Na de Formentor was de Born de tweede Cupra die niet gewoon een Seat-model is met een andere badge en een sportievere uitrusting (zoals de Leon, de Leon Break en de Ateca). En in afwachting van onder meer de Tavascan en de Raval is hij het eerste volledig elektrische model van het Spaanse merk. Technisch gezien is de Born kort samengevat een Volkswagen ID.3 in een wat meer sexy verpakking – al kan de in de achterbumper geïntegreerde diffusor in fleetkringen misschien wel gezien worden als te veel van het goede.
Dat betekent dat hij natuurlijk op het alomtegenwoordige MEB-platform van de VW-groep rust, en dat ook zijn gamma gelijkloopt met dat van die Duitser. Ook hier is de initiële instapversie met een batterij van slechts 45 kWh en een vermogen van 150 pk dus geschrapt. Het gamma begint nu bij de eBoost-versie van 204 pk met een batterij van 58 kWh (netto), gevolgd door een krachtigere versie (231 pk) met diezelfde batterij en een variant met 231 pk en een batterij van 77 kWh.
Het is die laatste waarover wij konden beschikken voor onze test. Zopas heeft Cupra echter nog de Born VZ aangekondigd, zeg maar de Spaanse neef van de VW ID.3 GTX. Het achtervoegsel ‘VZ’ staat voor ‘veloz’, het Spaanse woord voor ‘snel’. En dat belooft deze versie ook te zijn, met een vermogen en koppel van 326 pk en 545 Nm op de achterwielen: optrekken van 0 tot 100 km/u doet deze elektrische krachtpatser in 5,7 seconden, terwijl onze testauto met zijn 231 pk daar 7 seconden voor nodig heeft.
Ruim en praktisch interieur…
Aangezien hij zijn skelet deelt met de al vermelde compacte EV uit Wolfsburg, kan ook de Cupra Born prat gaan op een royale wielbasis (van 2,77 meter) en dus op een genereuze binnenruimte. Ondanks het relatief compacte formaat van het koetswerk (4,32 meter) hebben immers niet alleen de voorste, maar ook de achterste inzittenden meer dan plaats genoeg, zeker wat beenruimte betreft.
Daarbij moeten we wel preciseren dan onze testauto maar een vierzitter was. De configuratie met vijf zitplaatsen is een optie van 128,10 euro excl. btw, maar als je daarvoor kiest, heb je opmerkelijk genoeg geen recht op de nochtans praktische dubbele kofferbodem. Van de koffer gesproken: die is met 385 liter minder indrukwekkend dan de ruimte voor de inzittenden. Uiteraard kan dat volume wel worden uitgebreid door de achterbank neer te klappen (tot 1.267 liter). Voorin zit je in goed omhullende sportstoelen en beschik je over voldoende en praktisch ingerichte opbergmogelijkheden. Bovendien ziet alles er netjes uit, ook het dashboard. Wat dat betreft, heeft de Born toch nog altijd een streepje voor op de ID.3, zelfs na de facelift van die laatste.
… met complexe ergonomie
Alleen is de ergonomie ook hier niet onberispelijk. We hebben geen last gehad van elektronische bugs waar de verschillende modellen op dit platform in het begin mee te kampen hadden, maar de bediening op het centrale aanraakscherm is niet de meest intuïtieve. Zo zitten de menu’s soms wat complex in elkaar en zijn we ook geen fan van de virtuele schuifregelaars onder het scherm waarmee je de temperatuur kunt instellen of het audiovolume kunt regelen.
Ook de knoppen op het stuurwiel met haptische feedback overtuigen niet, en zijn soms zelfs ronduit irritant. De twee ronde knoppen in de ‘oksels’ van de stuurspaken waarmee je de rijmodi kunt kiezen (links) of de Cupra-stand kunt activeren (rechts), zijn dan weer klassieke knoppen, die zelfs in dit digitale tijdperk nog altijd onze voorkeur genieten. Maar goed, als vaste gebruiker van de Born zal het allicht allemaal wel wennen.
Dat kunnen we misschien niet zeggen van de audiokwaliteit als je ietwat audiofiele oren hebt, want het standaard systeem klinkt niet bijster goed – en ja, we hebben wel degelijk met de geluidsinstellingen zitten spelen in de hoop aangenamere klanken uit de luidsprekers te toveren. Wat ons betreft, is het optionele Beats-audiosysteem dan ook een must. Gelukkig is dat met een tarief van 454,55 euro excl. btw niet onredelijk geprijsd.
Cupra-modus
Deze 231 pk-versie van de Born beschikt zoals al vermeld over een Cupra-modus, waarmee je wat extra pit achter de hand hebt en het karakter van een achterwielaandrijver ook wat meer in de verf wordt gezet. In de ‘normale’ rijmodi geeft de Born immers blijk van een veilig en voorspelbaar weggedrag, waarbij hij mede dankzij zijn lage zwaartepunt op rails lijkt te liggen. Wanneer je het echter te bont maakt, laat het gewicht van bijna 1,9 ton zich wel enigszins voelen – dat geldt trouwens ook bij het remmen, waarbij het pedaalgevoel wel beter zou kunnen.
