Gepubliceerd op 25 April 2023 om 13h57
Door Nicolas Joannès

Fleet test Mercedes EQS SUV: Aan de top!

Mercedes blijft zijn gamma van 100% elektrische wagens uitbreiden. De nieuwste toevoeging aan het gamma is de EQS SUV, die het summum van luxe is met plaats voor zeven passagiers.

||||||
|||||| © ||||||

EQA, EQB, EQC, EQE, EQS, EQT, EQV, het door Mercedes ontwikkelde gamma van 100% elektrische voertuigen is ongetwijfeld het meest complete op de markt. De EQE en EQS berlines zijn nu ook beschikbaar als SUV, te beginnen met de EQS, de 100% elektrische tegenhanger van de S-Klasse. De EQS SUV neemt zo zijn plaats in aan de top van het gamma elektrische voertuigen van het merk met de ster.

Ruimte en luxe

De EQS SUV deelt zijn platform met de grotere EQS berline, maar is iets korter (5,12 meter) en 20 centimeter hoger. De wielbasis blijft 3,21 meter, waardoor de EQS SUV een immense ruimte biedt voor de achterpassagiers. De elektrisch verstelbare achterbank biedt comfortabel plaats aan drie passagiers, terwijl twee elektrisch uitschuifbare stoelen plaats bieden aan nog eens twee passagiers, mits ze niet te lang zijn. In deze configuratie is de bagageruimte beperkt tot 195 liter, maar die neemt toe tot 565 liter met de stoelen neergeklapt.

Voorin kunnen de inzittenden genieten van Mercedes’ Hyperscreen, dat een enorm 17,7-inch centraal scherm combineert met een 12,3-inch scherm voor de bestuurder en zelfs een derde voor de passagier. De passagier kan dan genieten van rij-informatie maar ook van video’s of spelletjes die automatisch worden uitgeschakeld wanneer een camera detecteert dat de bestuurder wordt afgeleid. De inrichting is uiteraard erg luxueus en combineert verschillende hoogwaardige materialen in een binnenruimte die ook kan worden geparfumeerd of zelfs geïoniseerd of gefilterd.

Als op een wolk

Op de weg heb je, dankzij een zeer hoog niveau van geluidsisolatie, het gevoel volledig afgesloten te zijn van de buitenwereld. De schokdemping geeft het gevoel alsof je op een wolk zit, en dat in alle comfort. Ondanks zijn omvang is de EQS SUV wendbaar, zelfs in de stad, dankzij de standaard achterwielbesturing. Met een gewicht van meer dan 2,7 ton kan je geen dynamisch rijgedrag verwachten, maar de prestaties zijn er wel. Dankzij een vermogen van 544 pk en een koppel van 858 Nm in het geval van de EQS SUV 580 4Matic bedraagt de tijdlimiet van 0 tot 100 km/u slechts 4,6 seconden!

Naast deze topversie wordt de EQS SUV ook aangeboden in een 450+ variant met 360 pk in twee- of vierwielaandrijving. In alle genoemde varianten wordt een 108 kWh accu gebruikt, waarmee de EQS SUV een actieradius van 511 tot 671 km kan bieden, afhankelijk van de uitvoering en uitrusting. In werkelijkheid is de EQS SUV met zijn omvang en gewicht nogal gulzig qua verbruik, maar dankzij zijn enorme batterij kan hij een reële autonomie tot 500 km bieden, terwijl hij profiteert van een comfortabele laadsnelheid van 200 kW.

Fleetrapport

Het nieuwe vlaggenschip van het volledig elektrische wagenpark van Mercedes stelt niet teleur. De EQS SUV combineert technologie en luxe met een gezinsvriendelijke binnenruimte en een geruststellende autonomie. Het enige nadeel is het brandstofverbruik dat past bij zijn statuur en een prijs die dicht bij de top van het gamma ligt: vanaf 119.000 euro tot wel 174.000 euro inclusief btw voor onze versie uitgerust met uitgebreide opties.

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels