Gepubliceerd op 3 September 2024 om 15h40
Door Kevin Kersemans

Fleet test Ford Kuga PHEV 2024: verfijning van een bestseller

Begin dit jaar heeft Ford de opgefriste versie van zijn succesvolle Kuga voorgesteld. Die was al een tijdje te bestellen, maar na een testrit met de PHEV-versie konden we nu zelf ervaren of de SUV voldoende gewapend is voor de tweede helft van zijn carrière.

Afgelopen zomer lanceerde Ford de op de Volkswagen ID.4 gebaseerde Explorer, gezien zijn volledig elektrische aandrijving een strategisch model voor de constructeur. Maar ook de Kuga heeft Ford geen windeieren gelegd. Zo was de PHEV-variant van die SUV in 2021, 2022 én 2023 de bestverkochte plug-inhybride in Europa. Een positie die hij in 2024 moest afstaan aan de Volvo XC60. Hoog tijd voor een opfrisbeurt dus, die zoals dat tegenwoordig gebruikelijk is, ook gepaard gaat met een uitbreiding van de elektronische rijhulpsystemen.

De makeover uit zich aan de buitenkant voornamelijk in een volledig herwerkte voorpartij. Geheel volgens de huidige trend is die voorzien van een ledstrook die de twee volledig nieuwe koplampen (standaard full led) met elkaar verbindt. Daarnaast neemt het merklogo voortaan een prominentere plaats in, midden in het al even nieuwe radiatorrooster, terwijl ook de bumper helemaal werd hertekend.

Achteraan beperken de wijzigingen zich tot de lichtblokken. Naast de sportief getinte ST-Line is de Kuga nu trouwens ook verkrijgbaar in een Active-uitvoering, die er met zijn specifieke bumpers wat stoerder uitziet en zich richt tot klanten die zich al eens op onverharde paden durven te wagen.

Sync 4

Binnenin trekt het nieuwe centrale scherm de aandacht. Dat is met een diameter van 13,2 duim niet alleen flink wat groter dan dat van voor de facelift, het maakt ook gebruik van de jongste generatie van Fords infotainmentsysteem. Dat Sync 4 is niet alleen gebruiksvriendelijker dan het vroegere Sync 3, het is ook twee keer zo krachtig en reageert dus ook sneller. Het is ook compatibel met 5G en biedt natuurlijk draadloze connectiviteit met Apple CarPlay en Android Auto. In de praktijk is de generatiesprong duidelijk merkbaar.

Alleen vinden we het jammer dat je nogal veel handelingen moet verrichten om de verplichte snelheidswaarschuwing na iedere start uit te schakelen. Bovendien verschijnt de melding dat de aanpassing enkel geldt voor de huidige rit, op een pop-upvenster dat je dan nog eens moet wegklikken. Niet dat we te snel rijden willen promoten, maar een personaliseerbare sneltoets om deze door de EU verplichte, maar soms ronduit irritante functie met één druk uit te schakelen, zoals bijvoorbeeld bij Renault, hadden we wel handig gevonden.

Sync 4 komt wel met enkele handige nieuwe functies voor wie al eens een aanhangwagen sleept. Zo herinnert de functie Trailer Connection Checklist eraan het stopcontact van de aanhanger in te pluggen wanneer de trekhaak is uitgeklapt, en kunnen bestuurders via de functie Trailer Tow Navigation de afmetingen van hun auto en aanhanger invoeren, waarna Sync 4 dan een route kiest zonder scherpe bochten, lage bruggen of andere hindernissen. Overigens werd het trekvermogen van de PHEV-versie opgetrokken tot een uitstekende 2,1 ton, evenveel als dat van de vroegere dieselversie.

Nieuwe versnellingsbak

Die dieselversie is weinig verrassend niet meer van de partij. Het motorgamma bestaat nu uit de mildhybride 1.5 EcoBoost die enkel nog te krijgen is met 150 pk en gekoppeld is aan een manuele versnellingsbak, en verder een zelfopladende hybrideversie met 180 pk en ten slotte de PHEV met 243 pk. Allemaal voorwieltrekkers, al is de niet-oplaadbare hybride ook te krijgen met vierwielaandrijving (en… 3 pk extra).

Die FHEV AWD kreeg net als de PHEV die we konden testen, een nieuwe versnellingsbak (of liever planeetwielstelsel) die met name hun acceleratievermogen ten goede komt. Zo heeft de Kuga PHEV voortaan nog slechts 7,3 seconden nodig om vanuit stilstand op te trekken tot 100 km/u, tegenover 9,2 seconden vòòr de facelift. Een verschil van bijna twee seconden dus, en dat werden we gewaar op de Ardense wegen waar we de plug-inhybride aan de tand konden voelen.

Aan het onderstel werd bij de facelift niet geraakt. De Kuga biedt dan ook nog altijd het compromis tussen comfort en rijdynamiek dat we verwachten van een Ford, al durft de achtertrein wel eens wat stug reageren op korte oneffenheden, een kwaaltje waar wel meer plug-ins last van hebben. Daarnaast leek het ons wel nogal makkelijk om bij het vertrekken met het stuur gedraaid de voorwielen onbedoeld te laten doorslippen, hoewel onze test plaatsvond in droge omstandigheden. Los daarvan kunnen we zeker niet klagen over het rijplezier dat deze toch bijna 1,9 ton zware plug-inhybride SUV biedt.

De batterij met een brutocapaciteit van 14,4 kWh (10,3 netto) werd bij de facelift eveneens ongemoeid gelaten. Ze is dankzij de nieuwe versnellingsbak nu goed voor een volledig elektrisch WLTP-rijbereik van 60 tot 69 km, of zelfs tot 88 km in stadsverkeer. Alleen is dat anno 2024 niet meer zo uitzonderlijk: de Volkswagen Tiguan eHybrid geraakt met zijn batterij van 19,7 kWh netto tegenwoordig bijvoorbeeld meer dan 100 km ver op stroom.

De Kuga PHEV maakt zijn beloftes echter wel waar. Zo was ons testparcours 66 km lang, waarvan we toch ongeveer 55 km zuiver op stroom hebben kunnen afleggen (in de rijmodi Normal en Auto EV). Al moeten we daar wel aan toevoegen dat daar geen snelweg bij zat. Uit ervaring weten we dat de benzinemotor van de Kuga PHEV ook met een lege batterij zuinig omspringt met brandstof, maar voor deze keer was ons parcours te kort om daar een concreet cijfer op te plakken.

Fleetbalans

De updates die de Kuga heeft gekregen, zouden hem in staat moeten stellen om zijn carrière nog een tijdje voort te zetten en het hoofd te blijven bieden tegen rivalen als de Volvo XC60 of de Volkswagen Tiguan. Ook in fleetmiddens wat de PHEV-versie betreft, voor klanten die nog steeds niet gemotiveerd zijn om de overstap naar volledig elektrisch te zetten. Maar zoals gewoonlijk bij een plug-inhybride zullen de reële gebruikskosten natuurlijk afhangen van de laaddiscipline van de bestuurder. Met een vanafprijs van 37.500 euro excl. btw is de Kuga PHEV alvast een stuk minder duur dan zijn hierboven vermelde rivalen.

OOK FACELIFT VOOR DE PUMA

In afwachting van de volledig elektrische versie, die later dit jaar onthuld zal worden, heeft ook de Puma een lichte facelift gekregen. Die heeft echter nog minder om het lijf dan die van de Kuga, volgens Ford omdat het model nog altijd erg in de smaak viel. Zo zien we ook hier de gebruikelijke vernieuwde lichtblokken en is de introductie van het Sync 4 zo ongeveer de belangrijkste nieuwigheid. Ook met de Puma konden we nog eens een testrit maken. Een goede gelegenheid om vast te stellen dat de guitige cross-over nog altijd als een jong veulen over bochtige wegen dartelt. Alleen heeft de EcoBoost-driecilinder bij een dynamische rijstijl de neiging om nogal dorstig te worden…

Ford Kuga PHEV

TECHNISCHE INFORMATIE  
Motor plug-inhybride
Maximumvermorgen 178 kW / 243 pk
Maximumkoppel niet bekend
Leeggewicht 1859 kg
Koffervolume 395-553 l – 1534 l
Gemiddeld verbruik 0,9-1,2 l /100 km
Uitstoot van CO2 20-28 g/km
Maximale snelheid 200 km/u
Batterijcapaciteit 14,4 kWh (bruto)
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW € 37.500
Basisprijs incl. BTW € 45.375
Fiscaal vermogen  13 PK
BIV (Brussel/Wallonië & leasing) € 1.496,59/1.239
BIV  (Vlaanderen) 54,78
Wegenbelasting (Brussel, Wallonië, leasing) 770,62
Wegenbelasting (Vlaanderen) 365,97
Fiscale aftrekbaarheid 35,88 %
Bruto VAA gebruiker € 133,33
Verworpen uitgaven € 118,73
Taks op uitstoot CO2 € 40,91/maand
Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels