Gepubliceerd op 20 June 2023 om 13h40
Door Damien Malvetti

Fleet test Jeep Avenger: We hebben de Car of the Year 2023 getest

De Jeep Avenger, uitgeroepen tot Car of the Year 2023 op het Autosalon van Brussel afgelopen januari, is de eerste 100% elektrische Jeep. Een model dat moet zorgen voor de overgang van het merk naar een duurzamer gamma en de deuren moet openen naar de B2B-markt. link2fleet kroop achter het stuur van de kleinste Jeep in het gamma. Het oordeel is binnen!

|||||
||||| © |||||

Een elektrische wagen in het Jeep-gamma was een paar jaar geleden nog moeilijk voor te stellen. Maar de doelstellingen om de CO2-voetafdruk te verkleinen laten fabrikanten nu geen andere keuze dan te investeren in alternatieve aandrijflijnen. Jeep biedt al enkele jaren modellen met hybride aandrijflijnen aan en tegen 2022 zullen deze goed zijn voor 60% van de totale verkoop van het merk in Europa, en zelfs 61% in België. “De komst van de PHEV heeft Jeep verschoven van de B2C-markt naar de B2B-markt. Vandaag gaat het grootste deel van onze verkoop naar B2B-klanten”, legt Patrice Duclos – Managing Director van Jeep Belux – uit.

Met de komst van de Avenger probeert het merk deze trend te bevestigen en jongere klanten aan te spreken. “De Avenger heeft sinds zijn lancering een aantal prijzen gewonnen en is gepositioneerd in het B-SUV-segment, dat qua verkoopaantallen het op één na grootste segment in Europa is. De klanten die de wagen al besteld hebben, zijn over het algemeen jonger dan het gebruikelijke klantenbestand van Jeep,” zegt Emmanuel Scheenaerts, Marketing Director van Jeep Belux. Het voertuig is ontworpen en geproduceerd in Europa en is ontworpen met het lokale doelpubliek in gedachten. Hij heeft een actieradius van 400 en zelfs tot 550 km in de stad, en alle versies zijn uitgerust met snellader.

 

Een echte Jeep

Qua uiterlijk heeft de Avenger alle kenmerken van een Jeep, maar dan in een compacter formaat – hij is slechts 4,08 m lang. Hij is ontworpen om kosten te besparen bij kleine botsingen, met koplampbeschermers, achterspatborden in carrosseriekleur, enzovoort.

Het interieur is vrij goed ontworpen, ook al betreuren we het veelvuldig gebruik van harde kunststoffen, inclusief de bovenkant van het dashboard. In feite is het dashboard vrij overzichtelijk en basic, naar het beeld van Jeep-modellen van weleer. Het infotainmentsysteem en het digitale instrumentenpaneel zijn beide voorzien van een 10,25-inch scherm. Diverse opbergvakken bieden tot 34 liter ruimte voor diverse voorwerpen. De bagageruimte is 355 liter groot, heeft een lage instap en een opening van 1 meter breed.

Geen echte 4×4, maar…

De Jeep Avenger claimt niet een echte terreinwagen te zijn. Hij heeft voorwielaandrijving, maar is wel voorzien van Select Terrain, dat de tractie aanpast aan de wegomstandigheden, en Hill Descent Control, dat afdalingen makkelijker maakt.

In het gebruik is de Jeep Avenger behoorlijk efficiënt. Zijn 115 kW (156 pk) motor doet zijn werk perfect. De besturing is nauwkeurig en de auto ligt goed op de weg. Het voelt een beetje als een Peugeot achter het stuur, wat niet verwonderlijk is aangezien hij zijn platform deelt met de e-2008. Pas echter op voor een beetje overhellen als je er te veel van vraagt. Maar de Avenger is niet echt ontworpen om dynamisch te rijden. Als je hem efficiënt gebruikt, kun je rekenen op een gemiddeld verbruik van minder dan 16 kWh/100 km, zoals in onze testrit. Het enige kleine nadeel is dat hij geen reeks energieterugwinningsmodi biedt, alleen een B-modus op de automatische versnellingsbak waarmee je tijdens het rijden een beetje bereik kunt terugwinnen.

Fleetrapport

Jeeps eerste volledig elektrische model, de Avenger, heeft meer dan één troef achter de hand om fleetklanten te overtuigen. Eerst en vooral zijn compacte afmetingen, dan zijn actieradius van meer dan 400 km en vooral zijn voorbeeldige verbruik. De prijs is misschien wat aan de hoge kant, maar hij biedt een goed alternatief voor de Peugeot e-2008, Opel Mokka-e of zelfs de Hyundai Kona, terwijl hij een ‘100% Jeep’-uitstraling heeft die liefhebbers van het merk zal bekoren.

 

Jeep Avenger
Vermogen 156 pk
Batterij 54 kWh
Autonomie (WLTP) 408 km
Koffervolume 355 l
Gemiddelde verbruik bij test 15,4 kWh/100 km
Maximale snelheid 160 km/u
Basisprijs excl. BTW 31.818,18 €
Basisprijs incl. BTW 38.500 €
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 61,5 €
BIV (Vlaanderen) 0 €
Verkeerstaks (Brussel, Wallonië, leasing) 92,93 €
Verkeerstaks (Vlaanderen) 0 €
VAA gebruiker 1.540 €/jaar
VAA werkgever 154 €/jaar
Verworpen uitgaven 616 €
Taks op uitstoot CO2 31,34 €

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels