Gepubliceerd op 6 February 2025 om 07h30
Door Maxime Pasture
Gelinkte experten :

Fleet test Citroën ë-C3 Aircross: belofte ingelost

De gezinsvriendelijkere SUV-versie van de Citroën C3 is nu op de markt. Over het algemeen genomen bezit de C3 Aircross dezelfde troeven als de C3, te beginnen met een betaalbare volledig elektrische versie, die ons bijzonder interesseert.

Het B-segment, waarin de Citroën C3 thuishoort, is sinds 2020 booming. Vlak daarachter zijn het de compacte SUV’s in het C-segment die het best verkopen. Op papier is het dus een uitstekend idee van Citroën geweest om deze nieuwe C3 Aircross te ontwikkelen. Zozeer zelfs dat verschillende andere Stellantis-merken de formule overnemen, zoals Opel met de Frontera. Of Fiat, dat een grote broer van de Grande Panda op de markt zou gaan brengen, die eveneens een neefje zal zijn van deze C3 Aircross.

C3 XL

Qua afmetingen is de C3 Aircross 38 cm langer, 4 cm breder en 6 cm hoger (4.395 mm lang, 1.795 breed en 1.633 mm hoog) dan zijn kleine broer, de C3. Daardoor kan hij tot 7 personen vervoeren. De twee stoelen op rij 3 zijn echter alleen als optie verkrijgbaar in de benzineversies.

© Copyright Anatol Gottfried @ Continental Productions

Voor de rest biedt het interieur identiek dezelfde sfeer als dat van de Citroën C3, met een nieuw klein stuurwiel en de rij-informatie vrij hoog weergegeven, tussen het dashboard en de onderkant van de voorruit. Origineel, overzichtelijk en efficiënt.

Enkele vergeeflijke verbeterpuntjes

De ruimte op de achterbank is zeer toereikend, met zelfs voor de zesde en zevende inzittende een erg comfortabele hoofdruimte. Alleen mag je met 7 inzittenden een fatsoenlijke bagageruimte vergeten. In vijfzitsconfiguratie kun je rekenen op 460 tot 1.600 liter.

Citroën vermeldt in zijn communicatie dat er Advanced Comfort-stoelen zijn gebruikt, maar ze leken ons veel minder zacht dan die van bijvoorbeeld de C4, met een iets kortere zitting. Het kleine stuurwiel is in hoogte verstelbaar, maar niet voldoende in diepte. Kortom, de rijhouding is voor verbetering vatbaar. Maar gezien de prijs (zie technische fiche) vergeven we Citroën graag deze kleine details…

Aangename verrassing

Onderweg geeft deze C3 Aircross blijk van een nauwkeuriger weggedrag dan we hadden verwacht. Goede punten dus, temeer omdat het comfort hoog blijft dankzij de ophanging met standaard hydraulische aanslagpunten. De geluidsisolatie zou beter kunnen, maar ook hier mogen we gezien het prijsniveau niet klagen.

Hoewel het lage vermogen van 113 pk beangstigend kan zijn, leverde het met 2 inzittenden zonder bagage geen grote problemen op. Maar bij het inhalen moet je wel stevig anticiperen. Om u wat meer een idee te geven: bijna 13 seconden om op te trekken van 0 tot 100 km/u is verre van snel.

Grotere batterij op komst

Ook het rijbereik van 307 km kan voor sommige mensen reden tot ongerustheid zijn. Tijdens onze testrit in het zonnige Barcelona reden we 33% van de batterij leeg tijdens een rit van 80 km, een afstand die volgens Citroën precies is wat 93% van de Europese eigenaars van een B-SUV dagelijks aflegt. Gelukkig komt er in de komende maanden een tweede motorversie, met een batterij van 54 kWh en een actieradius van ongeveer 400 km om mensen met de grootste range anxiety ‘gerust te stellen’.

Fleetbalans

Citroën brengt zijn ë-C3 Aircross ‘nog niet helemaal af’ op de markt. De komende weken wordt namelijk nog een update verwacht die het mogelijk maakt het elektriciteitsverbruik en de resterende actieradius weer te geven, net als een auto-functie voor de elektrische ramen vooraan en een keyless startfunctie. Dat zijn opnieuw kleine details, maar we moesten ze vermelden.

Dus hoewel deze gezinsvriendelijke stads-SUV een erg aantrekkelijke TCO2 van ongeveer 700 euro per maand heeft, is het misschien beter te wachten op die updates alvorens een bestelling te plaatsen. Maar moet je hem bestellen? Waarom niet? Want over het algemeen houdt deze Citroën ë-C3 Aircross zijn beloftes: elektrische mobiliteit ‘toegankelijk’ en eenvoudig maken, zonder in te leveren op interieurruimte wanneer je met 5 personen reist.

Citroën C3 Aircross Hybrid MHEV 136 pk

Voor wie nog niet voor volledig elektrisch kan kiezen, hebben we ook de nieuwe ‘Hybrid’-versie met 136 pk getest. Citroën – en de Stellantis-groep in het algemeen – gebruikt vaak de term ‘hybride’ in zijn communicatie, maar in werkelijkheid gaat het om een mildhybride (MHEV). Maar omdat deze aandrijflijn van de nieuwste generatie is, is het wel mogelijk om bij lage snelheden, tijdens het manoeuvreren of bij lichte acceleraties vaak elektrisch te rijden. Daardoor kan Citroën een brandstofverbruik opgeven van 5,3 l/100 km (120 g CO2/km), terwijl wij in de praktijk zonder moeite te doen een verbruik van 5,7 liter/100 km noteerden.

Beschikbaar vanaf € 20.487,60 excl. btw of € 505 excl. btw in leasing (48 maanden/80.000 km).

Technische fiche Citroën ë-C3 Aircross (83 kW/113 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Motor elektrisch
Vermogen 83 kW/113 pk
Maximukoppel 124 Nm
Leeggeicht 1.504 kg
Koffervolume
460-1.600 l
Rijbereik 307 km
Gemiddeld verbruik
18,3 kWh/100 km
CO2-uitstoot 0 g/km
Topsnelheid 135 km/u
Batterijcapaciteit 44 kWh

 

ANDERE MOTORVERSIES
Motor Aandrijving Vermogen
1.2 Turbo 100 Benzine 100 pk
Hybrid 136 Benzine MHEV 136 pk

 

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw € 22.057,85
Basisprijs incl. btw € 26.690
Fiscaal vermogen 4 PK
BIV (Brussel/Wallonië, Leasing) € 74,29/61,50
BIV (Vlaanderen)  € 0
Rijtaks (Brussel, Wallonië, Leasing) € 100,98
Rijtaks (Vlaanderen)  € 0
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid (over 4 jaar) 100%
Bruto VAA gebruiker € 137,50/maand
Verworpen uitgaven  € 13,75
CO2-bijdrage
 € 43,76

 

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels