeven hier niet lang bij stil te staan, want in Europa zal (voorlopig) alleen Duitsland hiervan kunnen profiteren. Dankzij de geïntegreerde videogames zal de tijd bij het snellaadpunt korter lijken. De grote primeur is dat het systeem verbinding kan maken met elke smartphone om deze als controller te gebruiken. Een leuke touch. Tot slot komen we bij de meest praktische innovatie. De naam? Plug & Charge. Dit systeem maakt het mogelijk om laadcontracten te digitaliseren in het multimediasysteem. Dus als je bij het oplaadpunt komt, hoef je geen kaart of app te gebruiken. Alles gebeurt automatisch! Zo bespaar je tijd. Trouwens, opladen tot 205 kW duurt 30 minuten om de batterij van 10 tot 80% op te laden.
Een 3e elektrische versie komt er aan in 2024
Op de weg hebben we onze zinnen gezet op de i5 eDrive40, met een enkele motor die de achterwielen aandrijft en 340 pk produceert. Deze versie doet alles goed, maar valt vooral op door het comfort dat hij zijn passagiers biedt. Voor iets buitensporigers biedt BMW de M60 xDrive versie, met vierwielaandrijving en 2 motoren. De 601 pk brengt je in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u, maar wel voor een prijs van € 109.300 inclusief btw! Volgend jaar komt er een tussenversie van de i5 met vierwielaandrijving.
Fleetrapport
De BMW i5 eDrive40 is verkrijgbaar voor minder dan € 61.000 exclusief btw en is daarmee niet de goedkoopste. Met een actieradius tussen de 497 en 582 km is hij ook niet de wagen die je het verst brengt. Hoewel de prestaties al uitstekend zijn, is de i5 ook niet de snelste in zijn segment. Maar zijn bedoeling is heel duidelijk: hij speelt in op comfort en innovatie, met een uiterlijk dat zal lijken op dat van alle nieuwe generaties 5-Series, of het nu diesel, benzine, plug-in of elektrisch is.
Technische fiche
BMW i5 eDrive40 Sedan (250kW/340pkj)
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Brandstof | Elektrisch |
Vermogen | 230 kW/340 pk |
Maximale koppel | 430 Nm |
Leeggewicht | 2.205 kg |
Koffervolume | 490 l |
Autonomie | 497 – 582 km |
Gemiddeld verbruik | 15,9 – 18,9 kWh/100 km |
Emissie van CO2 | 0 g/km |
Maximale snelheid | 190 km/u |
Batterijcapaciteit | 81,2 kWh |
ANDERE MOTORISATIES | |||
Motor | Brandstof | Vermogen | |
M60 xDrive | Electrisch | 442 kW (601pk |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs excl. BTW | 60.909,09 € |
Basisprijs incl. BTW | 73.700 € |
Fiscaal vermogen | / |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) | 61,50 € |
BIV (Vlaanderen) | 0 € |
Wegentaks (Brussel, Wallonië) | 92,93 € |
Wegentaks (Vlaanderen) | 0 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 100 % |
VAA gebruiker | 2.526,86 €/jaar |
Verworpen uitgaven | 429,57 €/jaar |
Taks op uitstoot CO2 | 31,34 € |