Gepubliceerd op 6 August 2023 om 15h02
Door Félix Bouland

Fleet test Peugeot 508: een herschikking binnen de familie

De Peugeot 508 heeft een facelift gekregen met een nieuw familie-imago. De tanden zijn veranderd in klauwen, terwijl de boordtechnologie up-to-date is gebracht.

|||||||
||||||| © |||||||

Vijf jaar is de gemiddelde levensduur van een wagen voordat hij in aanmerking komt voor een update. Peugeot lijkt de gouden regel te respecteren, want de 508 bereikt die noodlottige leeftijd. Het resultaat: een nieuw uiterlijk en nieuwe boordtechnologie.

Een nieuw gezicht

De grootste verandering die deze update met zich meebrengt, is zo opvallend als een neus in het midden van het gezicht. De hele voorkant van de Peugeot 508 is gewijzigd. Het gaat van een slanke grille met slanke lampen en twee hoektanden als visuele handtekening naar een geheel dat lijkt over te gaan in de bumper. Hier is niets nieuws aan, want het merk met de leeuw lijkt dit recept toe te passen op al zijn nieuwste modellen.

Kortom, de LED-lampen kunnen nu worden uitgerust met matrixtechnologie om andere weggebruikers niet te verblinden en hun visuele handtekening wordt getransformeerd in drie verticale lijnen. Deze moeten de klauwen van de leeuw voorstellen. Dit thema komt ook terug aan de achterkant van de auto, met de koplampen met drie schuine lijnen aan elke kant. Nieuwe kleuren, nieuwe wielen en het ‘Peugeot wapenschild’, het nieuwe logo van het merk, maken het plaatje compleet.

Piano piano

In het passagierscompartiment is het een mix van oud en nieuw. Nou ja, vijf jaar oud. Ja, de cockpit van de 508 lijkt weinig te zijn veranderd. Je hebt nog steeds het hoge dashboard met twee verdiepingen en de grote middenconsole. Wat wel nieuw is, is de versnellingspook. Die is van een hoogwaardige lederen hendel veranderd in een simpele plastic knop! Wat jammer.

 

Voor de rest is het vooral het infotainmentsysteem dat een sprong voorwaarts heeft gemaakt. Het werd beloofd bij de lancering van de 508, maar hier is dan eindelijk een systeem dat volledig gebruik maakt van het 10-inch touchscreen. Het is hetzelfde systeem als op andere recente producten van de Stellantis groep. In tegenstelling tot de 308 behoudt de grote Franse sedan (en stationwagon) zijn praktische pianotoetsen. Praktisch gezien biedt de 508 hatchback een bagageruimte van 487 liter en de stationwagon 530 liter.

En dat zijn er drie!

In tegenstelling tot veel van zijn rivalen hebben de 508 hatchback en stationwagon dezelfde bagageruimte, ongeacht de motorkeuze. Ja, het gamma bevat nog steeds een benzinemotor (1.2 liter, 130 pk) en een dieselmotor (1.5 liter, 130 pk), maar er zijn nu ook drie hybrides.

 

We kenden al de Hybrid 225, die een 1,6-liter viercilindermotor combineert met een elektromotor in de automatische versnellingsbak om – je raadt het al – 225 pk te produceren. Er is ook de sportieve PSE-variant, die nog een elektromotor aan de achteras toevoegt om in totaal 360 pk te produceren. Onderaan het gamma vind je de 508 Hybrid 180. Zoals de naam al doet vermoeden, levert deze Hybrid 180 pk uit dezelfde hybride-eenheid. Dit lagere gecombineerde vermogen is te danken aan een minder krachtige benzinemotor (150 pk). Deze versie maakt ook gebruik van de 12,4 kWh batterij voor een actieradius van 64 km (WLTP).

Nog steeds dynamisch

Zeggen dat deze update de Peugeot 508 transformeert, kan alleen maar waar zijn vanuit visueel oogpunt. Wat het chassis betreft, heeft het merk uit Sochaux alles bij het oude gelaten, en dat is maar goed ook! Zo herontdekken we een geweldige Franse tourer die comfort en rijdynamiek combineert met een zekere glans.

Het instapmodel hybride is, net als de andere twee, indrukwekkend stil. Dat geldt in de elektrische modus, maar ook wanneer de 4-cilinder benzinemotor uit zijn sluimer ontwaakt. De efficiëntie is hoog, met een laag brandstofverbruik zelfs wanneer de accu leeg is. Maar zoals bij alle modellen met deze hybride-eenheid, blijft de versnellingsbak het zwarte beest vanwege de trage acceleratie en het niet soepel schakelen.

Fleetrapport

Met de toevoeging van deze nieuwe motor aan de catalogus is de prijs van de Peugeot 508 hybride iets gedaald. Dit is een verandering ten goede. Als berline begint de 508 Hybrid 180 bij € 50.365, terwijl de stationwagon € 1.800 meer kost. Dankzij de krachtige hybride motor (1,1 liter/100 km en 26 g/km CO2) heeft de Peugeot 508 Plug-in Hybrid een goed fleetrapport.

 

Technische fiche Peugeot 508
Brandstof benzine + elektrisch
Vermogen 132 kW/180 pk
Koppel 360 Nm
Leeggewicht 1892 kg
Koffercolume 487 – 1 537 l
Gemiddeld verbruik 1,1 – 1,5 l/100 km WLTP
Emissie van CO2 26 – 32 gr/km
Maximale snelheid 250 km/u
Cylinders 1598
Autonomie 64 km
Beheersinformatie
Basisprijs excl. BTW 41 623,97 €
Basisprijs incl. BTW 50 365,00 €
Fiscaal vermogen 9
TMC (BXL) 867 euro
BIV (Vlaanderen) 53,00 euro
TC (BXL) 340,03 euro
Wegentaks (Vlaanderen) 163,50 euro
Fiscale aftrekbaarheid 60,40 %
VAA 133,82 euro/maand
CO2-taks 434,32 euro/maand

 

Félix Bouland

Félix Bouland, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels