De DS 7 is het vlaggenschip van de DS-reeks. Toen DS Automobiles in 2017 als merk werd gelanceerd, is het erin geslaagd naam te maken in het C-SUV-segment, dat alleen al goed is voor 25% van de autoverkopen in Europa. De DS 7 zal in 2022 goed zijn voor 42% van de verkoop van het merk.
Beter geproportioneerd
Om te voorkomen dat dit succes verzwakt, en met het oog op de steeds agressievere concurrentie, heeft DS Automobiles besloten zijn exemplaar te herzien. En voor één keer blijft de facelift niet beperkt tot een paar technologische evoluties en nieuwe bumpers.
Esthetisch verschilt de nieuwe DS 7 sterk van zijn voorganger, met een nieuwe, bredere grille, nieuwe LED-dagrijverlichting waarvan het design doet denken aan dat van de recente DS 4, een nieuwe voorbumper, een opnieuw ontworpen achterklep… Hier en daar zijn ook enkele lijnen aangepast, waardoor de auto iets minder imposant wordt. En dat is goed!
Anderzijds is de evolutie van het interieur veel minder uitgesproken, aangezien de DS 7 bijna hetzelfde dashboard behoudt. De kwaliteit van de materialen en de afwerking van het interieur blijven even verfijnd als altijd, en de binnenruimte blijft even royaal. De bagageruimte van de DS 7 is met 550 liter niet minder indrukwekkend, zowel bij de versie met verbrandingsmotor als bij de plug-in hybride-versie.
Opmerkelijk is dat het nieuwe 12,3″ centrale scherm is uitgerust met het multimediasysteem dat al aanwezig is op andere Stellantis-modellen zoals de Peugeot 308, maar hier neemt het de kleuren van de DS aan. Het digitale instrumentarium, dat volledig kan worden aangepast, heeft ook een nieuw uiterlijk gekregen om het homogener te maken.
Sterkere nadruk op veiligheid
Qua technologie was de vorige versie al goed uitgerust, maar de versie van 2022 voegt enkele nieuwe functies toe, zoals een apparaat dat de aandacht van de bestuurder analyseert via zijn hoofd- en ooglidbewegingen dankzij bewakingscamera’s, een nachtzichtsysteem dat voetgangers, fietsers en dieren detecteert, enz.
Onder de motorkap wordt de DS 7, naast een BlueHDi dieselversie, aangeboden in een E-Tense 225 hybrideversie die een 180 pk sterke PureTech-motor en een 110 pk sterke elektromotor combineert. Een E-Tense 4×4 300 versie en een E-Tense 4×4 360 versie met de benaming DS Performance, zijn uitgerust met een PureTech 200 motor en elektromotoren van 110 en 112 pk.
Dankzij de nieuwe 14,2 kWh batterij, die in twee uur volledig kan worden opgeladen aan een terminal van 7,4 kW, kan de DS 7 PHEV tot 65 km rijden in emissievrije modus.
Op de weg is de nieuwe generatie DS 7 uiterst comfortabel en efficiënt. Aan boord heb je vaak de indruk in een woonkamer te reizen. En de luxueuze maar rustige sfeer in het interieur versterkt deze indruk nog meer. De 360-versie voegt ook een zeer aangename dynamische toets toe. Jammer dat het geluid van de 4-cilinder motor niet altijd aangenaam klinkt.
Fleetrapport
Met prijzen die beginnen onder de 43.000 euro voor de verbrandingsversie en minder dan 53.000 euro voor de hybride versie, krijg je met de DS 7 veel voor zijn prijs, vooral in vergelijking met de gelijkwaardige Duitse concurrentie. Zijn typisch Franse comfortniveau, zijn prachtige binnenruimte, zijn luxueuze materialen en zijn topafwerking maken hem een benijdenswaardige concurrent in het C-SUV-segment.
Technische fiche
DS 7 E-Tense 225 – 2022 | |
Vermogen | 180 pk |
Batterij | 14,2 kWh |
Autonomie (WLTP) | 65 km |
Koffervolume | 550 l |
Gemiddeld verbruik | 1,2 l/100 km |
Basisprijs excl. BTW | 42.230,58 € |
Basisprijs incl. BTW | 51.099,99 € |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) | 2.478,00 € |
BIV (Vlaanderen) | 50,38 € |
Wegentaks (Brussel, Wallonië, leasing) | 323,27 € |
Wegentaks (Vlaanderen) | 157,38 € |
VAA gebruiker | 1.752 €/jaar |
VAA werkgever | 175,2 €/jaar |
Verworpen uitgaven | 700,80 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 100 % |
CO2-taks | 28,17 € |