Hoewel Kia zich bijna 10 jaar geleden in de elektrische race stortte met de eerste geëlektrificeerde versie van zijn Soul, gevolgd door de lancering van een elektrische versie van zijn Niro van de eerste generatie, werd het eerste echte model dat als 100% elektrische wagen werd ontwikkeld pas uitgebracht in 2021. Dit was de EV6, waarvan het succes al is bewezen en die duidelijk de basis legde voor een nieuw tijdperk voor het merk.
Vandaag legt Kia de tweede hoeksteen van zijn EV-gamma met de EV9 en maakt het van de gelegenheid gebruik om een sterk offensief in de lagere segmenten aan te kondigen, met de EV3 en EV5 SUV’s en de EV4 berline. Kia streeft naar een gamma van 8 100% elektrische modellen in 2025.
Een gespierde huisvader
Maar laten we terugkeren naar onze EV9. De Kia EV9 lijkt sterk op – of is zelfs identiek aan – de gelijknamige concept car die in 2021 op de Los Angeles Motor Show werd gepresenteerd, maar staat in schril contrast met de andere producten van het merk. Hij heeft zeer hoekige vormen, brede schouders, een gesloten grille omringd door zeer originele LED-lampen, wielkasten omringd in glanzend zwart en vooral een zeer gespierd totaalbeeld. Allemaal elementen die een voorbode zijn van de volgende modellen in het EV-gamma van Kia. Het kleurenpalet is verkrijgbaar in zowel mat als glanzend.
Hoewel het uiterlijk op het eerste gezicht misschien verrassend is, heeft het de verdienste dat deze EV9 meteen herkenbaar is, vooral in zijn lanceringskleur Ocean Blue. En dat moet ook wel, want de EV9 komt in een toch al druk segment waar de concurrentie met de Mercedes EQS SUV, Volvo EX90, BYD Tang en Tesla Model X, die allemaal 7 zitplaatsen bieden, zwaar zal zijn.
De EV9 speelt de premium-kaart om zichzelf de beste kans op succes te geven. Binnenin is de materiaalkeuze aangenaam verrassend, net als de afwerking en montage. Het is moeilijk om ook maar het kleinste minpuntje te vinden. Het dashboard strekt zich uit over de hele lengte van de auto en wordt aangevuld met een driedubbel scherm bestaande uit een digitaal instrumentenpaneel en een centraal scherm, beide 12,3 inch groot, met een 5,3 inch cluster in het midden voor de navigatiebediening. Elke ruimte wordt perfect benut. Dat geldt ook voor het interieur, dat een aantal praktische opbergvakken biedt. Altijd handig als je met een groot gezin reist.
6 of 7 plaatsen
De EV9 is gebaseerd op het E-GMP platform dat hij deelt met de EV6, maar dat hier aan alle kanten is uitgerekt. Daardoor biedt de EV9 plaats aan maximaal 7 passagiers en zijn er 3 verschillende zitopstellingen mogelijk. Of je kiest voor de traditionele 7-zitter versie met een zitbank op de tweede rij, of voor de 6-zitter versie met stoelen op de tweede rij die draaibaar zijn naar de 3e rij toe en een loungeplek bieden, of voor de 6-zitter-versie met relaxzetels op de tweede rij die uitgerust zijn met een voetsteun.
Familie, zaken, vakantie… de EV9 kan in alle situaties aan je behoeften worden aangepast. Kies bij je bestelling de versie die het beste bij je behoeften past.
In alle gevallen is het passagierscomfort uitstekend. De relaxstoelen op de tweede rij nodigen echt uit om te reizen en te ontspannen. Bovendien heeft Kia waar mogelijk prioriteit gegeven aan het gebruik van gerecycleerde en duurzame materialen.
Qua laadvolume biedt de bagageruimte 312 liter (7 zitplaatsen) plus een kofferruimte van 90 liter op versies met achterwielaandrijving en 52 liter op versies met dubbele motor. Ideaal voor het opbergen van oplaadkabels.
