Gepubliceerd op 24 October 2023 om 13h32
Door Damien Malvetti

Fleet test smart #1: het beste van Mercedes en Geely

Je hebt waarschijnlijk al gelezen of gehoord dat smart nu voor 50% in handen is van Mercedes en voor 50% van de Chinese groep Geely. Dit heeft het merk, dat zijn 25e verjaardag viert, een boost gegeven met de komst van een gloednieuw 100% elektrisch gamma, waarbij elk model een nummer draagt voorafgegaan door een hashtag (#). Nu het eerste model, de #1, op onze markt arriveert, kregen wij de kans om achter het stuur te kruipen.

||||
|||| © ||||

Qua formaat heeft de #1 weinig gemeen met het smart concept van 25 jaar geleden. Hij is gebaseerd op het SEA-platform van de Geely Group, dat ook als basis dient voor de Volvo EX30 en Zeekr X, en heeft de vorm van een compacte SUV van 4,27 meter lang en lijkt een beetje op een Mini Countryman.

De algemene lijnen zijn nogal log, met een C-stijl die naar achteren toe afloopt en koplampen die zich uitstrekken naar de zijkanten en in het midden samenkomen met een onderbroken lijn van LED’s. Aan de achterkant is de lichtsignatuur over de hele lengte van de wagen te zien. Aan de achterkant komt de lichtsignatuur die over de achterklep loopt rechtstreeks uit het Mercedes EQ-gamma.

Hetzelfde geldt voor het interieur, waar het dashboard is ontworpen door ingenieurs van Mercedes. Dat is niet alleen terug te zien in het design, maar ook in de keuze van hoogwaardige materialen. We waren vooral gecharmeerd van de aluminium afwerking in het hele interieur. Het dashboard wordt bekroond door een groot 12,8-inch touchscreen dat alle bedieningselementen van de wagen bevat, terwijl het 9,2-inch digitale instrumentenpaneel zich over de volledige lengte voor de bestuurder uitstrekt voor een beter zicht. De interface is exclusief, met knoppen die de indruk geven dat je met een smartphone navigeert en de aanwezigheid van een kleine wegbegeleider in de vorm van een vos, aan wie je al je vragen kunt stellen of om hulp kunt vragen.

Al deze aandacht voor detail geeft de smart #1 een originele en kwalitatieve indruk.

Dankzij de grote ramen en het grote panoramadak laat de smart #1 veel licht binnen, wat de indruk van ruimte versterkt. De binnenruimte is royaal voor zijn grootte, zodat er 4 volwassenen comfortabel in kunnen zitten. De bagageruimte heeft een volume van 288 liter tot 426 liter, afhankelijk van de stand van de achterbank.

 

Op je gemak in alle situaties

Achter het stuur is de smart #1 overtuigend en op zijn gemak in alle situaties. Hij biedt een ideale rijpositie om de weg te domineren, een goed compromis tussen comfort en dynamisch rijden, zonder echt sportief te zijn. Maar er valt moeilijk iets op aan te merken. Je zou het gebrek aan stevigheid in de ophanging kunnen betreuren, waardoor het nogal zware gewicht van de auto soms voelbaar is. Maar in alle andere opzichten heeft de #1 het goed voor elkaar.

Als je een beetje sportiviteit achter het stuur wilt ervaren, moet je kiezen voor de Brabus-versie met zijn 428 pk, waarvan het weggedrag de naam waardig is.

Vanaf 30.000 euro

De smart #1 is hier verkrijgbaar in verschillende versies, waaronder de Pro+, de Premium en de superkrachtige Brabus. Hij heeft een 66 kWh batterij met een geclaimde autonomie van ongeveer 420 km en een 30 minuten durende 150 kW gelijkstroomlading om de actieradius te vergroten van 10 tot 80%.

Het merk heeft zijn actieradius onlangs ook uitgebreid met een instapversie Pro met een kleinere 49 kWh batterij die tot 310 km kan afleggen op één lading, met een vanafprijs van € 36.495 inclusief btw (€ 30.161 exclusief btw).

 

Fleetrapport

Door hun krachten te bundelen en het merk smart nieuw leven in te blazen, hebben Mercedes en Geely een belangrijke prestatie geleverd: ze hebben een stijlvolle, moderne 100% elektrische kleine stadsauto ontwikkeld die perfect is voor stedelijke omgevingen en voldoende autonomie biedt voor de meeste dagelijkse ritten. Door een Pro-versie toe te voegen met een instapprijs van iets meer dan 30.000 euro, biedt smart een ideale volledig elektrische oplossing voor mensen met een krap fleetbudget.

Technische fiche

Smart #1 Premium
Vermogen 272 pk
Batterij 66 kWh
Autonomie (WLTP) 440 km
Koffervolume 288 l
Gemiddeld verbruik bij test 17,4 kWh/100 km
Maximale snelheid 180 km/h
Basisprijs excl. BTW 36.359,50 €
Basisprijs incl. BTW 43.995 €
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 61,5 €
BIV (Vlaanderen) 0 €
Wegentaks (Brussel, Wallonië, leasing) 97,68 €
Wegentaks (Vlaanderen) 0 €
VAA gebruiker 128,33 €/maand
Verworpen uitgaven 261,80 €
Taks op uitstoot CO2 36,68 €

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels