Je weet het waarschijnlijk niet, maar Fiat is het merk van de Stellantis Group met de hoogste verkoopvolumes wereldwijd. En dat is allemaal te danken aan een zeer succesvolle herinterpretatie van de originele 500, die nu verkrijgbaar is in verschillende versies en motoren. In zijn elektrische versie is de ‘yoghurtpot’ niemand minder dan het best verkopende EV-model in het A- en B-segment samen in Europa, en staat hij in de top 5 van best verkopende BEV’s in Europa, alle segmenten samen. Niet slecht, toch?
Dus als Fiat zijn gamma wil uitbreiden met een nieuw model, is het niet verwonderlijk dat het Italiaanse merk heeft besloten om een ander iconisch model uit zijn geschiedenis te updaten: de 600. Des te meer omdat deze nieuwe 600 in het B-segment komt, dat goed is voor 30% van de verkopen in Italië en waarin Fiat de afgelopen decennia enkele gloriejaren heeft doorgebracht met de Uno en Punto.
Nichtje van de Jeep Avenger
Het is een enorme uitdaging voor deze nieuwe 600, die zijn CMP2-platform deelt met de recente Jeep Avenger en Peugeot 2008. De relatie gaat zelfs verder dan deze technische erfenis, want als je eenmaal aan boord bent, merk je al snel dat het interieur een bijna perfecte kopie is van het Jeep-cabine, waaraan Fiat’s ontwerpers hun eigen touch hebben toegevoegd in een poging de lijnen te vervagen. Opvallend is echter het gebruik van gerecycleerde materialen, met name het gebruik van 200 plastic flessen om de stoelen te maken en het gebruik van dezelfde carrosseriekleur op diverse interieurelementen.
Aan de buitenkant heeft de Fiat daarentegen een unieke uitstraling, met een mix van knipogen naar de oude Fiat 600 en de huidige 500. De rondingen zijn assertiever en meer uitgesproken. De rondingen zijn assertiever en de lijnen zijn ronder dan die van de 500 om zijn Italiaanse afkomst te benadrukken. Hetzelfde geldt voor het kleurenpalet, dat de Dolce Vita-kaart ten volle benut en niet langer grijs is. Er zijn tinten die de Italiaanse lucht, zee, aarde en zon oproepen.
De nieuwkomer meet 4,17 m, maar is nauwelijks 4 mm hoger dan een 500. Daarmee onderscheidt hij zich ook van de 500X, die 72 mm hoger is. Dankzij zijn kleine SUV-formaat is de 600 vrij ruim, hoewel de achterbank meer geschikt is voor kinderen. De bagageruimte is 360 liter groot, wat gemiddeld is voor deze categorie. Niet beter, niet slechter, maar de toegang is makkelijker dankzij de brede opening.
Net als bij zijn neefje Jeep betreuren we het gebruik van veel harde kunststoffen op de console, maar de goede bouwkwaliteit maakt dat enigszins goed. Er is ook een bestuurdersstoel met massagefunctie, exclusief voor dit segment, en een hele reeks standaard rijhulpsystemen.
Hybride of volledig elektrisch
Onder de motorkap bevinden zich twee versies: een hybride met keuze uit 100 of 136 pk en een 100% elektrische versie met een 156 pk sterke motor en een 54 kWh accu. Dit betekent dat de auto tot 406 km kan afleggen op één lading.
Snelladen (DC) is mogelijk tot 100 kW, waardoor de autonomie van de batterij in slechts 27 minuten toeneemt van 20 tot 80%.
2 afwerkingen en zeer weinig opties
Fiat heeft besloten om de 600 goed uit te rusten. Daarom is de optiecatalogus beperkt tot een kleurkeuze (pastel of metallic) en twee uitrustingsniveaus: de al goed uitgeruste RED basisversie of de topversie La Prima met alle opties. De eerste begint bij 34.920 euro, de tweede kost 38.950 euro, inclusief kortingen.
De details van de hybrideversies zijn nog niet bekend, maar we weten wel dat de prijs onder de 25.000 euro zal liggen.
Op de weg doet de Fiat 600e zijn werk. Hij biedt een vrij interessant compromis tussen comfort en prestaties, hoewel je de sportstand moet inschakelen als je echt wilt profiteren van de 156 pk en de responsievere besturing. De geluidsisolatie is vrij goed, net als de demping, die we konden controleren tijdens een rit over een Waalse kasseiweg in zeer slechte staat.
Fiat claimt een verbruik van 15,1 kWh/100 km en dat is heel realistisch, want tijdens onze testrit haalden we dat zonder problemen.
Fleetrapport
Afgezien van zijn aantrekkelijke uiterlijk, pastelkleuren en hogere uitrustingsniveau dan zijn rivalen, biedt de 600e niets echt verrassends of nieuws in het segment. Hij biedt echter wel iets wat de kleine 500 mist: ruimte voor het hele gezin. In feite is de 600e een beetje de familieversie van de 500, zonder een echte SUV te zijn zoals de 500X.
Door eerst de volledig elektrische versie te lanceren, hoopt Fiat fleetklanten te overtuigen die op zoek zijn naar iets anders dan de zoveelste saaie SUV. De prijs lijkt hoog, maar dan moet je wel rekening houden met een bijna complete uitrusting, zelfs op de RED basisversie.
Technische fiche
Fiat 600e La Prima
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Brandstof | Elektriciteit |
Vermogen | 115 kw / 156 pk |
Maximale koppel | 260 Nm |
Leeggewicht | 1.520 kg |
Koffervolume | 360 l |
Autonomie | 406 – 409 km |
Gemiddeld verbruik | 15,1 – 15,2 kWh/100 km |
Emissie van CO2 | 0 g/km |
Maximale snelheid | 150 km/u |
Capacité de la batterie | 54 kWh |
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW | 32.190,08 € |
Basisprijs incl. BTW | 38.950 € |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) | 61,50 € |
BIV (Vlaanderen) | 0 € |
Wegentaks (Brussel, Wallonië) | 97,68 € |
Wegentaks (Vlaanderen) | 0 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 100 % |
VAA gebruiker | 1.540 €/jaar |
Verworpen uitgaven | 616 €/jaar |
Taks op uitstoot CO2 | 37,94 € |