Gepubliceerd op 18 December 2023 om 17h26
Door Nicolas Joannès

Fleet test Smart #3: Het knappe nichtje

Terwijl de leveringen van de #1 in België beginnen, lanceert Smart zijn tweede compacte SUV, genaamd… #3. De twee modellen delen dezelfde technische basis, waarover ook de Volvo EX30 beschikt. Maar de ‘hashtag three’ is ruimer en gezinsvriendelijker, met als bonus dat hij ook nog eens leuker is om mee te rijden.

|||||||||||||
||||||||||||| © |||||||||||||

De Smart #3 is het tweede model in het nieuwe tijdperk van Smart, sinds de fabrikant stadsauto’s verruilde voor elektrische SUV’s. Met een lengte van 4,40 m is de #3 13 cm langer dan de #1, waardoor hij het opneemt tegen compacte SUV’s als de Mercedes EQA, de Hyundai Kona Electric en de Volvo XC40. Hij deelt echter zijn technische basis met het kleine broertje van laatstgenoemde, de gloednieuwe EX30. Geely, het moederbedrijf van Volvo en 50% partner van Daimler in Smart, is nu verantwoordelijk voor een deel van de ontwikkeling van het model. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de basis afkomstig is uit zijn gamma en dat de productie in China plaatsvindt.

Groot, sportief interieur

De gestroomlijnde lijnen van de #3 en het dak, dat 6 cm lager is dan dat van de #1, maken hem bijzonder aerodynamisch, wat garant staat voor een grote autonomie. De dynamische lijnen doen niets af aan de binnenruimte, die zelfs voor volwassenen op de achterbank uitstekend is. En er is nog steeds een bagageruimte van 370 liter achter de inzittenden.

Het interieur is zeer uitnodigend dankzij het gewelfde design en een middenconsole die naar achteren loopt tussen de passagiers zoals in een coupé. Er zijn twee schermen: één voor het digitale instrumentenpaneel en één voor het multimediasysteem. Dat laatste wordt op een vrolijke, kleurrijke manier gepresenteerd, met een jachtluipaard als begeleider die inhoud geeft aan de spraakassistent. Smart heeft ervoor gezorgd dat de bediening van de airconditioning onder alle omstandigheden zichtbaar blijft, maar heeft ook snelkoppelingen naar de belangrijkste rijassistentiesystemen toegevoegd, met name om de energieterugwinning te moduleren of om de gewenste rijmodus te selecteren. Dit zijn handige snelkoppelingen, omdat de menu’s en submenu’s zo talrijk en niet altijd even duidelijk zijn.

Wat een power!

Net als de Volvo EX30 en de Smart #1 wordt deze #3 aangeboden in twee vermogensniveaus: 272 pk of 428 pk, waarbij de laatste wordt geleverd door twee motoren met de naam Brabus, de historische sportpartner van Smart. Hij accelereert van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden en profiteert van een verstevigde demping die zorgt voor een uitstekende controle in bochten. Voeg daar goed afgestelde besturing, remmen met een feilloze respons en uitstekende tractie aan toe en je hebt een kleine SUV die een waar genoegen is om in te rijden!

De andere uitrustingsniveaus (Pro, Pro+, Premium en 25th Anniversary) zijn ook zeer plezierig, met 272 pk uit één motor die benijdenswaardige prestaties levert.

Grote autonomie

Alleen het instapmodel Pro heeft een 49 kWh batterij, waardoor de autonomie beperkt is tot 325 km. Alle andere modellen hebben een ruimere 66 kWh batterij, wat een bereik geeft van 415 tot 455 km afhankelijk van de gekozen versie. Deze afstand lijkt realistisch, als we afgaan op het brandstofverbruik tijdens onze testrit in zeer gunstige weersomstandigheden.

De grote batterij heeft ook een hoger laadvermogen, 150 kW DC tegenover 130 kW, en vooral een standaard ingebouwde gelijkstroomlader van 22 kW, die de kleinere versie niet heeft.

Het prijsverschil tussen de twee is natuurlijk aanzienlijk: € 30.988 exclusief btw voor de Pro (met de kleinere accu), € 35.946 exclusief btw voor de Pro+. En voor de Brabus is de prijs €41.318.

 

Smart #3 Premium

Brandstof Elektrisch
Vermogen 272 pk
Maximale koppel 343 Nm
Leeggewicht 1.810 kg
Koffervolume 370 l + 15 l
Batterij 66 kWh
Gemiddeld verbruik 14,5 kWh/100 km
Emissie van CO2 0
Maximale snelheid 180
Cylinders

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW 37.599,17€
Basisprijs incl. BTW 45.495€
Fiscaal vermogen
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) 61,50€
BIV (Vlaanderen) 0
Wegentaks (Brussel, Wallonië) 85,27€
Wegentaks (Vlaanderen) 0
Fiscale aftrekbaarheid 100%
VAA gebruiker
Verworpen uitgaven
Taks op uitstoot CO2
Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fleettests

Gelijkaardige artikels