Gepubliceerd op 7 April 2022 om 15h57
Door Jeroen Evens
Gelinkte experten :

Fleet test Citroën C5 X: Opvallend uiterlijk, bazig in comfort

Het is al even geleden dat de Franse autobouwer zich nog eens liet gelden binnen het D-segment, maar met de nieuwe C5 X is Citroën erin geslaagd een gedurfde vijfdeurs op de markt te brengen die uitblinkt in comfort. link2fleet nam de proef op de som en testte voor u dit luxemodel met veel plezier uit.

|||||||||||||||||
||||||||||||||||| © |||||||||||||||||

De C5 X in een vakje duwen is onbegonnen werk. Hij heeft namelijk karakteristieken die je zowel kan afleiden van een berline, een break als een SUV. Zoals steeds is Citroën er met verve in geslaagd een wagen te fabriceren met een uniek, nagenoeg extravagant, koetswerk. Maar bovenal beschikt deze ruime reiswagen over een erg hoge comfort-waarde, die menig gezin zal overtuigen deze C5 X te bestellen.

Een distinctief design

Dat Citroën een breed publiek wil aanspreken met deze C5 X valt niet tegen te spreken. Daarom mixt Citroën het verhoogde postuur van een SUV met de uitstraling van een berline en het dynamische karakter van een break. Het uiterlijk van de C5 X is onderscheidend, to say the least. Het wordt getypeerd door een hoge belt line met relatief kleine en (vanachter en opzij) geblindeerde ruiten en een lichtontwerp in V-vorm. Ook over de gespierde achterkant valt iets te zeggen.

De C5 X springt mee op de populariteit van SUV’s, en dat merk je onder andere door de verhoogde bodemvrijheid die dankzij de grote wielen (met een diamater van 72cm) het instappen doet vergemakkelijken. Daarnaast schenkt de aflopende daklijn deze wagen nog een coupé-geurtje. Het design, in handen van onze landgenoot Pierre Leclercq, kan dus gedurfd, maar zeker geslaagd genoemd worden.

‘Comfort above all’

Dat Citroën de kaart van het comfort gespeeld heeft, is duidelijk. En die kaart spelen ze wonderwel goed uit, want als de C5 X ergens in uitblinkt is het wel de comfortfactor. Om te beginnen zijn passagiers – o.a. dankzij de dubbele ramen – quasi volledig geïsoleerd van het lawaai. De Franse fabrikant heeft hard gewerkt aan akoestiek, en die medaille mogen ze gerust oppinnen.

De bedoeling was dan ook om van de C5 X een rustgevende zen-plek te maken. Het ruime interieur en dito kofferbak dragen daar alleszins al toe bij. Daarnaast heeft Citroën kosten noch moeite gespaard in het zitgemak. Zetelverwarming en een massage-optie geven de C5 X dat luxueuze kantje. Ook het arsenaal rijhulpsystemen met een adaprtieve snelheidsregelaar en actieve spoor-assistent, doen het rijgemak aanzienlijk toenemen.

Prestaties

De PHEV-versie die wij testten voegde een 12,4 kWh batterij en een elektromotor toe aan de 1,6l turbo benzine, en zorgde daarbij voor een totaal vermogen van 225 paarden. Reken overigens wel dat de geafficheerde autonomie van 55km eerder maar zo’n 30-35km zal bedragen, terwijl er puur elektrisch een topsnelheid van 135km/u beloofd wordt. Naast de plug-in hybride-versie zullen er ook twee benzine-versies op de markt komen. Als er een volledig elektrisch model komt, is nog afwachten.

Onderhuids komen we het gekende (maar verlengde) EMP2-platform van Stellantis tegen. Geen verrassing. Wel verrassend is de soepelheid waarmee de C5 X zich op de baan verplaatst. De PHEV werd namelijk uitgerust met actieve schokdempers (Progressive Hydraulic Cushions met name) die zich aanpassen aan jouw rijmodus. Bij de comfort-mode, bijvoorbeeld, voel je mogelijke bumps bijna niet meer.

 

Fleetrapport

Qua comfort en interieurruimte is de C5 X gewoon top te noemen. Hij voelt dan wel iets minder dynamisch aan, maar dat vergeven we dankzij het rijgemak al snel. Als je bent gevonden voor het toch wel onderscheidende uiterlijk, dan zal je veel plezier beleven aan deze wagen.

 

 

Technische fiche

Technische informatie Citroen C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine Pack
Brandstof (PHEV) Benzine
Vermogen 225 pk
Maximumkoppel 360 Nm @ 3000 tpm
Leeggewicht 1797 kg
Inhoud koffer 485/1580 l
Inhoud brandstoftank 44 l
Gemiddeld gecombineerd verbruik 1,3 l/100km
CO2-uitsoot 29 g/km
Topsnelheid 225 km/u
Cilinderinhoud 1598 cm3

 

Beheersinformatie
Basisprijs excl. btw €41.049,59
Basisprijs incl. btw €49.670
Fiscaal vermogen 9 pk
TMC (Brussels, Wallonië, Leasing) €123
BIV (Vlaanderen) €46,23
Verkeersbelasting (Br., Wal.) €296,6
Verkeersbelasting (Vl.) €145,27
Fiscale aftrekbaarheid 100%
VAA Werknemer 1400€
Verworpen uitgaven 560€
CO2-taks €323,64

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Voertuigen
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels