Zijn uiterlijk laat er geen twijfel over bestaan: de nieuwe EV3 is visueel wel degelijk het kleine broertje van de grote EV9. Hij neemt zijn geometrische, ietwat futuristische lijnen, zijn royale vormen, zijn lichtsignatuur en zelfs het algemene design van zijn dashboard over. Dit alles in een kleinere versie, die ‘slechts’ 4,3 meter lang is. Een formaat waarmee hij het opneemt tegen rivalen als de recente Volvo EX30, de Smart #1 of de aanstaande Skoda Elroq.
De EV3 is gebaseerd op het elektrische platform E-GMP van het Koreaanse merk, dat ook dient voor de EV6.
Binnenin heeft de auto twee digitale panelen van 12,3 duim voor de instrumenten en het infotainmentsysteem, met daartussenin een klein scherm van 5,3 duim voor de bediening van de airco. KIA is nog niet gezwicht voor de trend waarbij je alles via aanraakschermen moet doen, want voor de belangrijkste functies zijn enkele fysieke bedieningselementen behouden.
Er is ook een verwijderbaar tafeltje in het midden van de middenconsole, waar je bijvoorbeeld je computer op kunt zetten om te werken, of dat je kunt gebruiken om te eten. Praktisch, al hadden we graag gezien dat het draaibaar en uitschuifbaar was geweest voor een betere ergonomie.
In het interieur heeft KIA de voorkeur gegeven aan het gebruik van gerecyclede materialen en dat wil het ook laten zien. Het merk heeft zelfs een QR-code op het dashboard aangebracht, die linkt naar een pagina op de website waarop de aard van elk van die materialen wordt getoond. Een bewuste en ecologische keuze, die wel betekent dat sommige kunststoffen in het interieur van mindere kwaliteit lijken te zijn.