Gepubliceerd op 20 December 2023 om 23h01
Door Damien Malvetti

Fleet test Lexus LBX: het model dat de markt zal veroveren?

Met de lancering van de kleine LBX SUV hoopt Lexus een nieuwe, vooral jonge klantengroep voor zich te winnen en zijn totale marktaandeel te vergroten. Het doel van deze nieuwkomer is om te concurreren met de Audi Q2, Mini Countryman en DS 3 Crossback in het premium B-SUV-segment. Wat zijn zijn sterke punten om dit te bereiken? Daar wilden we achter komen tijdens een eerste testrit in de Spaanse regio Valencia.

|||||||||||||
||||||||||||| © |||||||||||||

Na de volledige vernieuwing van het SUV-gamma (UX, NX en RX) en de lancering van de gloednieuwe, volledig elektrische RZ, breidt Lexus zijn gamma nu uit met een gloednieuw instapmodel, de LBX (Lexus Breakthrough Crossover). Het doel van het Japanse merk is duidelijk: aanwezig zijn in een nieuw segment (B-SUV) om nieuwe klanten aan te trekken die Lexus nog niet kennen. Directe doelwitten zijn onder andere de topmodellen Audi Q2, DS 3 Crossback en de Mini Countryman.

De LBX staat helemaal onderaan het Lexus-gamma, onder de UX. Voor de productie van dit model hebben de ingenieurs van Lexus geput uit de genenbank van Toyota. Het GA-B platform, geïntroduceerd door de Yaris Cross, dient als basis voor de LBX. Maar daar houdt de vergelijking tussen de twee modellen op.

De LBX heeft zijn eigen design, zijn eigen aandrijflijn en zijn eigen onderstel. Qua design is hij voorzien van de kenmerkende grote grille van het merk, maar hij heeft toch een uiterlijk dat hem onderscheidt van andere modellen, met name dankzij de exclusieve koplampen die zich letterlijk vastklampen aan het radiatorrooster dankzij een lijn van chroom. Aan de achterzijde strekken de lichten zich uit over de hele breedte van de achterklep. Het zwarte, naar achteren hellende dak is over een breedgeschouderde achterklep geplaatst, wat deze kleine auto een robuuste uitstraling geeft.

 

Klein van formaat, groot in technologie

Binnenin is het design van het dashboard in overeenstemming met de nieuwste Lexus creaties. De presentatie en de montagekwaliteit zijn flatterend. Sommige harde kunststoffen zijn te betreuren, vooral in het dashboardkastje. Maar laten we niet vergeten dat dit een auto uit het B-segment is, waarvan de normen onvermijdelijk lager liggen dan die waarmee Lexus ons tot nu toe verwend heeft.

We hielden van het grote centrale scherm en het volledig digitale, aanpasbare 12,3-inch instrumentenpaneel, dat zeer intuïtief in gebruik is. De uitrustingslijst is royaal, vooral in de topversies, en biedt een scala aan rijhulpsystemen en technologieën die je normaal gesproken op wagens uit een hogere klasse aantreft.

Door zijn afmetingen is deze LBX niet echt een gezinsmodel. De achterbank is wat krap, waardoor er geen twee volwassenen in passen. Hetzelfde geldt voor de bagageruimte van 332 liter, waar je geen hele entourage mee op vakantie kunt nemen, maar die wel geschikt is voor dagelijks gebruik.

 

Slechts één type aandrijving verkrijgbaar

Technisch gezien is de LBX verkrijgbaar in één versie, aangedreven door een 1,5 driecilinder benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor. Samen ontwikkelen ze een gecombineerd vermogen van 136 pk en 185 Nm. Dat is niet genoeg om er een bliksemschicht van te maken, maar het is meer dan genoeg voor dagelijks gebruik van een voertuig van dit type. 0 tot 100 km/u wordt bereikt in 9,2 seconden.

Achter het stuur is de auto redelijk comfortabel, met een vrij gemakkelijke besturing en zeer goede vering. We waren vooral te spreken over de akoestische ruiten van de topversies, die voor een ware stilte achter het stuur zorgen. Alleen bij hard accelereren laat de motor zich horen, maar dat is nog lang niet het lawaai van de modellen met CVT van een paar jaar geleden.

Andere veiligheidstechnologieën aan boord van de LBX zijn onder andere een systeem dat het openen van het portier blokkeert als er een auto, fiets of ander obstakel in de buurt komt.

Op het gebied van brandstofverbruik claimt Lexus een gemiddelde van 4,3 liter/100 km, wat we tijdens onze testrit zonder problemen wisten te halen zonder ons te lichtvoetig te voelen.

 

Fleetrapport

Met deze LBX opent Lexus de deuren naar een instapsegment waar twee van zijn Duitse premiumrivalen – Mercedes en BMW – afwezig zijn, terwijl de derde – Audi – een ietwat gedateerde Q2 aanbiedt die alleen leverbaar is met een verbrandingsmotor.

De LBX heeft dus een geweldige troef in handen. Lexus richt zich op bedrijven die nog niet zijn overgestapt op elektrische voertuigen en rekent op het fiscale argument, aangezien interne berekeningen hebben aangetoond dat de LBX een gemiddelde VAA heeft die €800 voordeliger is dan zijn directe concurrenten over een periode van 4 jaar, en een gemiddelde TCO die €6.000 lager is over dezelfde periode. Deze resultaten werden bereikt dankzij een CO2-uitstoot van slechts 103 g/km.

Door zijn formaat zal hij meer gericht zijn op jonge managers zonder kinderen of met jonge kinderen.

Lexus biedt geen specifieke Business-uitvoering, maar door het Safety Pack en Comfort Pack aan de basisversie toe te voegen, beschik je over een uitrusting die gelijkwaardig is aan een Business-uitvoering. De Lexus Relax-garantie van 10 jaar of 160.000 km is ook een aanwinst voor zakelijke klanten.

 

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Benzine – full hybrid
Vermogen 126 pk
Maximale koppel 185 Nm
Leeggewicht 1815 kg
Koffervolume 332 l
Volume brandstoftank 36 l
Gemiddeld verbruik 4,3 l/100 km
Emissie van CO2 103 g/km
Maximale snelheid 170 km/u
Cylinder 1.490 cm3
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW 27.752,00 €
Basisprijs incl. BTW 33.580,00€
Fiscaal vermogen 8 pk
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 495 €
BIV (Vlaanderen) 89,81 €
Wegentaks ((Brussel, Wallonië) 285,38 €
Wegentaks (Vlaanderen) 203,20 €
Gemiddelde fiscale aftrek (op 4 jaar) 22 %
VAA gebruiker 2187 €/jaar
Verworpen uitgaven 875 €/jaar
Taks op uitstoot CO2 73,77 €
Gemiddelde maandelijkse huurprijs (48 maanden / 80.000km) 542 €

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels