Sinds de overname door de Chinese gigant Geely in 2017 denkt Lotus groot. Het doel: volume opbouwen om zich te positioneren tegenover Porsche, Maserati en zelfs Tesla. De Eletre wordt de eerste in een trilogie van lifestyle-modellen. En als introductie wil Lotus de zaken goed aanpakken. De Eletre is een knappe verschijning, 5,10 m lang, met een forse maar herkenbare en onderscheidende look. Of je hem nu mooi vindt of niet, we laten het aan jou over om te oordelen over de marketingboodschap van het merk, namelijk dat hij is ontworpen als een… sportauto.
Voorbeeldig interieur
Om terug te komen op objectievere zaken: de kwaliteit van het interieur is bijzonder opmerkelijk. Van vloer tot plafond is alles bekleed met bijzonder zorgvuldige materialen, waaronder Alcantara, bekleding gemaakt van gerecycleerd materiaal en ongelakte koolstofvezel. Alleen het leer van de kuipstoelen leek bij sommige modellen met slechts een paar duizend kilometer op de teller al moe te zijn. Voor de rest is de aandacht voor detail onmiskenbaar, of het nu gaat om de integratie van het digitale instrumentenpaneel in de vorm van een strip in het dashboard, de omgevings-LED’s die ook dienen als visuele waarschuwingen, of zelfs het tweede scherm tegenover de passagier, dat alleen dient om de multimedia te beheren.
Lotus biedt de keuze uit configuraties met 4 of 5 zitplaatsen. In de eerste profiteren de achterpassagiers van kuipstoelen met meerdere verstelmogelijkheden. De tweede biedt een ruimere bagageruimte (688 liter tegenover 611) en een verbeterde modulariteit (40-20-40 zitbank). In beide gevallen hebben ze ook recht op hun eigen bedieningsscherm, naast het multimediascherm vooraan, waarvan de precisie, snelheid en, voor één keer, ergonomische menu’s prijzenswaardig zijn.
Sportief, of zéér sportief !
De Eletre is alleen leverbaar met een zeer royaal vermogen: 603 pk voor de Eletre en Eletre S, 905 pk voor de R-versie. Het resultaat zijn zeer krachtige prestaties, met een tijd van 0-100 km/u van slechts 2,96 tot 4,5 seconden. Maar bovenal kunnen de S- en R-versies worden uitgerust met een reeks voorzieningen om hun dynamiek te vergroten: achterwielbesturing, actieve stabilisatorstangen, een beweegbare achterspoiler, koolstofkeramische remmen, enz. Het leeggewicht van de Eletre van 2,5 tot 2,7 ton behoort tot het verleden. Hij bewijst verrassend wendbaar te zijn op de meest bochtige paden, waarbij de vierwielaandrijving voor een formidabele efficiëntie zorgt. En hoewel het duidelijk niet langer een lichte, levendige sportwagen is, is het nog steeds heel leuk om ermee te rijden.
De accu van 112 kWh heeft een actieradius van 600, 535 of 450 km, afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau. En hij kan supersnel worden opgeladen, tot 350 kW.
Fleetrapport
Qua prijs is deze Eletre ook best agressief, met een prijs vanaf € 81.562 exclusief BTW. Hij wordt al geleverd met een uitgebreide uitrusting. De S- en R-versies kosten respectievelijk €102.553 exclusief BTW en €127.347 exclusief BTW. De basisversie heeft een VAA van ruim €3.000 per jaar. De Eletre is duidelijk niet geschikt voor elk wagenparkbudget, maar zal managers en bazen aanspreken voor wie het een aantrekkelijk alternatief is voor de bestsellers in de sector.
Technische fiche
Lotus Eletre S
Brandstof | Elektrisch |
Vermogen | 603 pk |
Koppel maximum | 710 Nm |
Leeggewicht | 2.520 kg |
Koffervolume | 611 – 1.532 l |
Batterij | 112 kWh |
Gemiddeld verbruik | 23,9 – 25,5 kWh/100 km |
Emissie van CO2 | 0 |
Maximale snelheid | 258 km/u |
Cylinders | – |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs excl. BTW | 81.561€ |
Basisprijs incl. BTW | 98.690€ |
Fiscaal vermogen | |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) | 61,50€ |
BIV (Vlaanderen) | 0 |
Wegentaks (Brussel, Wallonië) | 85,27€ |
Wegentaks (Vlaanderen) | 0 |
Fiscale aftrekbaarheid | 100% |
VAA gebruiker | 3382 euro/jaar |
Verworpen uitgaven | 575,22 euro/jaar |
Taks op CO2 | 31,34 euro |