Gelukkig heeft dat gewicht weinig invloed op het rijcomfort. Hoogstens voel je op golvend wegdek of wanneer je bijvoorbeeld van een verkeersdrempel rijdt, wel dat de achterophanging stevig in zijn veren wordt gedrukt. Ook de filtering kan best door de beugel, toch als je weet dat onze testauto op de knappe maar vrij dure optionele Firestorm-wielen van 20 duim stond, geschoeid met 235/40-banden (Michelin Pilot Sport EV’s). Wie echter prijs stelt op een zachter wegcontact, houdt het logischerwijs beter bij de standaardvelgen van 19 duim (met 215/50-banden).
Meer dan 400 km
Het WLTP-rijbereik van de 231 pk-versie met de batterij van 77 kWh bedraagt 551 km. Reken in de praktijk echter op iets meer dan 400 km. Toen we onze Born gingen ophalen bij de invoerder, gaf de boordcomputer een actieradius van 415 km aan met een volle batterij. En na onze testweek bedroeg het gemiddelde verbruik net geen 20 kWh/100 km (19,9 om precies te zijn). Een eerbaar resultaat, maar zeker niet uitzonderlijk, toch niet als je weet dat we er doorgaans een normale tot rustige rijstijl op nahielden en de Cupra-boostknop maar zelden hebben aangesproken.
Bovendien lag de buitentemperatuur tijdens het grootste deel van onze testweek tussen de 10 en de 17 °C, dus was het niet koud genoeg om de prestaties van de batterij negatief te beïnvloeden. Eerlijkheidshalve moeten we daar wel bij vermelden dat we ook de B-stand, die extra energie recupereert tijdens het vertragen, uit persoonlijke voorkeur meestal links hebben laten liggen. Wanneer je daar vaker een beroep op zou doen, zal dat natuurlijk het stroomverbruik – en dus het rijbereik – in gunstige zin beïnvloeden. Maar dan ben je uiteraard ook beter af met de smallere standaardbanden, die de rolweerstand navenant verkleinen. Wat het opladen betreft, werd het snellaadvermogen van de 77 kWh-batterij onlangs opgetrokken van 135 naar 175 kW.
Fleetrapport
Enkele jaren na zijn lancering is de Born nog altijd een aantrekkelijk alternatief voor wie de Volkswagen ID.3 een beetje gewoontjes vindt. Hij ziet er niet alleen wat pittiger uit, maar biedt met zijn lichtjes aangepaste onderstel ook (een tikkeltje) meer rijplezier. Bovendien werkte Cupra interessante Business+ Editions uit, met (tijdelijk?) verlaagde prijzen: de Born met 204 pk en de 231 pk-versie met de kleine batterij kosten nu inclusief btw minder dan 40.000 euro, waardoor in Vlaanderen gevestigde vrije beroepers en zelfstandigen net als particulieren aanspraak kunnen maken op de Vlaamse EV-premie van 5.000 euro. Onze 77 kWh-versie komt daarvoor weliswaar niet in aanmerking, gezien zijn prijskaartje van oorspronkelijk 47.830 euro (oftewel 39.528,93 euro excl. btw), op dit moment verlaagd tot 41.8310 euro (34.570 euro excl.). Jammer is wel dat een warmtepomp nooit standaard wordt voorzien.
Technische fiche
Cupra Born 231 pk 77 kWh
Technische informatie |
|
Brandstof | Elektriciteit |
Vermogen | 170 kw / 231 pk |
Maximumkoppel | 310 Nm |
Leeggewicht | 1.870 kg |
Koffervolume | 385 l |
Autonomie | 551 km |
Gemiddeld verbruik tijdens test | 19,9 kWh/100 km |
Emissie van CO2 | 0 g/km |
Topsnelheid | 160 km/u |
Batterijcapaciteit | 77 kWh |
BEHEERSINFORMATIE |
|
Basisprijs excl. btw | € 39.528,93 |
Basisprijs incl. btw | € 47.830 |
BIV (Brussel, Wallonië, leasing) | € 61,50 |
BIV (Vlaanderen) | € 0 |
Wegentaks (Brussel, Wallonië) | € 97,68 |
Wegentaks (Vlaanderen) | € 0 |
Fiscale aftrekbaarheid | 100 % |
VAA gebruiker bruto | 133,80 €/maand |
Verworpen uitgaven | 13,38 €/maand |
Taks op uitstoot CO2 | € 38,93 |
Zin om de Cupra Born en alle elektrische auto’s op de markt te testen?
Kom dan op 13 juni naar ons link2fleet ZE Experience Event in de Brabanthal in Leuven en maak een proefrit met de nieuwste volledig elektrische auto’s op de markt. Meer dan 20 automerken zullen aanwezig zijn om hun nieuwste producten aan de tand te voelen!
Inschrijven is gratis voor fleetmanagers via deze link.