Gepubliceerd op 28 September 2022 om 08h00
Door Nicolas Joannès

Fleet test Smart #1: De wederopstanding

Bijna 25 jaar na de lancering opent fabrikant Smart het tweede hoofdstuk van zijn geschiedenis met een gloednieuw model met grote ambities. We konden deze #1 exclusief uittesten.

|||||||||
||||||||| © |||||||||

Het is al tien jaar geleden dat Smart begon met de productie van elektrische auto’s, maar de fabrikant gaat nu echt een nieuw tijdperk in. De #1 (uitgesproken als hashtag one), gebouwd op een platform van de Geely Group en ontworpen door Daimler, belichaamt deze vernieuwing.

Groot formaat?

In lijn met de huidige trend neemt dit gloednieuwe model logischerwijs de vorm aan van een 100% elektrische SUV. Nooit eerder in zijn geschiedenis heeft Smart, dat van mini-auto’s zijn kernactiviteit heeft gemaakt, een wagen gebouwd die zo groot is als dit model. Toch is deze SUV met een lengte van 4,27 meter vrij compact en valt hij in de categorie kleine SUV’s. Dankzij zijn specifieke architectuur biedt hij toch voldoende ruimte aan boord voor 4 grote volwassenen. Het volume van de kofferbak is beperkt tot 323 liter, maar kan worden vergroot door de achterbank te verschuiven.

Comfortabel bereik

Aan de binnenkant van deze Smart #1 vinden we een batterij met een capaciteit van 66 kWh, waarmee het model een comfortabele actieradius van 440 km kan bieden. Wat de laadsnelheid betreft, deze ligt ook in het hogere middensegment met 150 kW bij gelijkstroom en 22 kW bij wisselstroom. Hierdoor kan de batterij van 10 naar 80% gaan in 30 minuten op snelle terminals en in 3 uur op een wallbox.

Krachtig

De aangename verrassingen gaan verder wanneer we het vermogen van deze #1 ontdekken: 200 kW, of niet minder dan 272 pk. Genoeg om leuke ervaringen te bieden met solide prestaties. En alsof dat nog niet genoeg is, werkt Smart samen met zijn historische partner Brabus om een nieuwe supercharged versie aan te bieden (het mag gezegd worden) waarvan de extra motor de vermogenswaarde laat klimmen tot 428 pk. De 0 tot 100 km/u wordt dan bereikt in slechts 3,9 seconden! Daarmee doet de kleine SUV niet onder voor de topsegmenten. Maar is het echt nodig?

Originele interface

Aan boord van de Smart #1 bevindt zich, zoals bij veel nieuwe modellen, een groot centraal 12,8 inch scherm. Hier wordt het gecombineerd met een in de lengte geplaatst digitaal dashboard voor meer elegantie en moderniteit. Op deze hoofdschermen is er een originele interface met strakke graphics, een geavanceerde ‘voice assistant’ en een leuke kleine avatar in de vorm van een vos. De interface is in het begin even wennen, maar uiteindelijk is het een verademing. Alleen CarPlay en Android Auto ontbreken vooralsnog.

Mooie soberheid

Op de weg stelt de Smart #1 niet teleur en op onze route konden we het verbruik van slechts 15,5 kWh/ 100 km zien door gebruik te maken van de verschillende rijmodi en een efficiënte one pedal driving. Dat is genoeg om het theoretische bereik te bereiken of zelfs beter! Met al dit vermogen zijn de prestaties, ondanks het gewicht van 1.800 kg, vrij hoog en is inhalen slechts een formaliteit.

Fleetrapport

De nieuwe Smart #1 zit goed in elkaar en heeft veel kwaliteiten. Hij is echter vrij duur, ook al is de uitrusting royaal, met een instapprijs van 40.495 euro. Met zoveel autonomie en kracht in dit formaat heeft het echter amper directe concurrenten en zou het jonge dynamische kaderleden wel eens kunnen verleiden.

Een nieuw hoofdstuk

In 1997 kwam de Smart City-Coupé op de markt met zijn baanbrekende concept van een ultracompact voertuig. Sindsdien is het model ontwikkeld tot een cabriolet, een coupé, een roadster en zelfs een vierdeurs, en zijn er drie generaties van het oorspronkelijke model, omgedoopt tot ForTwo, gevolgd. Maar in 2019 was het aanbod teruggebracht tot alleen elektrische motoren en was de verkoop aanzienlijk gedaald. Uiteindelijk duurde het lang voor het merk terugkeerde, omdat Daimler, het moederbedrijf van Smart, besloot om samen te werken met de Chinese Geely Group. Het is dus een gloednieuwe entiteit waarmee we nu te maken hebben, die voor 50% eigendom is van Daimler en voor 50% van Geely.

 

In de zomer van 2023 in België

Voor deze nieuwe fase in het leven van Smart is alles opnieuw uitgedacht, inclusief het distributienetwerk. In België zal de Smart #1 worden aangeboden in tien bestaande verkooppunten die reeds het oude Smart-gamma, Mercedes, of beiden, verkopen. Deze verkooppunten zullen over het hele land verspreid zijn en het zal ook mogelijk zijn om direct online te bestellen. Pre-orders zijn open vanaf 4 december, terwijl de eerste leveringen worden verwacht in de zomer van 2023. Voor Luxemburg zijn de besprekingen nog gaande.

 

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Voertuigen

Gelijkaardige artikels