Gepubliceerd op 11 July 2024 om 16h07
Door Sébastien Vanhouche

Fleet test Polestar 4: eerder GT dan sportief

Ondanks zijn titel als snelste productie-Polestar ooit, lijkt de SUV coupé 4 meer op een GT dan op een sportwagen. Maar dat doet niets af aan zijn charme…

In navolging van de Polestar 2 en 3 lanceert de Chinees-Zweedse fabrikant nu de Polestar 4, een coupé-SUV die minder logisch tussen de eerste twee modellen in zit, zowel qua prijs als qua afmetingen. Nou ja, min of meer. Met een lengte van 4,84 m, een hoogte van 1,534 m en een breedte van 2,008 m is de Polestar 4 24 cm groter, 15 cm breder en 6 cm hoger dan de 2, maar slechts 6 cm kleiner, 8 cm lager en 4 cm breder dan de 3.

Business Class

Het belangrijkste kenmerk van deze Polestar 4 is de afwezigheid van een achterruit. Dit is op geen enkele manier een belemmering voor de bestuurder of de achterpassagiers. Die laatsten zouden zelfs kunnen denken dat ze in business class zitten! Het moet gezegd worden dat ze profiteren van de verstelbare rugleuningen en de gigantische ruimte die de wielbasis van 2,999 m biedt. Ook de bagageruimte is niet te versmaden, met een volume dat varieert van 526 liter tot 1.536 liter, terwijl de motorkap een tweede laadruimte van 15 liter verbergt.

De snelste Polestar ooit!

Polestar biedt momenteel slechts 2 varianten aan van de 4: Long range Single motor en Long range Dual motor. De eerste heeft een motor achterin die 200 kW (272 pk) en 343 Nm levert om 100 km/u te bereiken in 7,1 seconden. De tweede is voorzien van een identieke motor voorin, die in totaal 400 kW (544 pk) en 686 Nm ontwikkelen. Dat is genoeg om in slechts 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren, waarmee dit de snelste Polestar productieauto ooit is!

Een GT-ziel

De snelste, ja, maar niet per se de sportiefste. In feite is de Polestar 4 meer een comfortabele GT, maar dynamisch genoeg om kilometers te maken op de snelweg en te profiteren van een paar bochten. Het is een GT die niet vaak hoeft te stoppen, dankzij de 100 kWh batterij, waarmee de enkele motor tot 620 km kan afleggen op een volle tank en de dubbele motor een rijbereik tot 590 km kan claimen. En bij stilstand kan het batterijniveau in 30 minuten worden verhoogd van 10% naar 80%, dankzij een maximaal laadvermogen van 200 kW DC. Het AC-vermogen is standaard 11 kW en als optie 22 kW.

Fleetrapport

De Polestar 4 is geprijsd vanaf € 53.554 exclusief BTW voor de versie met één motor en € 60.165 exclusief BTW voor de uitvoering met twee motoren. Toegegeven, de Polestar 4 is niet zo aantrekkelijk als een bepaald ultrapopulair Amerikaans model, maar hij is nog steeds (veel) meer dan veel elektrische SUV coupés met vergelijkbare prestaties of een vergelijkbaar bereik.

Sébastien Vanhouche

Sébastien Vanhouche, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Voertuigen , Fleettests

Gelijkaardige artikels