Gepubliceerd op 23 September 2022 om 11h52
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Fleet test Mazda CX-60 PHEV: de premium keuze

Met zijn nieuwe strategie heeft Mazda een duidelijke ambitie: tegen 2030 de grootste niet-Europese fabrikant van premium wagens worden. In zijn vizier? Lexus en de nieuwe Chinese merken die over enkele maanden zullen arriveren. Zal het Japanse merk slagen in deze uitdaging? link2fleet heeft het eerste model van deze wederopstanding al getest, de CX-60, die tevens de eerste PHEV van het merk is. Het oordeel is binnen.

||||||||||||||||||||||
|||||||||||||||||||||| © ||||||||||||||||||||||

Hoewel de stilistische verwantschap met de andere modellen van de fabrikant er geen twijfel over laat bestaan dat de CX-60 tot het Mazda-gamma behoort, is dit nieuwe model toch een symbool van vernieuwing voor het merk. Ten eerste omdat het gebaseerd is op een gloednieuw platform. Ten tweede omdat het een hele reeks nieuwe functies introduceert. In de eerste plaats brengt de CX-60 een plug-in hybride motor in het Mazda-gamma.

Zijn 4-cilinder benzinemotor is gekoppeld aan een elektromotor en een 17,8 kWh-batterij die een actieradius tot 63 km (WLTP) belooft in volledig elektrische modus. De CX-60 voegt ook een geheel nieuwe 8-traps automatische transmissie toe aan het gamma, die het brandstofverbruik tot 22% vermindert.

Materialen geïnspireerd door kimono’s 

Ook het interieur van de CX-60 geeft een nieuwe aanblik. Het dashboard is exclusief en maakt gebruik van nieuw textiel geïnspireerd op Japanse kimono-materialen. Bijna overal wordt leer gebruikt, de materialen voelen aangenaam aan en de afwerking is foutloos. Kortom, de algemene indruk is vrij goed, en het zitcomfort bevestigt dat.

Dit geldt vooral omdat Mazda veel moeite heeft gedaan om de voorpassagiers te verwennen. Wanneer u voor het eerst in de auto stapt, past een camerasysteem automatisch uw rijpositie aan op basis van enkele persoonlijke gegevens en uw lichaamstype. Het duurt slechts een paar minuten en de auto kan u herkennen telkens u binnenstapt, en uw positie zo aanpassen om u de beste rijervaring te geven.

Bovenaan de middenconsole bevindt zich een 12-inch scherm dat, in vergelijking met de concurrentie, nog niet aanraakgevoelig is. Mazda dwingt zijn gebruikers nog steeds het centrale wiel te gebruiken om door de verschillende menu’s te navigeren. Verder is de uitrusting van de CX-60 vrij hoog, zelfs in de instapversie.

Goed geproportioneerd

De proporties van de CX-60 zijn vrij royaal, waardoor de wagen een zeer ruime binnenruimte biedt en vooral een kofferbakvolume van 570 tot 1.726 liter, meer dan de CX-5. Als de CX-60 door zijn omvang het uiterlijk heeft van een grote SUV, is dat tijdens het rijden absoluut niet voelbaar. Hij biedt een voorbeeldig rijgedrag dat bijna doet vergeten dat hij 4,74 m lang en 1,89 m breed is, afmetingen die overeenkomen met die van een BMW X3.

De CX-60 heeft een gecombineerd vermogen van 327 pk, wat wijst op een hyperdynamische auto, maar dat is zonder rekening te houden met zijn gewicht, dat de grens van 2 ton overschrijdt. Zonder onhandig te zijn, houdt de CX-60 er niet van om te veel gepusht te worden en je voelt snel aan zijn bewegingen als dat het geval is. Zijn 63 km autonomie zal meer dan voldoende zijn voor de dagelijkse ritten van de meeste fleetklanten, hoewel het onder het aanbod van sommige concurrenten blijft. Er is ook een licht gebrek aan soepelheid bij het overschakelen van de elektrische motor naar de verbrandingsmotor.

Een zeer positief punt is echter het brandstofverbruik, dat kan worden teruggebracht tot minder dan 5l/100km als je PHEV-vriendelijk rijdt.

Vlootrapport

De CX-60, gebaseerd op een nieuw platform en voorzien van een reeks nieuwe technologieën en hoogwaardige materialen, luidt een nieuw tijdperk in de geschiedenis van Mazda in. Hoewel het Japanse merk duidelijk heeft aangekondigd niet te willen stoppen met de productie van verbrandingsmotoren, zet het zijn eerste – en tamelijk succesvolle – stappen in de wereld van plug-in hybride voertuigen. Hierdoor zou hij goed moeten kunnen doorbreken bij professionele klanten, tenminste zolang PHEV’s nog fiscaal aftrekbaar zijn. Volgens ons slaagt de CX-60 voor zijn toelatingsexamen in de wereld van premium auto’s met een ‘redelijk goed’ rapportcijfer. Zijn instapprijs, vanaf 42.057 euro met royale uitrusting, zou de deuren moeten openen voor een aantal car policies. Met zijn 33 g/km CO2 geniet hij ook van 100% fiscale aftrekbaarheid, op voorwaarde dat hij vóór 1 juli 2023 wordt besteld.

Technische fiche

Mazda CX-60 PHEV

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof     Benzine en elektrisch
Vermogen 327 pk
Maximum koppel 500 Nm @ 4000 rpm
Leeg gewicht 2667 kg
Koffervolume 570 l
Brandstofreservoir 50 l
Gemiddeld verbruik 1,5 l/100 km
Uitstoot van CO2 33 g/km
Maximumsnelheid 200 km/u
Cilinders 2488 cm3
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW 42.057 €
Basisprijs incl. BTW 50.890 €
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 2.478,00 €
BIV (Vlaanderen) 50,38 €
Wegenbelasting (Brussel, Wallonie) 708,71 €
Wegenbelasting (Vlaanderen) 355,72 €
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA gebruiker 1.572 €/jaar
Verworpen uitgaven 576,78 €/jaar
Taks op uitstoot CO2 28,17 €/maand

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels