Gepubliceerd op 17 May 2024 om 17h31
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Fleettest MINI Cooper Electric: meer MINI dan ooit!

Na de Countryman vernieuwt MINI zijn iconische model, de Cooper, waarbij de 100% elektrische versie een volwaardig model wordt. Link2fleet kon er een testrit mee maken in de streek rond Barcelona.

2024 is absoluut het jaar van MINI. In een paar maanden tijd vernieuwt het merk twee van zijn modellen – de Countryman en de Cooper – en introduceert het een gloednieuw model, de Aceman. En alle drie krijgen ze een 100% elektrische variant, waarmee MINI zijn doel zou moeten bereiken om in 2030 een volledig elektrisch merk te zijn.

Voor de nieuwe generatie van zijn Mini Cooper biedt MINI naast de 100% elektrische versie nog steeds versies met verbrandingsmotor aan. Maar de twee auto’s zijn voortaan totaal verschillend. De elektrische variant is gebaseerd op een geheel eigen platform en heeft een exclusief design dat zowel moderner is als meer in lijn met de originele MINI uit 1959.

 

De animatie van de achterlichten kan op elk moment worden gewijzigd, volgens drie modi: Classic, Favoured of John Cooper.

Met een lengte van 3.858 mm is hij trouwens 20 mm korter dan de versie met verbrandingsmotor, terwijl hij nog rondere lijnen vertoont. De motorkap en koplampen zijn nieuw, de voorruit is steiler en de deurgrepen zijn verzonken, terwijl aan de achterkant de kofferklep nieuw is en de lichtblokken speciaal zijn ontworpen voor deze elektrische versie. De kunststof spatbordverbreders van de vorige generaties zijn helemaal verdwenen en dat is misschien wel hét verschil dat maakt dat deze nieuwe elektrische MINI door zijn meer uitgepuurde kantje meer doet denken aan de originele MINI.

Uitgepuurd en nostalgisch interieur

Uitgepuurd is ook het woord dat in je opkomt als je in het interieur stapt. Ook hier heeft het merk de nostalgische kaart gespeeld door het nieuwe dashboarddesign te baseren op de drie elementen waaruit het dashboard van de originele MINI bestond: enerzijds het stuurwiel en anderzijds een groot rond element waarin de instrumenten zijn verwerkt (in dit geval een groot rond touchscreen) en daaronder een ovaal paneel met een aantal fysieke bedieningselementen, met name de start- en stopschakelaar en de bediening van de ‘versnellingsbak’.

Ondanks het stadsautoformaat voelt dat interieur ruim aan. Dat is misschien te danken aan de grotere wielbasis. Qua materialen heeft MINI ervoor gekozen uitsluitend gerecyclede materialen te gebruiken, met name voor de stof die het dashboard bekleedt. Hoewel die er best goed uitziet, kan ze in de praktijk snel vuil worden of onaangenaam aanvoelen als je lange ritten maakt met je arm rustend op de armsteun van het deurpaneel.

Zowel wat de bekleding van de deuren als van de onderkant van het dashboard betreft, zijn de kunststoffen trouwens vrij hard.

Het ontwerp van de stoelen omhult de inzittenden perfect en biedt hen een uitstekende steun. Over het geheel genomen is het interieur warm en leuk, met een aantal originele kenmerken die het exclusief en direct herkenbaar maken.

Achterin is de ruimte iets beperkter, vooral voor grotere mensen. De achterbank is minder geschikt voor twee volwassenen, maar deze MINI blijft in de eerste plaats mikken op een jong publiek, met hoogstens kleine kinderen.

Het koffervolume blijft ongewijzigd ten opzichte van de vorige generatie – 210 tot 800 liter.

Rond scherm

Een diameter van 24 duim: zo groot is het aanraakscherm boven op het dashboard waarmee je alle voertuigfuncties bedient. MINI heeft een compleet nieuw infotainmentsysteem geïntegreerd, aangepast aan dat formaat, dat een goede indruk maakt. De kwaliteit van de kleuren en de resolutie is verbluffend. Het is even wennen, maar zodra je het onder de knie hebt, zul je de animaties en het gelikte design waarderen, die bijdragen aan de funfactor van de auto.

Het is ook op dit scherm dat de bestuurder de rij-informatie moet terugvinden. Tenzij je kiest voor het – optionele – head-updisplay, dat wordt geprojecteerd op een stuk plexiglas dat uit het dashboard komt – in plaats van rechtstreeks op de voorruit. Volgens ons is deze optie een must als je je hoofd niet constant naar het centrale scherm wilt draaien en je ogen op de weg wilt houden.