Tot 563 km bereik
De EV9 is verkrijgbaar als RWD-versie met een enkele motor die 203 pk produceert, of als AWD-versie met dubbele motor die 384 pk produceert. Beide versies worden geleverd met een 99,8 kWh batterij, waardoor de EV9 een actieradius heeft van 505 km in GT-line AWD, 512 km in Baseline AWD en 563 km in achterwielaandrijving.
Kia claimt een gemiddeld brandstofverbruik van 20 tot 22 kWh/100 km afhankelijk van de versie, maar het is mogelijk om veel lager te gaan. Tijdens onze test op de Corniche d’Or met de GT-Line versie met een geadverteerde verbruik van 22,8 kWh/100 km, vonden we een gemiddeld reëel verbruik van 17,8 kWh/100 km.
Alle moderne assistentiesystemen en rijhulpmiddelen zijn aanwezig om van deze EV9 een veilige auto te maken, zowel voor zijn inzittenden als voor andere weggebruikers. Apple Carplay en Android Auto zijn draadloos beschikbaar.
AC-lading is mogelijk tot 11 kW, terwijl de EV9 in DC-modus 240 kW stroom kan ontvangen, waardoor hij 223 km kan laden in slechts 15 minuten. De auto is ook uitgerust met V2L (vehicle to load) en V2G (vehicle to grid) systemen.
Groot, maar zijn wegligging is uitstekend
Wanneer je in deze kolos rijdt, voel je zijn imposante omvang en gewicht helemaal niet. Hij rijdt eigenlijk heel geruststellend! Hij stuurt prettig en gemakkelijk in alle situaties. Pas wanneer je moet manoeuvreren, besef je dat je achter het stuur zit van een grote SUV van bijna 2 meter breed.
Zonder dynamisch te zijn, heeft de EV9 een uitstekende wegligging en helt hij niet over in bochten. Passagierscomfort is duidelijk zijn prioriteit.
Fleetrapport
Met prijzen vanaf 59.247 euro exclusief btw voor de instapversie ligt de EV9 niet binnen het bereik van alle vlootbudgetten. Maar voor deze prijs is hij standaard van alle gemakken voorzien, met royale, hoogwaardige voorzieningen en een hoog comfortniveau. Kia heeft duidelijk een succesvolle entree gemaakt in de wereld van premiumwagens.
Op leasebasis kost de instapversie Earth ongeveer 940 euro exclusief btw voor een contract van 60 maanden en 15.000 km per jaar, wat behoorlijk goed nieuws is in vergelijking met zijn concurrenten – inclusief niet-premiums – die allemaal meer dan 1.000 euro exclusief btw kosten. Bovendien biedt Kia 7 jaar/150.000 km garantie.
Technische fiche – getest model
KIA EV9 – GT-line AWD 7 seats | |
Vermogen | 283 kW / 384 pk |
Batterij | 99,8 kWh |
Autonomie officieel (WLTP) | 505 km |
Koffervolume | 312 l (7 plaatsen) |
Officieel gemiddeld verbruik | 22,8 kWh/100 km |
Gemiddeld verbruik tijdens test | 17,8 kWh/100 km |
Maximale snelheid | 200 km/u |
Basisprijs excl. BTW | 59.247 € |
Basisprijs incl. BTW | 71.690 € |
Basisprijs excl. BTW getest model | 66.851,24 € |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) | 61,5 € |
BIV (Vlaanderen) | 0 € |
Wegentaks (Brussel, Wallonië, leasing) | 97,68 € |
Wegentaks (Flandre) | 0 € |
Gemiddelde maandelijkse huur (60 maanden & 15.000 km/jaar) | 940 euro excl. BTW |
VAA gebruiker | 12.655,95 €/jaar |
Verworpen uitgaven | 1.265,60 € / jaar |
Taks op uitstoot CO2 | 38,85 € |