Gepubliceerd op 23 May 2024 om 11h41
Door Maxime Pasture
Gelinkte experten :

Fleet test Cupra Born VZ: De leukste in zijn categorie!

Het bijna-premiummerk van de VW Group komt binnenkort met de pittigste versie van de Born: de VZ. Hoewel dit de krachtigste is, biedt hij ook de meest interessante range. link2fleet nam plaats achter het stuur.

In 2024 viert Cupra, voorheen bekend als de sportieve afdeling van Seat, zijn 6e verjaardag als volwaardig merk. En we kunnen wel zeggen dat Cupra het druk heeft gehad, met een hele reeks lanceringen! De Cupra Tavascan waar het meest naar wordt uitgekeken. En dan is er nog de topversie van de Born, de versie waar het ons om gaat: de ‘VZ’, verwijzend naar het Spaanse woord ‘veloz’ (vertaald als ‘snel’).

Een sportievere positie voor de bestuurder

Deze versie introduceert een aantal nieuwe kenmerken. Naast speciale banden en velgen aan de buitenkant heeft het interieur een groter centraal scherm (12,9 inch) met de nieuwste update van het multimediasysteem en stoelen die exclusief zijn voor deze VZ-versie. De ‘Cup Bucket’-stoelen plaatsen de voorste inzittenden lager, waardoor ze extra steun krijgen. Degenen die hun billen graag dichter bij de grond hebben, zodat ze één worden met hun machine, zullen dit waarderen.

Les nouveaux sièges Cup Bucket amènent vraiment un plus à cette version VZ.
Les nouveaux sièges Cup Bucket amènent vraiment un plus à cette version VZ. © Cupra

Pittig!

Op technisch gebied heeft de Cupra ook niet stilgezeten. Het hele ophangingssysteem is onder handen genomen, met nieuwe dempers en veren aan de achterkant! De adaptieve schokdemping DCC Sport is standaard. De motor levert 325 pk (vergeleken met 231 pk bij een Born eBoost) en een indrukwekkend koppel van 545 Nm (+75% vergeleken met een Born eBoost) aan de achterwielen. Ook de batterij is vernieuwd. Deze ontwikkelt nu 79 kWh voor een bereik dat stijgt tot 599 km!

Op de weg is deze Born VZ echt een van de aangename verrassingen van dit moment. Hoewel hij sportiever is, dankzij het adaptieve chassis, is hij nooit oncomfortabel. De tijd van 0-100 km/u van 5,6 seconden is een echte sensatie, en met de standen ‘ESC Sport’ en ‘ESC Off’ kun je echt spelen met de versnellingen, zonder ooit bang te worden! Het is precies een kleine elektrische go-kart, die de achterkant toelaat zachtjes te glijden! Bovendien is het remsysteem opnieuw ontworpen om het verschil in rempedaalgevoel tussen regeneratief en hydraulisch remmen weg te werken. Bovendien heeft deze Born VZ stuurwielpeddels waarmee je kunt kiezen tussen 3 verschillende regeneratieve remstanden.

De batterij kan thuis worden opgeladen met een 11 kW wallbox voor wisselstroom (AC) of bij een 185 kW snellaadpunt voor gelijkstroom (DC). In dit geval duurt het minder dan 30 minuten om je batterij van 10% tot 80% te laden.

Fleetrapport

Cupra heeft een opmerkelijke prestatie geleverd met deze Born VZ. Het jonge merk heeft het recept gevonden om een compacte elektrische wagen echt speels en leuk te maken, zonder de bestuurder ooit bang te maken, ongeacht zijn of haar niveau van rijvaardigheid.

Dit model zal in het derde kwartaal van 2024 in de verkoop gaan. De prijs is nog niet bekend. Maar het prijsverschil tussen een 231 pk Born eBoost en deze VZ-versie zou behoorlijk groot moeten zijn, wat gerechtvaardigd zou zijn gezien het uitrustingsniveau en het vele werk dat aan deze VZ-versie is verricht.

Technische fiche

Cupra Born VZ (240kW/326pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Elektrisch
Vermogen 240 kW/326 pk
Maximale koppel 545 Nm
Leeggewicht 1.924 kg
Koffervolume 385 l
Autonomie 599 km
Gemiddeld verbruik 14,7 – 17,3 kWh/100 km
Uitstoot van CO2 0 g/km
Maximale snelheid 200 km/u
Batterijcapaciteit 79 kWh

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW Q3 2024
Basisprijs incl. BTW Q3 2024
Fiscaal vermogen /
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 61,50 €
BIV (Vlaanderen)   0 €
Wegentaks (Brussel, Wallonië) 97,68 €
Wegentaks (Vlaanderen)   0 €
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA gebruiker Q3 2024
Verworpen uitgaven Q3 2024
Taks op uitstoot CO2 31,99 €

 

Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels