Allereerst wordt e:Ny1 uitgesproken als “i-N-why-One”. Voor het gemak kun je het ook uitspreken als onze Franse buren ‘Anyone’. Feit blijft dat, hoewel deze kleine SUV eruitziet als een HRV die is aangepast om de elektrische aandrijflijn te benadrukken (met name de gladde voorkant), hij in feite is gebouwd op een nieuw platform speciaal voor elektrische voertuigen, dat als basis zal dienen voor een hele reeks modellen tussen nu en 2030. Dit betekent dat de batterij in de wielbasis kan worden ondergebracht, hoewel we nog steeds verbaasd zijn over zijn prominente aanwezigheid onder de vloer.
XXL schermen
Aan boord heeft Honda toegegeven aan de lokroep van het verticale centrale scherm. Een 15,1″ scherm dat we graag meer aanpasbaar hadden gezien. Zoals het er nu uitziet, is het verdeeld in drie vaste zones voor navigatie en multimedia, het menu en de voertuigfuncties, en de bediening van de airconditioning. De ergonomie blijft redelijk intuïtief, alle bedieningselementen worden permanent weergegeven. Maar de presentatie is nogal sober. Hetzelfde geldt voor het digitale instrumentenpaneel achter het stuurwiel, dat het voordeel heeft zeer leesbaar te zijn. Kortom, hoewel Honda duidelijk wil voorzien in de behoeften van kopers van elektrische wagens, die vaak meer ‘geeky’ en ‘connected’ zijn dan anderen, zijn we toch een beetje teleurgesteld.
Aan de andere kant is de e:Ny1 zeer royaal qua ruimte op de achterbank en de bagageruimte van 361 liter is van een gemiddeld volume voor dit segment.
400 km bereik
De 150 kW (204 pk) motor is meer dan genoeg om de kleine Japanse auto veel kracht te geven. En zoals een goede Honda deinst hij niet terug als het bochtig wordt, met een goed afgestelde, vrij directe besturing en een zorgvuldig uitgebalanceerde schokdemping om de overhelling en het comfort onder controle te houden.
Onze testrit op Noorse wegen leverde ook een aangename verrassing op: een gemiddeld brandstofverbruik van 16,4 kWh/100km na 240 km, vergeleken met het officiële gemiddelde van 18,2 kWh/100km. Dit is meer dan genoeg voor de 412 km die Honda claimt, een enigszins teleurstellend cijfer gezien de capaciteit van de batterij van 61,9 kWh. De grootste tekortkoming van de accu is de oplaadcapaciteit, die beperkt is tot 78 kW DC. Het duurt daarom 45 minuten om van 10 naar 80% lading te gaan. Dit is Honda’s bedoeling, omdat het de duurzaamheid van de batterij op lange termijn wil behouden. Maar dit kan een nadeel zijn op lange ritten, hoewel de stad en zijn omgeving het favoriete speelterrein zijn voor deze e:Ny1, die van prijs begint bij €39.553,7 exclusief BTW.
Fleetrapport
Met dit model doet Honda eindelijk zijn intrede op het gebied van elektrische voertuigen en biedt het een interessant voorstel voor fleetklanten. Temeer daar de e:Ny1 een autonomie heeft die perfect in lijn ligt met het gemiddelde en een zeer aantrekkelijk prijskaartje van minder dan € 40.000 excl. btw, waardoor hij een zeer lage VAA heeft.
Technische fiche
Honda e:Ny1
Brandstof | Elektrisch |
Vermogen | 204 pk |
Maximale koppel | 310 Nm |
Leeggewicht | 1.680 kg |
Koffervolume | 361 l |
Batterij | 61,9 kWh |
Gemiddeld verbruik | 18,2 kWh/100 km |
Emissie van CO2 | 0 |
Maximale snelheid | 160 |
Cylinders | – |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs excl. BTW | 39.553,7€ |
Basisprijs incl. BTW | 47.860€ |
Fiscaal vermogen | 11 |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) | 61,50€ |
BIV (Vlaanderen) | 0 |
Wegentaks (Brussel, Wallonië) | 85,27€ |
Wegentaks (Vlaanderen) | 0 |
Fiscale aftrekbaarheid | 100% |
VAA gebruiker | 1640 euro /jaar |
Verworpen uitgaven | 278 euro/jaar |
Taks op uitstoot van CO2 | 31,34 euro |