Gepubliceerd op 15 March 2024 om 12h51
Door Nicolas Morlet

Fleet test HongQi e-HS9: De vreemde premiumwagen van Mr. Ping

Er is geen tekort aan nieuwe Chinese merken die naar Europa komen, maar HongQi is een beetje anders. Het mikt niet op low-cost of zelfs het middensegment, maar resoluut op premium en topklasse. Wij testten het eerste model dat hier arriveert: de grote e-HS9 SUV.

|||||||||
||||||||| © |||||||||

Op het eerste gezicht is de HongQi e-HS9 indrukwekkend. Ten eerste zijn afmetingen: 5,20 m lang, 15 tot 20 cm langer dan een Mercedes EQS SUV of een BMW iX. Dan is er de stijl, met zijn enorme grille met verticale lamellen, zijn lange motorkap, zijn grote wielen (22″ op onze testversie) en zijn overvloed aan chroom. Toegegeven, niets van dit alles is erg Europees van vorm, maar de aanwezigheid is onmiskenbaar. En HongQi is geen nieuwkomer op het gebied van luxewagens, want het levert de auto van de Chinese president Xi JiPing.

 

 

Grote luxe

Deze luxueuze ervaring is vooral merkbaar binnenin, waar de kunststoffen zijn vervaardigd uit schuimrubber, de assemblages nauwkeurig en de details nauwgezet. Van de gestikte dwarsbalken op de stoelen tot de volledig lederen bekleding, het geperforeerde stuurwiel en de kleine kussentjes op de voorste hoofdsteunen, niets is aan het toeval overgelaten. De inzittenden hebben vier schermen voor zich: één voor het digitale instrumentenpaneel achter het stuur, de andere twee – in het midden en tegenover de voorpassagier – voor multimedia. Uiteindelijk is de multimedia echter nogal rommelig, zonder draadloze verbindingen met Apple Carplay en Android Auto. Dit is nogal vervelend, vooral omdat de geïntegreerde navigatie maar 7 landen dekt, Frankrijk niet meegerekend, wat gênant kan zijn. En nu we het toch over tekortkomingen hebben, laten we ook de afwezigheid van een head-up display vermelden, wat nogal teleurstellend is op dit niveau van het gamma. Het vierde scherm in het midden van de console kan worden gebruikt om de airconditioning te bedienen (quadri-zone!), met onder andere voorgeprogrammeerde programma’s voor rokers of voor het reizen met een baby.

De e-HS9 is ook standaard uitgerust met alles erop en eraan en is verkrijgbaar met 7 zitplaatsen (Business en Executive) of 6 zitplaatsen (President), met twee afzonderlijke stoelen met meerdere verstellingen in rij 2. De bagageruimte is 255 tot 510 liter, afhankelijk van de positie van de stoelen op rij 3.

 

Het comfort op de eerste plaats

Op de weg word je verleid door de soepelheid van de gecontroleerde demping, die de inzittenden echt isoleert van de grond. En omdat de geluidsisolatie ook zeer geavanceerd is, is het comfort aan boord werkelijk royaal, behalve op ruwe wegen waar een paar minder goed beheerste trillingen voelbaar zullen zijn. Aan de andere kant is de e-HS9 niet ontworpen voor dynamisch rijden, en zijn 2,7 ton zal je daar snel aan herinneren zodra je het tempo opvoert, ondanks zijn 551 pk (435 pk in Business-uitvoering). Dat is niet verwonderlijk voor een auto van dit kaliber. Aan de andere kant hadden we meer verwacht op het gebied van actieradius. HongQi claimt een actieradius van 515 km dankzij de grote 112 kWh (netto) accu van de geteste Long Range versie. In werkelijkheid hoef je niet veel meer dan 380 km te verwachten, gezien de enorme eetlust van de Chinezen: een algemeen gemiddelde van meer dan 32 kWh/100km, en zelfs 34,9 kWh/100km op een uitsluitend snelwegtraject!

Fleetrapport

Gezien de bijzonder royale standaarduitrusting en het comfortabele rijgedrag lijkt het instapmodel van de HongQi e-HS9, geprijsd voor €57.847,10 exclusief btw, op het eerste gezicht een koopje. Maar voor die prijs moet je het doen met de Business-uitvoering met een netto accu van 76,5 kWh, die een veel kortere reikwijdte biedt dan de geclaimde 396 km WLTP. Als we afgaan op de waarden die tijdens deze testrit zijn genoteerd, zou de actieradius rond de 300 km moeten liggen, wat een beetje weinig is op dit niveau. De uitrustingsniveaus Executive en President (die verschillen qua interieurindeling) bieden meer: 465 km WLTP dankzij hun netto 91 kWh batterij. Ze kosten respectievelijk € 66.111,57 en € 74.376,03 exclusief btw. De meest aantrekkelijke versie is ongetwijfeld de President Long Range die we uitprobeerden, maar dan bereiken de prijzen recordhoogten: 85.119,83 euro exclusief btw. Dat maakt hem niet per se financieel aantrekkelijk in vergelijking met zijn concurrenten op de leasemarkt. Maar wie een beetje exotisme wil, kan zijn hart ophalen!

Technische fiche

Brandstof                                               Electriciteit

Vermogen                                              405 kw / 551 cpk

Maximale koppel                                  737 Nm

Leeggewicht                                           2.630 kg

Koffervolume                                        551 l

Autonomie                                             515 km WLTP

Gemiddeld verbruik.                           25 kWh/100 km

Emissie van CO2                                   0 g/km

Maximale snelheid                                200 km/u

Batterijcapaciteit                                   112 kWh

 

 

Nicolas Morlet

Nicolas Morlet, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels