Gepubliceerd op 14 November 2024 om 14h11
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Fleet test KIA EV3: de betaalbare EV9 voor gezinnen

Een jaar na de lancering van zijn vlaggenschip, de EV9, zet KIA zijn elektrische offensief voort met de lancering van de EV3, een kleine SUV die op het eerste gezicht een verkleinde replica van die EV9 lijkt te zijn. Wordt die indruk bevestigd tijdens het rijden en is de nieuwkomer net zo efficiënt en goed ontworpen als de EV9? link2fleet kon het ontdekken tijdens een eerste rit in de streek rond Lissabon.

Zijn uiterlijk laat er geen twijfel over bestaan: de nieuwe EV3 is visueel wel degelijk het kleine broertje van de grote EV9. Hij neemt zijn geometrische, ietwat futuristische lijnen, zijn royale vormen, zijn lichtsignatuur en zelfs het algemene design van zijn dashboard over. Dit alles in een kleinere versie, die ‘slechts’ 4,3 meter lang is. Een formaat waarmee hij het opneemt tegen rivalen als de recente Volvo EX30, de Smart #1 of de aanstaande Skoda Elroq.

De EV3 is gebaseerd op het elektrische platform E-GMP van het Koreaanse merk, dat ook dient voor de EV6.

Binnenin heeft de auto twee digitale panelen van 12,3 duim voor de instrumenten en het infotainmentsysteem, met daartussenin een klein scherm van 5,3 duim voor de bediening van de airco. KIA is nog niet gezwicht voor de trend waarbij je alles via aanraakschermen moet doen, want voor de belangrijkste functies zijn enkele fysieke bedieningselementen behouden.

Er is ook een verwijderbaar tafeltje in het midden van de middenconsole, waar je bijvoorbeeld je computer op kunt zetten om te werken, of dat je kunt gebruiken om te eten. Praktisch, al hadden we graag gezien dat het draaibaar en uitschuifbaar was geweest voor een betere ergonomie.

In het interieur heeft KIA de voorkeur gegeven aan het gebruik van gerecyclede materialen en dat wil het ook laten zien. Het merk heeft zelfs een QR-code op het dashboard aangebracht, die linkt naar een pagina op de website waarop de aard van elk van die materialen wordt getoond. Een bewuste en ecologische keuze, die wel betekent dat sommige kunststoffen in het interieur van mindere kwaliteit lijken te zijn.

 

Voor het hele gezin

Zijn wielbasis van 2,68 meter – identiek aan die van de Sportage – geeft hem een zeer royale binnenruimte, met makkelijk plaats voor vier volwassenen. Zelfs lange mensen zullen achterin comfortabel zitten. Dit alles zonder dat het ten koste gaat van de bagageruimte, die varieert van 460 tot 1.251 liter, waaraan we ook de frunk van 25 liter moeten toevoegen, ideaal voor het opbergen van oplaadkabels. De bagageruimte is ook heel gemakkelijk toegankelijk.

Deze troeven maken de EV3 erg ruim en veelzijdig, zozeer zelfs dat hij het hoofdvoertuig in een huishouden kan zijn, ondanks zijn alles bij elkaar compacte formaat.

De grootste batterij in zijn categorie

KIA biedt slechts één motorkeuze om de voorwielen elektrisch aan te drijven, maar er zijn wel twee batterij-opties: de Standard-versie met een batterij van 58,3 kWh en de Long Range met een exemplaar van 81,4 kWh – de grootste batterij die beschikbaar is in een model in dit segment. In beide gevallen bedraagt het motorvermogen 150 kW (204 pk), maar de Standard biedt een actieradius van 436 km, terwijl de Long Range een rijbereik tot 605 km claimt.

Wat het opladen betreft, worden beide versies standaard geleverd met een 11 kW AC-lader (22 kW als optie). Aan een snellader kun je van 10 tot 80% van de batterijlading gaan in 29 minuten met de kleine batterij en in 31 minuten met de grote.

Merk trouwens op dat de EV3 ook is uitgerust met bidirectionele laadoplossingen (V2L, V2G, V2H), maar dat deze niet beschikbaar zullen zijn in België totdat er een wettelijk kader ter zake is uitgewerkt.

De EV3 biedt ook de geïntegreerde In-Car-Payment-oplossing voor het betalen voor bijvoorbeeld parkeergarages, evenals GPT Chat-technologie voor spraakopdrachten.

Aan het stuur

Tijdens het rijden komt de EV3 behoorlijk levendig uit de hoek en biedt hij vrij dynamische acceleraties, zonder overdreven sportief te zijn. Hij biedt dus een uitstekend compromis tussen comfort en efficiëntie, waardoor hij de perfecte gezinsauto is.

De EV3 biedt 3 modi voor energierecuperatie, evenals een One Pedal-modus – bruikbaar in elk recuperatieniveau – waarmee de auto kan afremmen tot volledige stilstand zonder dat de bestuurder het rempedaal hoeft in te trappen. De auto heeft ook een ‘automatische’ modus die het remniveau aanpast aan de verkeersomstandigheden. Dat is vooral handig in stedelijke omgevingen of in files, maar minder in normale omstandigheden.

KIA heeft ervoor gekozen om de geluidsisolatie van de EV direct op de motor aan te brengen. Dit vermindert de hoeveelheid motorgeluid in de cabine, maar betekent wel dat geluiden van buitenaf soms hoorbaar zijn in de cabine.

Tijdens onze testrit was hij bijzonder zuinig, met een gemiddeld verbruik van slechts 14,1 kWh/100 km, zonder een lichte voet op het gaspedaal en op een route die duidelijk niet representatief is voor dagelijkse verplaatsingen.

 

Fleetbalans

Qua prijs begint de EV3 bij 30.488 euro excl. btw voor de versie met de kleine accu in Business-uitvoering, en 34.041 euro excl. btw met de grote accu en dus groter rijbereik. Dat is goedkoper dan bijvoorbeeld een concurrent als de Volvo EX30, maar duurder dan een Smart #1. Aan de andere kant heeft de EV3 duidelijk de overhand als het gaat om actieradius en binnenruimte: geen enkel ander model in dit segment biedt momenteel 605 km en vooral zoveel binnenruimte. Hij kan duidelijk het hoofdvoertuig van een huishouden zijn.

Dat huishouden zal een gemiddelde bruto maandelijkse TCO van 133 euro moeten betalen. Voor bedrijven zal de maandelijkse TCO2, met een gemiddelde maandelijkse huur van ongeveer 600 euro* excl. btw voor de versie Business Long Range, 846 euro bedragen.

Technische fiche

KIA EV3 Business Long Range

TECHNISCHE INFORMATIE
 
Motor elektrisch
Vermogen 150 kW/204 pk
Koppel 283 Nm
Leeggewicht 1810 kg
Koffervolume 460 l
Autonomie 605 km
Gemiddeld verbruik
14,9 kWh/100 km
Uitstoot van CO2 0 g/km
Topsnelheid 170 km/u
Batterijcapaciteit 81,4 kWh

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw
€ 34.041
Basisprijs incl. btw € 41.190
Fiscaal vermogen
4 PK
BIV (Brussel/Wallonië, Leasing) € 74,29/61,50
BIV (Vlaanderen)  € 0
Rijtaks (Brussel, Wallonië, Leasing) € 100,98
Rijtaks (Vlaanderen)  € 0
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid (over 4 jaar) 96,25 %
Bruto VAA gebruiker
€ 133,33/maand
Verworpen uitgaven
€ 13,33
Taks uitstoot CO2  € 43,14
Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels