De nieuwe elektrische MINI Cooper is verkrijgbaar in twee varianten: Cooper E en Cooper SE. De eerste is uitgerust met een batterij van 36 kWh en heeft 184 pk, goed voor een actieradius van 305 km, terwijl de SE is voorzien van een 49 kWh-batterij en kan rekenen op een vermogen van 218 pk en een actieradius tot 402 km.
Het was die tweede versie (SE) die we konden testen op de wegen rond Barcelona. Trouw aan zijn reputatie is deze nieuwe MINI een echte kart. Hij is echt een plezier om mee te rijden, omdat de auto zo responsief en dynamisch is. Hij ‘plakt’ letterlijk aan de weg in elke situatie. De besturing is responsief. Het enige minpuntje is dat de ophanging een beetje stug is.
Maar je hoeft niet voor de SE-versie te kiezen om van een uitstekende wegligging te genieten. Als je echter voor de minder krachtige E-versie gaat, krijg je helaas ook een kleinere – en lichtere – accu, maar vooral 100 km minder rijbereik.
Voor onze testrit gaf de boordcomputer met volledig opgeladen batterij een rijbereik van 350 km op, tegenover een opgegeven 402 km. We verbruikten gemiddeld 16,4 kWh/100 km, zonder echt een ‘ecologische’ en rustige rijstijl aan te nemen. MINI zelf claimt een WLTP gecombineerd verbruik van ongeveer 14,1 kWh/100 km.
Op wisselstroom kunnen beide versies 11 kW aan maar op gelijkstroom moet je het stellen met slechts 75 kW op de Cooper E en met 95 kW op de Cooper SE, wat nog altijd vrij laag is, zelfs in dit segment.