Hoewel de naam ZR-V nieuw is in de Honda-nomenclatuur, moet worden opgemerkt dat dit model aan de andere kant van de Atlantische Oceaan eigenlijk… HR-V heet. Daar begon het twee jaar geleden zijn carrière, voordat Honda besloot het een internationale carrière te bieden om het gat tussen onze HR-V en de CR-V op de Europese markt op te vullen. Met zijn lengte van 4,53 m is hij 23 cm langer dan zijn kleine broer, maar 17 cm korter dan zijn onlangs vernieuwde grote broer. Hij is ook een van de grootste in zijn categorie, veel langer dan de Hyundai Kona (4,35 m) of de Volkswagen T-Roc (4,23 m), twee van zijn aangewezen concurrenten. Net als zij is hij bedoeld voor klanten die op zoek zijn naar een voertuig dat meer lifestyle dan puur pragmatisch is, maar dat toch aan de behoeften van een klein gezin kan voldoen.
Als een Civic
De bagageruimte van 390 liter (volgens de VDA-normen) is enigszins teleurstellend, zeker gezien de buitenafmetingen. De achterpassagiers daarentegen zullen meer dan genoeg ruimte vinden. Maar wat de ZR-V dichter bij de Civic brengt, naast de gelijkenissen in de carrosserie, is het interieur, dat bijna exact is gebaseerd op het dashboard van de berline. De algehele lay-out is ergonomisch en goed gebouwd, zonder franje of opsmuk. Het centrale scherm reageert snel en stuurt een volledig multimediasysteem aan; digitale instrumenten zijn standaard, maar beide blijven zeer sober in hun presentatie. Aan de andere kant zijn er fysieke draaiknoppen voor de airconditioning, wat veel ergonomischer is dan het scherm te moeten gebruiken.
Heerlijk Honda
Ook technisch heeft de ZR-V veel gemeen met de Civic. Te beginnen met zijn originele 184 pk hybride aandrijflijn. Origineel omdat, afhankelijk van de rijsituatie, de 2,0-liter benzinemotor de wielen aandrijft of gewoon fungeert als energiegenerator voor de elektromotor. Bij lagere snelheden kan hij zelfs volledig worden uitgeschakeld. Dit alles wordt automatisch geregeld op basis van de eigenschappen van de baan, de snelheid en de vereisten om het brandstofverbruik te optimaliseren, dat is gecertificeerd op 5,7 l/100 km volgens de WLTP-cyclus. In de praktijk kan dit verbruik benaderd worden dankzij een geheim wapen: de op het stuurwiel gemonteerde hendels. Omdat er geen versnellingsbak is, kun je hiermee de energieterugwinning tijdens het rijden moduleren en dus ook de vertraging. Met een beetje oefening heb je dit snel onder de knie en kun je zonder remmen als je vooruit denkt.
De elektromotor levert een heldere, levendige respons die van de SUV een dynamische performer maakt. Allereerst in zijn acceleratie, met een tijd van 0 tot 100 km/u van minder dan 8 seconden. Dan is er de wegligging, die helemaal in Honda-stijl is. De besturing is nauwkeurig en consistent en de demping op de weg is een vakkundige balans tussen rolbeheersing en rijcomfort, zonder zijn toevlucht te nemen tot pilootgestuurde vering. De ZR-V is zeker een kijkje waard, vooral omdat hij wordt geleverd met een complete uitrusting, inclusief standaard 18-inchwielen, airconditioning en een achteruitrijcamera, hoewel de prijzen niet goedkoop zijn, vanaf € 34.504 exclusief btw.
Honda ZR-V
Brandstof Hybride benzine
Vermogen 184 pk
Maximale koppel 315 Nm
Leeggewicht 1.589 kg
Koffergewicht 380 l
Gemiddeld verbruik 5,7 l/100 km
Emissie van CO2 130 g/km
Maximale snelheid 173 km/u
Cylinders 1.993 cc
BIV/TMC (VL./WAL., BRU., lease) 261,77 euro/ 867,00 euro
Wegentaks 408,49 euro/ 511,24 euro
VAA gebruiker 167,48 euro/maand
Verworpen uitgaven 150,14 euro/maand
Taks op CO2 183,76 euro/maand