Gepubliceerd op 15 March 2023 om 17h12
Door Damien Malvetti

Fleet test Lexus RZ450e: boven alle verwachtingen

Hoewel Lexus tot nu toe een elektrische versie van de kleine UX (UX300e) had, is deze RZ450e het eerste echte model van de fabrikant ontwikkeld als een 100% elektrische wagen. Het Japanse luxemerk heeft grote ambities met dit model en het moet gezegd dat de karakteristieken veelbelovend zijn. Net als onze eerste rit!

|||||||||||||||||||||||||
||||||||||||||||||||||||| © |||||||||||||||||||||||||

Voor deze RZ450e begonnen de Lexus-ingenieurs niet echt vanaf een leeg blad, want hij is het neefje van de Toyota bZ4X (en trouwens ook van de Subaru Solterra), alle drie gebaseerd op het e-TNGA-platform, dat de twee Japanse merken speciaal voor hun elektrische voertuigen ontwierpen.

Toch hebben de ontwerpers vrij grondig gewerkt om deze relatie bijna onzichtbaar te maken. Hoewel de algemene vorm vrijwel identiek is, heeft de Lexus een eigen visuele identiteit. Hij is ook langer (4805 mm) en breder (1895 mm) dan zijn neef. Dat komt de wielbasis (2850 mm) ten goede en daarmee ook de binnenruimte, die erg royaal is, en de bagageruimte, die 522 liter biedt.

Zoals gebruikelijk bij Lexus is de kwaliteit van de materialen van het hoogste niveau, met bijna overal leder. Ook de afwerking en montage zijn zeer goed. Deze RZ450e is daar een perfect voorbeeld van.

Hij heeft een groot 14-inch centraal scherm waarin het infotainmentsysteem is geïntegreerd dat al in de RX en NX werd geïntroduceerd, alsook een volledig digitaal instrumentenpaneel. Beide zijn mooi gepresenteerd, gebruiksvriendelijk en intuïtief, en beperken de behoefte aan fysieke bedieningselementen op de middenconsole tot een minimum.

Het als optie leverbare panoramadak heeft een functie waarmee het glas met één druk op de knop ondoorzichtig kan worden gemaakt.

Comfort van het hoogste niveau

Deze Lexus RZ soigneert zijn passagiers. Hij biedt een uitstekend comfort en een zeer prettige rijervaring. De besturing is nauwkeurig, het onderstel is vrij dynamisch, ook al heeft hij soms de neiging om in de bochten wat te spartelen, vooral als de bestuurder hem tot op de limiet laat gaan.

De wagen biedt vier rijmodi (Eco, Normal, Custom, Sport) en een “Range”-modus waarmee de actieradius kan worden geoptimaliseerd via verschillende parameters, met name het uitschakelen van de airconditioning. Door deze modus te activeren met nog 200 km te gaan, wonnen we 50 km extra actieradius.

Het enige nadeel is dat de modus moet worden gewijzigd via een menu op het centrale scherm. Een fysieke knop was misschien beter geweest.

Dankzij de schakels achter het stuur biedt de RZ450e ook vier niveaus van energieterugwinning.

Ultrasober!

Onder zijn stijve carrosserie is de RZ450e ook het eerste productiemodel dat is uitgerust met de nieuwe e-Axles vanvoor en vanachter. De twee motoren, voor en achter, leveren in totaal 313 pk. Tijdens onze testrit verbruikten we gemiddeld 20 kWh/100 km met ons model met 20-inchwielen en zelfs 18,4 kWh met ons model met 18-inchwielen. Zeer goede cijfers in vergelijking met de concurrentie in dit segment.

Autorijden krijgt een nieuwe dimensie

Tijdens deze eerste rit mochten we van Lexus het beroemde kleine vlindervormige stuurwiel en de One Motion Grip elektrische besturing testen. Deze twee nieuwe systemen zijn uiteraard even wennen, maar na een paar minuten waren we verkocht. De One Motion Grip elektrische besturing biedt onmiddellijke respons en een veel nauwkeurigere stuurcontrole, waardoor manoeuvreren gemakkelijker wordt en een werkelijk nieuwe rijervaring wordt geboden. Het kleine stuurwiel is niet louter een gimmick, maar vergt veel minder inspanning van de bestuurder en maakt het voertuig gemakkelijker te besturen. Het heeft als bijkomend voordeel dat het minder opdringerig is, meer zicht biedt op het dashboard en de beenruimte, en het in- en uitstappen vergemakkelijkt. Lexus lijkt een werkelijk innovatieve technologie te hebben ontwikkeld die een revolutie teweegbrengt in de manier waarop we rijden. Het enige nadeel is dat deze technologie pas in 2025 (als optie) beschikbaar zal zijn op productievoertuigen.

Fleetrapport

Laten we eerlijk zijn, voordat we achter het stuur van deze RZ450e kropen, verwachtten we in een veredelde Toyota bZ4X te stappen. Niet dus! Dit eerste elektrische model van Lexus overstijgt de verwachtingen door efficiënt en bijzonder sober elektrisch te rijden en maakt daarvan gebruik om gloednieuwe technologieën in te luiden die veelbelovend zijn voor Lexus, maar ook voor de auto-industrie in het algemeen.

De Lexus RZ heeft veel te bieden. Maar hij heeft één nadeel: zijn actieradius. Waar Lexus een actieradius van 395 tot 440 km claimt met zijn 71,4 kWh batterij, hadden wij slechts 275 km met een volle batterij toen we de auto startten. Natuurlijk hadden we nog iets meer dan 200 km na bijna 90 km rijden, maar dit is nog steeds ver verwijderd van de daadwerkelijk aangekondigde cijfers.

 

Technische fiche

Lexus RZ450e Business Line
Vermogen 313 pk
Batterij 71,4 kWh
Autonomie (WLTP) 440 km
Koffervolume 522 l
Geregistreerde gemiddelde verbruik 18,4 kWh/100 km
Maximumsnelheid 160 km/u
Basisprijs excl. BTW 64.462,81 €
Basisprijs incl. BTW 78.000 €
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 61,5 €
BIV (Vlaanderen) 0 €
Wegentaks (Brussel, Wallonië, leasing) 92,93 €
Wegentaks (Vlaanderen) 0 €
VAA gebruiker 2.674,29 €/jaar
Verworpen uitgaven 454,63 €
CO2-taks 31,34  €

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels