Lexus is dit jaar druk bezig geweest met nieuwe producten. Na de gloednieuwe RX en NX komt het merk nu met een kleine opfrissing van zijn kleine SUV, de UX. De UX is een crossover die door zijn lage zwaartepunt aanvoelt als een hatchback.
Voorzichtige evolutie
Laten we eerlijk zijn, je hebt de ogen van een lynx nodig om de visuele verschillen tussen deze nieuwe UX en de vorige versie, die al 4 jaar op de markt is, te zien. Voor deze facelift is Lexus voorzichtig te werk gegaan. En dat is maar goed ook, want qua design is de UX nog steeds helemaal van deze tijd. De enige opvallende verandering is de toevoeging van een F-Sport Design versie met een specifieke grille, dakspoiler en bumpers.
Bye bye trackpad !
Binnenin zullen liefhebbers van het trackpad van Lexus echter wel treuren, want de UX heeft het weggehaald, net als de nieuwste modellen in het gamma. Maar zij kunnen zich troosten met de komst van een prachtig touchscreen bovenin de middenconsole, dat is uitgerust met een gloednieuw infotainmentsysteem dat intuïtief te bedienen is.
Dankzij dit systeem gaat de UX op het gebied van connectiviteit in een hogere versnelling door de integratie van de “Hey Lexus”-spraakassistent en de Lexus Link App, waarmee je de auto kunt lokaliseren, de airconditioning op afstand kunt activeren, enz.
Net als zijn voorganger beschikt de kleine SUV van Lexus over het hoogste niveau van materiaalkwaliteit en afwerking.
Aan het stuur
Bij ons is de UX leverbaar in de volledig hybride UX250h – zelfladend – die een 2-liter viercilindermotor combineert met een elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 184 pk. Dat is meer dan genoeg voor alledaags stadsverkeer, want dat is waar de UX250h het beste tot zijn recht komt. De UX250h heeft een uitstekend comfortniveau, dankzij een zeer goed onderstel en een hoge mate van geluidsisolatie. De overgang tussen elektrisch en benzine rijden is vrijwel geheel geruisloos.
Wel is de verbrandingsmotor hoorbaar bij iets te snel optrekken, bijvoorbeeld bij inhalen op de snelweg.
Tijdens onze testrit in de omgeving van Berlijn verbruikten we een zeer respectabel gemiddelde van 5,9 l/100 km.
Het Lexus Safety System+ pakket is nu standaard op alle modellen. Het omvat de hulp bij het nemen van bochten, noodstuurhulp en dynamische radar cruise control.
En de elektrische versie?
De UX is ook de eerste volledig elektrische auto van Lexus, in de UX300e-versie. Voor deze EV-versie is de batterijcapaciteit verhoogd van 54,3 kWh naar 72,8 kWh, waardoor de actieradius 450 km bedraagt. Het enige nadeel is dat de UX300e nog steeds alleen via een CHAdeMO-stopcontact kan worden opgeladen. We zullen moeten wachten op de toekomstige Lexus RZ (die we in het eerste kwartaal van 2023 testen) om een Lexus-model te hebben dat via een Combo-stekker kan worden opgeladen.
Fleetrapport
Aangezien deze Lexus UX250h een zelfopladende hybride is, profiteert hij helaas niet van de voordelige fiscale aftrekbaarheid van PHEV’s. Dankzij zijn 94 g/km CO2-uitstoot heeft hij echter een belastingaftrek van 75% en een laag belastingtarief in Vlaanderen. In het gebruik is hij voordelig dankzij zijn lage brandstofverbruik en een VAA van iets meer dan 2.600 euro/jaar. Met zijn mooie binnenruimte, wegcomfort en hoog afwerkingsniveau zal hij vooral jonge bestuurders of starters overtuigen.
Technische fiche
Lexus UX250h+ F-Sport Design
TECHNISCHE INFORMATIE
Brandstof | Hybride |
Vermogen | 185 pk |
Leeggewicht | 2110 kg |
Koffervolume | 320 l |
Brandstoftank | 43 l |
Gemiddeld verbruik | 4,1 l/100 km |
Uitstoot CO2 | 94 g/km |
Maximale snelheid | 177 km/h |
BEHEERSINFORMATIE (2023) | |
Basisprijs excl. BTW | 38.338,84 euro |
Basisprijs incl. BTW | 46.390,00 euro |
Fiscaal vermogen | 11 pk |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) | 2478 euro |
BIV (Vlaanderen) | 55,48 euro |
Wegentaks (Brussel, Wallonië) | 486,02 euro |
Wegentaks (Vlaanderen) | 332,93 euro |
Fiscale aftrekbaarheid | 75,4 % |
VAA gebruiker | 2664,11 euro/jaar |
Verworpen uitgaven | 1065,64 euro/jaar |
Taks CO2 | 28,17 euro/jaar |