De C5 X in een vakje duwen is onbegonnen werk. Hij heeft namelijk karakteristieken die je zowel kan afleiden van een berline, een break als een SUV. Zoals steeds is Citroën er met verve in geslaagd een wagen te fabriceren met een uniek, nagenoeg extravagant, koetswerk. Maar bovenal beschikt deze ruime reiswagen over een erg hoge comfort-waarde, die menig gezin zal overtuigen deze C5 X te bestellen.
Een distinctief design
Dat Citroën een breed publiek wil aanspreken met deze C5 X valt niet tegen te spreken. Daarom mixt Citroën het verhoogde postuur van een SUV met de uitstraling van een berline en het dynamische karakter van een break. Het uiterlijk van de C5 X is onderscheidend, to say the least. Het wordt getypeerd door een hoge belt line met relatief kleine en (vanachter en opzij) geblindeerde ruiten en een lichtontwerp in V-vorm. Ook over de gespierde achterkant valt iets te zeggen.
De C5 X springt mee op de populariteit van SUV’s, en dat merk je onder andere door de verhoogde bodemvrijheid die dankzij de grote wielen (met een diamater van 72cm) het instappen doet vergemakkelijken. Daarnaast schenkt de aflopende daklijn deze wagen nog een coupé-geurtje. Het design, in handen van onze landgenoot Pierre Leclercq, kan dus gedurfd, maar zeker geslaagd genoemd worden.
‘Comfort above all’
Dat Citroën de kaart van het comfort gespeeld heeft, is duidelijk. En die kaart spelen ze wonderwel goed uit, want als de C5 X ergens in uitblinkt is het wel de comfortfactor. Om te beginnen zijn passagiers – o.a. dankzij de dubbele ramen – quasi volledig geïsoleerd van het lawaai. De Franse fabrikant heeft hard gewerkt aan akoestiek, en die medaille mogen ze gerust oppinnen.
De bedoeling was dan ook om van de C5 X een rustgevende zen-plek te maken. Het ruime interieur en dito kofferbak dragen daar alleszins al toe bij. Daarnaast heeft Citroën kosten noch moeite gespaard in het zitgemak. Zetelverwarming en een massage-optie geven de C5 X dat luxueuze kantje. Ook het arsenaal rijhulpsystemen met een adaprtieve snelheidsregelaar en actieve spoor-assistent, doen het rijgemak aanzienlijk toenemen.
Prestaties
De PHEV-versie die wij testten voegde een 12,4 kWh batterij en een elektromotor toe aan de 1,6l turbo benzine, en zorgde daarbij voor een totaal vermogen van 225 paarden. Reken overigens wel dat de geafficheerde autonomie van 55km eerder maar zo’n 30-35km zal bedragen, terwijl er puur elektrisch een topsnelheid van 135km/u beloofd wordt. Naast de plug-in hybride-versie zullen er ook twee benzine-versies op de markt komen. Als er een volledig elektrisch model komt, is nog afwachten.
Onderhuids komen we het gekende (maar verlengde) EMP2-platform van Stellantis tegen. Geen verrassing. Wel verrassend is de soepelheid waarmee de C5 X zich op de baan verplaatst. De PHEV werd namelijk uitgerust met actieve schokdempers (Progressive Hydraulic Cushions met name) die zich aanpassen aan jouw rijmodus. Bij de comfort-mode, bijvoorbeeld, voel je mogelijke bumps bijna niet meer.
Fleetrapport
Qua comfort en interieurruimte is de C5 X gewoon top te noemen. Hij voelt dan wel iets minder dynamisch aan, maar dat vergeven we dankzij het rijgemak al snel. Als je bent gevonden voor het toch wel onderscheidende uiterlijk, dan zal je veel plezier beleven aan deze wagen.
Technische fiche
Technische informatie Citroen C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine Pack | |
Brandstof | (PHEV) Benzine |
Vermogen | 225 pk |
Maximumkoppel | 360 Nm @ 3000 tpm |
Leeggewicht | 1797 kg |
Inhoud koffer | 485/1580 l |
Inhoud brandstoftank | 44 l |
Gemiddeld gecombineerd verbruik | 1,3 l/100km |
CO2-uitsoot | 29 g/km |
Topsnelheid | 225 km/u |
Cilinderinhoud | 1598 cm3 |
Beheersinformatie | |
Basisprijs excl. btw | €41.049,59 |
Basisprijs incl. btw | €49.670 |
Fiscaal vermogen | 9 pk |
TMC (Brussels, Wallonië, Leasing) | €123 |
BIV (Vlaanderen) | €46,23 |
Verkeersbelasting (Br., Wal.) | €296,6 |
Verkeersbelasting (Vl.) | €145,27 |
Fiscale aftrekbaarheid | 100% |
VAA Werknemer | 1400€ |
Verworpen uitgaven | 560€ |
CO2-taks | €323,64 |