In het collectieve geheugen staat DS synoniem voor luxe op zijn Frans, verfijning, comfort en exclusiviteit. De modellen van het huidige gamma van de Franse constructeur hebben zeker een aantal van deze eigenschappen, maar ze hebben het wel wat lastig om een plaats te veroveren tussen de zware Duitse concurrentie, die de fleet domineert. Met deze DS 9 kent DS Automobiles voortaan een vlaggenschip die naam waardig.
In het vizier van deze 4,93 meter lange DS 9 staan de Audi A6, BMW 5-Reeks en Mercedes E-Klasse. De grootste troef van de Fransman is zijn design, dat hem sterk onderscheidt van zijn rivalen. Zo zien we het grote kenmerkende radiatorrooster van DS, de bewegende ledkoplampen, de DS Wings en een lange chroomlijn die van de motorkap over de hele lengte doorloopt als knipoog naar de DS van weleer. Achteraan is de knipoog te vinden in de plaatsing van de positioneringslichten helemaal bovenaan de achterruit. Als geheel maakt de DS 9 indruk en laat hij niet onverschillig. Een echte auto voor de president van de republiek.
In het interieur is de verwantschap met de DS 7 Crossback overduidelijk. Het design van het dashboard is sterk vergelijkbaar, met hetzelfde centrale scherm en Nappalederen bekleding van zeer hoge kwaliteit. De afwerking verdraagt alle kritiek en de materialen stralen duidelijk een imago uit van standing op zijn Frans.
Frans comfort
Ook technologisch blijft hij niet achter, dankzij het digitale instrumentenbord en de vele rijhulpsystemen die de DS 9 zelfrijdend op niveau 2 maken. Een klein minpuntje is dat het infotainmentsysteem niet op het peil staat van zijn rechtstreekse rivalen, vooral niet qua reactiesnelheid.
Voor het comfort analyseert een camera de oneffenheden in de weg en past ze de ophanging aan voor nog een extra laag comfort bovenop de heel zachte stoelen. In het interieur voelt de DS 9 aan als een salon. Zeker wanneer je reist op de achterbank, zoals we tijdens onze testweek aan den lijve konden ondervinden. Dat is namelijk een van de troeven van deze auto: de beenruimte achterin is gewoonweg adembenemend.
Fleetbalans
De DS 9 ademt duidelijk luxe en moderniteit uit. Eindelijk krijgt de DS van weleer een opvolger die zijn naam met waardigheid kan dragen. De chroomtoetsen, het ruime interieur en het prijskaartje onder dat van zijn rivalen voor een meer uitgebreide uitrusting maken van hem een uitdager bij uitstek in zijn segment. Voeg daar nog de hybride motorversie aan toe van 133 kW met een elektrisch rijbereik van 48 kilometer (WLTP) en een gemiddelde CO2-uitstoot van 33 g/km, en u begrijpt dat hij bulkt van de troeven, vooral dan op fiscaal vlak, om de fleetklant te verleiden.
Technische fiche
DS 9 E-Tense 225
TECHNISCHE INFORMATIE |
|
Brandstof | Benzinehybride |
Vermogen | 225 pk |
Elektrisch rijbereik | 48 km |
Koffervolume | 510 l |
Gemiddeld normverbruik |
1.5 l/100 km |
CO2-uitstoot | 33 g/km |
Topsnelheid | 240 km/u |
Cilinderinhoud | 1598 cm3 |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs exclusief btw |
45.446 € |
Basisprijs inclusief btw | 54.990 € |
Fiscaal vermogen | 9 PK |
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) | 2.478 € |
BIV (Vlaanderen) | 0 € |
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) | 326,26 € |
Taxe de circulation (Vlaanderen) | 0 € |
Fiscale aftrekbaarheid |
100 % |
VAA gebruiker | 1885 €/jaar |
Verworpen kosten |
754,15 €/jaar |
CO2-belasting | 323,64 € |
Fotogalerij