Gepubliceerd op 31 March 2022 om 13h53
Door Jeroen Evens
Gelinkte experten :

Fleet test MG Marvel R: elektrische vaandeldrager

De Marvel R tilt de ambities van MG naar een nieuw niveau. Ook al vertoont hij enkele gebreken, toch levert deze 100% elektrische SUV solide prestaties.

||||||||
|||||||| © ||||||||

De nieuwe Marvel R is gepositioneerd aan de top van het MG-gamma en dat is al duidelijk te zien aan de buitenkant. Zowel de voor- als achterlichten zijn verbonden door een lichtstrip en het algemene ontwerp is aantrekkelijk. De MG Marvel R heeft ook oog voor detail, zoals de intrekbare deurgrepen die zijn premium uitstraling versterken.

 

Luxueus interieur

Deze goede indruk wordt binnenin bevestigd met een cabine gemaakt van mooie materialen die alle oppervlakken bedekken en een dashboard met een gebeeldhouwd design. MG kan de concurrentie dus wel aan in dit segment! Slechts enkele details, zoals de centrale armsteun, zullen in deze ruimte teleurstellen. Ondanks zijn lengte van 4,67 meter stelt de Marvel R ook teleur op het vlak van bagageruimte (357 liter) en passagiersruimte achterin, die behoorlijk is, maar niet meer.

Maar het is duidelijk dat het grote, zwevende centrale scherm alle ogen naar zich zal toe trekken. Met een diagonaal van 19,4 inch is hij groter dan die van alle concurrenten, inclusief Tesla. De interface is echter niet de meest ergonomische in het gebruik.

 

Achterwielaandrijving of vierwielaandrijving

Technisch gezien wordt de MG Marvel R aangeboden in twee versies: achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. De eerste beschikt over twee elektromotoren voor een gecombineerd vermogen van 180 pk en 410 Nm koppel. De tweede versie voegt een elektromotor toe op de vooras om het vermogen op te voeren tot 288 pk en het koppel tot 665 Nm. In het gebruik zorgt deze grote hoeveelheid paardenkracht ervoor dat de Marvel R solide prestaties levert.

Wat de actieradius betreft, belooft de achterwielaandrijving 402 km en de vierwielaandrijving 370 km volgens de WLTP-cyclus, terwijl het snellaadsysteem een plafond van 92 kW heeft. Ook hier doet de concurrentie het beter, maar het gemiddelde verbruik in de praktijk van ons testmodel (21 kWh/100 km) doet vermoeden dat de officiële actieradius wel degelijk haalbaar is.

Fleetrapport

De Marvel R tilt de ambities van MG naar een nieuw niveau. Ook al vertoont hij enkele gebreken, toch levert deze 100% elektrische SUV solide prestaties.

Technische fiche: MG MARVEL R (Luxury)

Technische informatie  
Brandstof  100% elektrisch
Vermogen  288 Pk
Maximumkoppel  410 Nm
Leeggewicht  1.810 kg
Inhoud koffer  150l vooraan + 357-1396l achteraan
Inhoud brandstoftank  NVT
Gemiddeld verbruik  0 l/100 km
CO2-uitsoot  0 g/km
Topsnelheid  200 km/u
Cilinderinhoud  NVT

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw 38.831€
Basisprijs incl. btw 46.985 €
Fiscaal vermogen 288 pk
TMC (Brussels, Wallonië, Leasing) 61,5€
BIV (Vlaanderen) 0€
Verkeersbelasting (Br., Wal.) 85,27€
Verkeersbelasting (Vl.) 0€
Fiscale aftrekbaarheid 100%
VAA Werknemer 777,90 €/jaar netto
CO2-taks 28,17 €

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Voertuigen
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels