Gepubliceerd op 21 November 2023 om 10h13
Door Nicolas Joannès

Fleet test Mercedes EQT: Groot volume, klein bereik

Met de EQT biedt Mercedes een nieuwe toevoeging aan de familie van 100% elektrische voertuigen. Dit nieuwe onderdeel van de familie is het resultaat van een samenwerking met Renault en biedt veel ruimte, maar… een beperkte autonomie.

||||
|||| © ||||

Zoals de naam al doet vermoeden, is deze Mercedes EQT afgeleid van de T-klasse. En zoals het design al doet vermoeden, is de T-klasse het technische neefje van de Renault Kangoo. De EQT behoort daarom tot het segment van de utiliteitsvoertuigen en dat is tevens de reden waarom hij ook een royaal volume biedt.

 

Klaar voor hobby’s waarvoor je veel ruimte nodig hebt

Ondanks zijn compacte afmetingen (lengte vastgesteld op 4,50 meter) biedt de Mercedes EQT gemakkelijk plaats aan vijf passagiers en zelfs vier kinderzitjes dankzij een vrij brede achterbank. In tegenstelling tot andere voertuigen in dit segment zijn er geen afzonderlijke zitplaatsen achterin, maar de 1/3 – 2/3 bank heeft het voordeel dat hij verschuifbaar is. De toegang wordt ook vergemakkelijkt door twee schuifdeuren. De knieruimte is echter kleiner dan bij de versie met verbrandingsmotor. Naast de zeer lage laaddrempel valt de bagageruimte op door het bijzonder royale volume, dat varieert van 551 tot 1979 liter. Hij zal zeker in de smaak vallen bij gezinnen en mensen die hobby’s hebben waarvoor je veel plaats nodig hebt in je voertuig.

 

Kleine upgrade

Aan de voorkant kan de Mercedes EQT zijn utilitaire oorsprong niet verbergen, maar de harde kunststoffen worden vergezeld door materialen van hogere kwaliteit. Vergeleken met zijn neefje van Renault onderscheidt hij zich door zijn eigen Mercedes-interface op een 7-inch scherm dat CarPlay en Android Auto kan weergeven en kan reageren op het beroemde ‘Hey Mercedes’-spraakcommando. In het midden van het analoge instrumentenpaneel geeft een ander klein 5,5-inch scherm essentiële informatie weer.

 

 

Kleine batterij

Met 122 pk en 245 Nm koppel is de EQT zeker geen dragster, maar hij biedt desondanks ruim voldoende acceleratie voor het beoogde doel. In de Mercedes EQT zit een batterij met een nuttige capaciteit van 45 kWh. Hoewel de bescheiden afmetingen vrijwel geen invloed hebben op het grote volume van bestelwagen met de ster, laat het de EQT niet uitblinken op het gebied van autonomie. Hij is goed voor 282 km, maar legde tijdens onze testrit ongeveer 200/220 km af, waarbij het brandstofverbruik 21 kWh/100 km bedroeg. En met een laadsnelheid van maximaal 80 kW kunnen alleen de meest geduldige bestuurders lange ritten overwegen.

 

Fleetrapport

De Mercedes EQT is perfect fiscaal aftrekbaar dankzij zijn 100% elektrische aandrijflijn en begint bij maar liefst € 38.490 exclusief btw, of € 46.573 inclusief btw voor de instapversie. Voor deze prijs lijkt het aanbod beperkt, maar met zijn zeer royale interieur zal de EQT zeker in de smaak vallen bij gezinnen en bestuurders die kunnen profiteren van zijn fiscale aftrekbaarheid.

 

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels