Gepubliceerd op 23 June 2023 om 05h54
Door Jeroen Evens

Fleet test Mercedes EQE SUV: het hoogtepunt van de show?

Mercedes breidt haar elektrische gamma in een indrukwekkend tempo uit. Nadat de EQS berline een SUV werd, is het nu de beurt aan de kleinere EQE om getransformeerd te worden in… een EQE SUV. En dat is logisch.

||||||||||||
|||||||||||| © ||EQE 500 4MATIC SUV (WLTP: Stromverbrauch kombiniert: 22

De snelheid waarmee Mercedes de afgelopen jaren nieuwe elektrische modellen heeft gepresenteerd, heeft velen sprakeloos gemaakt. Aan de top van het EQ-gamma staat natuurlijk het vlaggenschip EQS. Kort daarna zagen we de hogere versie verschijnen, die logischerwijs de naam EQS SUV kreeg. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze nieuwste toevoeging aan het gamma de EQE SUV heet.

 

Kopiëren en plakken

Op het EVA2-platform voor elektrische wagens lijkt Mercedes wat originaliteit te missen. Net zoals de middelgrote berline precies op zijn grote zus lijkt, doet de EQE SUV dat ook. Afgezien van een iets andere visuele signatuur is het je vergeven als je denkt dat de twee modellen uit hetzelfde hout gesneden zijn.

Maar de verschillen zijn duidelijk aan de zijkanten. Te beginnen met zijn lengte. Met een lengte van 4,8 m is de EQE SUV de meest compacte van de vier modellen op dit platform. Hij heeft ook de kortste wielbasis. Toch blijft de wielbasis met 3,03 m royaal. Aan de achterkant is, afgezien van een badge met een E in plaats van een S, het verschil tussen de grote elektrische SUV’s van Mercedes niet te zien. Dat gezegd hebbende, deze EQE SUV heeft een veel zwaardere taak voor de boeg, want hij krijgt te maken met meer concurrentie en moet ook de oude EQC vervangen.

Deze taak is terug te zien in de bagageruimte, waar de nieuwste telg 520 liter ruimte biedt, 20 meer dan zijn voorganger. Ondanks de grote motorkap zit er geen bagageruimte onder, zoals bij de andere EQ’s. In het interieur ten slotte kan het spel van 7 verschillen snel verloren gaan, want alles is identiek. Er is hetzelfde grote dashboard met het 11,9-inch verticale scherm in het midden en de optielijst bevat nog steeds het enorme 141 cm brede scherm dat Mercedes het Hyperscreen noemt.

 

Bijna 600 km

Om zijn eigen niche te creëren, profiteert de EQE SUV van het elektrische platform van Stuttgart. Te beginnen met de 90,6 kWh batterij die alle versies delen. In feite zijn er vier van deze versies en, afgezien van het instapmodel 350+ (292 pk), profiteren ze allemaal van vierwielaandrijving. De vermogens variëren van 292 pk (350) tot 408 pk (500) of zelfs 476 pk (43 AMG).

We kennen deze versies van de EQE berline al, maar deze SUV heeft een heleboel nieuwe kenmerken. Ten eerste is de aerodynamica tot in de puntjes uitgewerkt, zodat hij dezelfde Cx heeft als een A-Klasse. Bovendien hebben de Duitse ingenieurs de vierwielaangedreven versies uitgerust met een motor voorin die kan worden uitgeschakeld om elektronen te besparen. Met hetzelfde doel voor ogen is een warmtepomp aan de standaarduitrusting toegevoegd. Ja, tot nu toe was geen enkel EQ-model op het EVA2-platform daarmee uitgerust…

Het resultaat is dat de grote SUV van 2,4 ton erin slaagt om zijn energieverbruik tot een minimum te beperken. Tenminste, gezien zijn afmetingen. Het zuinigste model, de achterwielaangedreven EQE SUV 350+, heeft een maximale reikwijdte van 596 km.

 

Comfort boven alles!

Op de weg verschilt de rijervaring van de Mercedes EQE SUV weinig van die van zijn soortgenoten. Dat kan in één woord worden samengevat: comfortabel. De luchtvering wiegt de passagiers op elk oppervlak, terwijl de geluidsisolatie van de cabine een echte cocon maakt. Zelfs het brandstofverbruik blijft redelijk. Ons gemiddelde lag rond de 22,3 kWh/100 km, met een actieradius van ongeveer 475 km.

Bovendien bevat de lijst met opties achterwielbesturing. Een bijna onmisbare troef voor deze grote 4,8 m lange SUV, die niet alleen het dagelijks rijden tot een plezier maakt, maar ook assisteert tijdens manoeuvres. Om je een idee te geven: een EQE SUV die op deze manier is uitgerust, heeft een kleinere draaicirkel… dan een A-Klasse!

Hoewel hij compacter is, is de Mercedes EQE SUV zeker de meest homogene van de elektrische band uit Stuttgart. Deze homogeniteit heeft een hoge prijs, want de nieuwkomer heeft een minimale vanafprijs van € 90.508.

 

Fleetrapport

Dankzij zijn elektrische motor heeft de Mercedes EQE SUV de best mogelijke fleetrapport in België. Daardoor geniet hij van de hoogste fiscale aftrekbaarheid. Wat de portemonnee betreft, is zijn enige achilleshiel de prijs…

 

Technische fiche Mercedes EQE SUV 350+
Brandstof Elektrisch
Vermogen 215 kW/292 pk
Koppel 565 Nm
Leeggewicht 2430 kg
Koffervolume 520 l
Gemiddeld verbruik 17,5 – 21,7 kWh/100 km WLTP
Uitstoot van CO2 0 gr/km
Maximale snelheid 210 km/u
Cylinders
Autonomie 484 – 596 km
Beheersinformatie
Basisprijs excl. BTW 74.800,00 €
Basisprijs incl. BTW 90.508,00 €

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Voertuigen

Gelijkaardige artikels