Volgens de woordvoerders van DS is in België de verkoopmix van het merk van particuliere en professionele klanten sterk in het voordeel van professionals: voor het merk als geheel is de mix 15/85%. Op Europees niveau is de trend voor de DS 9 hetzelfde: dit model spreekt 70% van de professionals aan, voornamelijk bedrijfsleiders. Met de Esprit de Voyage-collectie (ja, DS haalt zijn inspiratie uit de modewereld en zijn seizoenscollecties) richt het Franse topmerk zich vooral op mensen die graag reizen met een hoge levensstandaard. Terwijl we ons altijd al erg comfortabel voelden in de DS 9, gaan de visuele en zintuiglijke ervaring nog een stapje verder in het interieur van een DS 9 Esprit de Voyage. Lichte, heldere tinten kenmerken het interieur, met zetels in volledig nappaleder in parelgrijze horlogebandafwerking. De middenconsole, de bekleding van het instrumentenpaneel en de deurpanelen zijn allemaal uitgevoerd in hetzelfde parelgrijs nappaleder. De materiaalkeuze en de afwerking valt dus onmiddellijk in de smaak.
Aan de buitenkant heeft de E-Tense 250 pk-versie nieuwe 19-inch Chambord-wielen, terwijl de E-Tense 4×4 360 pk-versie zijn 20-inch Munich wielen behoudt. Hierover later meer. De DS 9 MY 2023 Esprit de Voyage is verkrijgbaar in vier kleuren: Cristal Pearl, een prachtig Midnight Blue, Platinium Grey en Black Perla Nera.
Een nieuw multimediasysteem
Het belangrijkste kenmerk van modeljaar 2023 is het nieuwe DS Iris System multimediasysteem. Deze toepassing heeft een volledig herziene, volledig configureerbare en aanpasbare interface. Het systeem is ultracompleet, responsief en vloeiend. Er is echter nog steeds de kritiek dat er te veel aanraakgevoelige handelingen moeten worden uitgevoerd… Niet voor niets heeft de VW-groep de terugkeer van knoppen aangekondigd… Iets om over na te denken bij Stellantis, dus!
Passagiers zullen deze wagen zeker waarderen
Op het gebied van rijdynamiek is er niets nieuws te melden: de 250 pk plug-in hybride versie is het meest consistent, vooral “met het oog op lange ritten”. Met zijn 19″ wielen is hij ook het meest comfortabel, terwijl de 360 pk versie dynamischer is afgesteld. Maar het prijsverschil van € 8.140,5 exclusief btw is dat niet echt waard. Vooral omdat de DS 9 het best tot zijn recht komt als passagier, vooral achterin met zijn royale beenruimte en verwarmde, masserende en geventileerde stoelen! Altijd “met lange reizen in gedachten”, zullen fijnproevers de culinaire koffer waarderen die samen met een sterrenchef is ontworpen: een gelimiteerde optie vanaf €4.000 die perfect past bij deze zeer elegante auto, zowel van binnen als van buiten..
Fleetrapport
Met bijna € 63.000 exclusief BTW is hij niet goedkoop. Maar in deze ‘Esprit de Voyage’-outfit herinnert de DS 9 ons eraan dat hij een prima alternatief is voor het Duitse topsegment. We zouden hem zelfs origineler willen noemen, met een interessante prijs/uitrustingsverhouding… Zijn plug-in hybride kenmerken zijn ook niet opgewassen tegen de concurrentie, maar tenzij je deze week het bestelformulier tekent, is het waarschijnlijk te laat om te profiteren van 100% belastingaftrek…
Technische fiche
DS 9 E-Tense 250 Esprit de Voyage (250pk)
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Brandstof | Benzine |
Vermogen | 250 pk |
Maximale koppel | 360 Nm |
Leeggewicht | 1.839 kg |
Koffervolume | 510 l |
Volume brandstoftank | 42 l |
Gemiddeld verbruik | 1,0 l/100 km |
Emissie van CO2 | 23 g/km |
Maximale snelheid | 240 km/u |
Cylinders | 1.598 cm3 |
ANDERE MOTORISATIE | |||
Motor | Brandstof | Vermogen | |
E-Tense 360 4×4 | Benzine + elektriciteit | 265 kW (360pk) |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs excl. BTW | 62.809,91 € |
Basisprijs incl. BTW | 76.000 € |
Fiscaal vermogen | 9 |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) | 2.478,00 € |
BIV (Vlaanderen) | 2.478,00 € |
Wegentaks (Brussel, Wallonië) | 323,27 € |
Wegentaks (Vlaanderen) | 323,14 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 100 % (voor 01/07/2023) |
VAA gebruiker | 2.605,71 €/jaar |
Verworpen uitgaven | 1.042,29 €/jaar |
Taks op uitstoot CO2 | 323,64 € |