Een echte 'experience'

We stelden vooral de nieuwe functie ‘Experiences’ op prijs, die kan worden geactiveerd via een van de weinige fysieke knoppen in de auto. Je kunt er het rijgedrag van de auto mee aanpassen, maar ook de schermweergave en het (neppe) motorgeluid. Er zijn 7 modi beschikbaar. De “Timeless Experience” transformeert bijvoorbeeld de visuals van het systeem in kleuren en thema’s die doen denken aan de originele MINI. Deze modus voegt ook een acceleratiegeluid toe dat volgens de ingenieurs van het merk is overgenomen van de oorspronkelijke MINI.

Een van de andere ‘Experiences’, Go-Kart, verandert de auto in een echte kleine kart en maakt het rijden sportiever, terwijl een modus ‘Green’ je aanmoedigt om een meer ecologische rijstijl aan te nemen via een kleine reisgenoot in de vorm van dieren die op het scherm worden weergegeven: een kolibrie als je ecologisch rijd of een aanvallend jachtluipaard als je een serenere rijstijl moet aannemen.

Tot 402 km rijbereik

De nieuwe elektrische MINI Cooper is verkrijgbaar in twee varianten: Cooper E en Cooper SE. De eerste is uitgerust met een batterij van 36 kWh en heeft 184 pk, goed voor een actieradius van 305 km, terwijl de SE is voorzien van een 49 kWh-batterij  en kan rekenen op een vermogen van 218 pk en een actieradius tot 402 km.

Het was die tweede versie (SE) die we konden testen op de wegen rond Barcelona. Trouw aan zijn reputatie is deze nieuwe MINI een echte kart. Hij is echt een plezier om mee te rijden, omdat de auto zo responsief en dynamisch is. Hij ‘plakt’ letterlijk aan de weg in elke situatie. De besturing is responsief. Het enige minpuntje is dat de ophanging een beetje stug is.

Maar je hoeft niet voor de SE-versie te kiezen om van een uitstekende wegligging te genieten. Als je echter voor de minder krachtige E-versie gaat, krijg je helaas ook een kleinere – en lichtere – accu, maar vooral 100 km minder rijbereik.

Voor onze testrit gaf de boordcomputer met volledig opgeladen batterij een rijbereik van 350 km op, tegenover een opgegeven 402 km. We verbruikten gemiddeld 16,4 kWh/100 km, zonder echt een ‘ecologische’ en rustige rijstijl aan te nemen. MINI zelf claimt een WLTP gecombineerd verbruik van ongeveer 14,1 kWh/100 km.

Op wisselstroom kunnen beide versies 11 kW aan maar op gelijkstroom moet je het stellen met slechts 75 kW op de Cooper E en met 95 kW op de Cooper SE, wat nog altijd vrij laag is, zelfs in dit segment.

Fleetbalans

De nieuwe MINI, die vanaf het begin is ontwikkeld als volledig elektrische auto, slijpt zijn wapens en heeft alle troeven in handen om zijn plaats in car policy’s te veroveren. Met zijn dynamische en speelse karakter en een look die wat meer doet denken aan die van de originele MINI, zal hij de nostalgici zeker voor zich winnen.

Met een vanafprijs van 28.500 euro excl. btw voor de Cooper E en zelfs 31.800 euro voor de Cooper SE blijft hij duur voor een kleine stadsauto, maar is hij beter gepositioneerd dan bijvoorbeeld zijn belangrijkste rivaal, de Fiat 500e, terwijl hij betere prestaties, een grotere accu en een groter rijbereik, een hoger uitrustingsniveau en meer binnenruimte biedt.

Voor operationele leasing moet je rekenen op ongeveer 620 euro voor de SE (48 maande, 20.000 km/jaar) en een VAA van 70 euro netto per maand. Met de E bespaar je € 80 op het maandelijkse leasebedrag, terwijl VAA identiek is.

De nakende Renault R5, die ook volledig elektrisch is en eveneens een iconisch model nieuw leven wil inblazen, zou het hem echter weleens moeilijk kunnen maken…

Technische fiche

Mini Cooper SE 2024 
Brandstof Elektriciteit
Vermogen 160 kW / 218 pk
Batterij 46 kWh
Max. laadvermogen AC 11 kW
Max. laadvermogen DC 95 kW
Gemiddeld verbruik WLTP 14,1 kWh/100 km
Rijbereik WLTP 402 km
Topsnelheid 170 km/u
Koffervolume 210 liter

Beheersinformatie
Basisprijs excl. btw € 31.800
Basisprijs incl. btw € 38.500
BIV (Brussel, Wallonië, leasing) € 61,50
BIV (Vlaanderen) 0 euro
Wegentaks (Brussel, Wallonië, leasing) € 97,68
Wegentaks (Vlaanderen) 0 euro
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid (over 4 jaar) 96,25%
VAA bruto € 133,33/maand
Verworpen uitgaven € 13,33/maand
Taks op uitstoot CO2 € 39,59/maand

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels