Gepubliceerd op 12 March 2025 om 00h10
Door Maxime Pasture
Gelinkte experten :

Fleet test Opel Grandland PHEV: Duits, maar aantrekkelijk geprijsd

Na onze test van de 100% aftrekbare elektrische versie van de Opel Grandland konden we nu ook de plug-in hybrideversie aan de tand voelen. Voordat we achter het stuur konden kruipen, kondigde Opel deze Grandland PHEV aan als “lange-afstandskampioen”. Wat is daar van aan?

Aangezien we de elektrische versie van de Grandland al hebben getest, komen we meteen ter zake door ons te concentreren op de plug-inhybride versie. Als u echter meer wilt weten over deze geheel nieuwe generatie van de Opel Grandland, kunt u hier de review door collega Kevin Kersemans lezen. 

De ingrediënten

Deze PHEV wordt aangedreven door een 1,6 liter grote viercilinder-benzinemotor met 150 pk, in combinatie met een elektromotor die 125 pk levert. Deze laatste wordt gevoed door een batterij van 17,9 kWh, met op papier een elektrisch rijbereik volgens de WLTP-cyclus van 87 km. Ongeacht de motor die aan het werk wordt gezet, zijn het altijd de voorwielen die deze Grandland voortbewegen. En als de twee motoren samen hun volle vermogen leveren, komt dat neer op 195 pk.

Theorie vs. realiteit

Voordat we deze nieuwe, recent gelanceerde plug-inhybride versie mochten uitproberen, stelde Opel zijn nieuwe SUV op de proef op “typische forenzenroutes van het Rijn-Main-gebied rond Rüsselsheim en Frankfurt naar het Rijn-Neckar-gebied en weer terug”. Het resultaat? 1.115 km afgelegd op één tankbeurt en één lading, waarvan een indrukwekkende totale afstand van 380 km zuiver elektrisch. Dat getuigt van het vermogen van de nieuwe plug-inhybrides om te evolueren naar een ‘gewone hybride’ zodra de batterij ‘leeg’ is.

Tijdens onze testrit legden we 64 km af in zuiver elektrische modus, met een eerder ‘gemoedelijke’ rijstijl. Dat is dus het cijfer dat je in de dagelijkse praktijk mag verwachten. Daarna kun je dankzij de 55 liter in de brandstoftank, geholpen door het hybridesysteem, potentieel nog bijna 800 km rijden.

Bij een koude start laat de 1.6-benzinemotor zich een beetje horen. Maar zodra hij opwarmt, verlopen de overgangen tussen elektromotor en verbrandingsmotor discreet. Samengevat is deze Grandland PHEV best aangenaam om mee te rijden als je rekening houdt met zijn gewicht van 1.896 kg – wat al beduidend minder is dan de lichtste elektrische versie (2.132 kg). Bovendien vonden we het dashboard en de afwerking ervan een verbetering ten opzichte van wat we hadden gezien in zijn neef, de Peugeot 5008. Een mooie indruk van Duitse degelijkheid dus.

Fleetbalans

Maar in dit geval betekent (de indruk van) Duitse kwaliteit geen hoge prijs. Sterker nog, deze Opel Grandland PHEV heeft een zeer aantrekkelijk prijskaartje, lager dan dat van de concurrentie. Maar het moet ook gezegd dat de nieuwste concurrentie – van buiten de Stellantis-groep waartoe Opel behoort – op papier vaak een emissievrije actieradius van meer dan 100 km biedt… De prijs van de Opel Grandland PHEV is dan ook zijn grootste troef!

Reken meer concreet op een huurprijs van ongeveer 757 euro voor een contract van 48 maanden/80.000 km en het minimumbedrag voor het bruto-VAA. Hou er rekening mee dat de belastingen in Wallonië en Brussel hoger zijn dan in Vlaanderen (zie onderstaande tabel). Tot slot hebben we een TCO 2 berekend van iets meer dan 1.000 euro per maand (1.087 om precies te zijn).

Opel maakt geen gewag van snelladen voor de accu van zijn Grandland PHEV. Reken op AC 3 uur met een Type 3-kabel en bijna 9 uur met een Type 2-kabel.
Opel maakt geen gewag van snelladen voor de accu van zijn Grandland PHEV. Reken op AC 3 uur met een Type 3-kabel en bijna 9 uur met een Type 2-kabel.

Technische fiche Opel Grandland PHEV Edition (143 kW/195 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Motor plug-inhybride, benzine
Vermogen 143 kW/195 pk
Maximumkoppel 350 Nm
Leeggewicht 1896 kg
Koffervolume 610-1950 l
Elektrisch rijbereik WLTP 87 km
Elektrisch rijbereik test 64 km
Gemiddeld verbruik WLTP 0,8 l/100 km
CO2-uitstoot 19 g/km
Topsnelheid 220 km/u
Batterijcapaciteit 17,9 kWh

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw € 36.322,31
Basisprijs incl. btw € 43.950
Fiscaal vermogen 4 PK
BIV (Brussel/Wallonië, Leasing) € 1.047,25/867
BIV (Vlaanderen) € 54,78
Wegentaks (Brussel, Wallonië) € 351,52
Wegentaks (Vlaanderen) € 166,92
Fiscale aftrekbaarheid (over 4 jaar) 34,45 %
Bruto VAA gebruiker € 137,50/maand
Verworpen uitgaven  € 146,85/maand
CO2-bijdrage  € 44,02/maand
Maxime Pasture

Maxime Pasture, redacteur van dit artikel

Maxime is journalist van opleiding en heeft een gezonde interesse in alles wat met auto’s te maken heeft. Hij behandelt uiteenlopende onderwerpen die van ver of van dichtbij met mobiliteit te maken hebben, en nog veel meer.
Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels